Isteni komédia
Mindenekelőtt, próbáljunk meg a film másfél órájára megfeledkezni az amúgy felejthetetlen, bájos főhősnő káprázatos „előéletéről”, Amélie-ről. Hiszen most jóformán egy teljesen másik színésznőt kell látnunk az Isten nagy, én Kicsi vagyok című, nálunk tavasszal bemutatott filmben. Tudom, mindez nem egyszerű, hiszen én is az Amélie csodálatos életén és leginkább főhősnőjén, Audrey Tautou-n felbuzdulva ültem be a moziba, bár tudtam, hogy nem a mont- martre-i pincérlány meséjének folytatása, hanem valami egészen más várható.
Mesehősnő helyett Tautou egy alig húszéves ízig-vérig párizsi diáklányt alakít, akinek, úgy tűnik, épp most siklott ki az élete. Persze nem vészesen – noha ő azt írja naplójába, hogy „húszéves vagyok és elrontottam az életem” – , hanem csak éppen annyira, mint bármelyik kamaszlány, aki éppen egy szakításon van túl, valamint nem nagyon tudja, mit kezdjen jövőjével. Bár ez sem teljesen igaz, hiszen Michéle (Audrey Tautou) látszólag folyamatosan modellkedik, és éli a párizsi ifjak aranyéletét.
Mindez azonban történetünk szempontjából nem túlságosan lényeges. Michéle-nek inkább lelki életét, vagy ha úgy tetszik – nagy, már-már közhelyes szavakat használva – identitását kell rendbe tennie. Szakítása után rögtön egy katolikus templomba ugrik be, gyertyát gyújt, adakozik az eklézsiának és talán egy kiegyensúlyozottabb jövőért imádkozik. Nem sokkal ezután a buddhizmus kezdi izgatni, majd Francois, a harmincas éveiben járó zsidó állatorvos meghódítása kedvéért a judaizmussal kezd barátkozni. Itt már úgy is gondolhatjuk, hogy csitri főhősnőnk révbe is ér. Ám túl is lő a célon.
Hiszen Michéle szerelmét a zsidóságon keresztül nyilvánítja ki, kedvességek gyanánt mezuzával, egyéb vallási vonatkozású tárgyakkal próbálja meglepni szíve választottját, aki éppen ellenkezően gondolkodik a kérdésről. Ő fix identitással, vallási háttérrel rendelkezik: szülei Izraelbe átköltözött mélyen elkötelezett, vallásos zsidók, időben gondosan neveltették fiúkat is.
Mindemellett Francois-t a visszaemlékezés és a felejtés jellemzi. Visszagondolva a család múltjára, megpróbálva megérteni, apja mit élt át, ő maga próbál elszakadni ettől az identitástól. Mindennapi életéből száműzi a vallást, s talán azzal is távolodni kíván, hogy Párizsban marad, és saját életet kezd.
Ekkor toppan be életébe neurotikus szerelmével az alig húszéves Michéle, aki – talán mert nehezen talál fogódzót Francois-n – a vallás felől kezdi megközelíteni. Kapcsolatuk csendesen, de pozitívan épül, ám mivel Michéle nem tud építeni saját családi hátterére, kaotikus múltjára, a férfihez próbál minél erősebben kötődni. Azt gondolja, ha ő próbál beépülni a férfi kulturális miliőjébe, megnyugvást talál. Ám éppen ellenkezőleg: amit Michéle megtanulva erősíteni kíván, attól próbál távolodni Francois.
Az is igaz, hogy eleinte Michéle csak a külsőségekkel törődik és kissé butuska esztétikai és folklorisztikus látásmódot képvisel. Számára a zsidók mind olyan „intelligensek”, a rabbi olyan „aranyos”. Mindemellett Michéle mégis megváltozik. Eleinte azt látjuk, oly mélyen ragaszkodik Francois-hoz, hogy még az ő kisebb-nagyobb szóbeli kegyetlenkedéseit, hullámokban rátörő szakításvágyát is elviseli. Majd, amikor úgy tűnik, hogy útjuk valóban kettéválik, Michéle mégis megtartja kvázi zsidóságát, tovább megy a már megkezdett úton.
A lány, aki úgy tűnik, véresen komolyan igyekszik identitás-deficitjét behozni, minden erővel azon van, hogy sikeresen felvegye a zsidó vallást. Egyik pillanatról a másikra elkezd sábbátot tartani, héberül tanulni, oktatásban részt venni. Az sem riasztja vissza, egyben ügybuzgóságát is mutatja, hogy mindezek a „próbatételek” akár éveket is igénybe vehetnek életéből. A tanulásban ő jár az élen, minden létező irodalmat kikölcsönöz a könyvtárból, minden hagyományt be kíván vezetni életébe, háztartásába.
Úgy tűnik, Michéle valódi azonosságtudatra lel a zsidóságban, talán ez az első dolog az életében, amihez permanensen tud kötődni. Ehhez Francois csak a kiindulás volt, aki – akaratán kívül – megadta az első löketet.
A Film remek jelenetekkel példázza Michéle átváltozását, aki azonban nagy igyekezetében sorra követ el kisebb-nagyobb baklövéseket. Amikor végre találkozik Francois szüleivel, az „igazi zsidókkal”, nagyon iparkodik kiműveltnek mutatkozni. Beszélgetéseikbe mindenáron beépíteni igyekszik a frissen tanultakat. Majd amikor cigarettára készül gyújtani, más tüzet nem találván, a menóra gyertyalángját veszi igénybe. Francois mély rosszallására, a lány őszintén megijedve és sajnálkozva, zavartan azzal reagál, hogy annyi mindent tanult meg a menóráról, használatáról, szerepéről (amiket szép sorjában el is hadar), de sohasem látta még élőben és hirtelen nem ismerte meg.
Audrey Tautou fiatalon, de jó pár film kisebb szerepe után nemrégiben robbant be a francia nézők szívébe, óriási sikert aratva a már említett Amélie csodálatos életének címszerepével. Ezzel egy időben készült az Isten nagy, én kicsi vagyok is, amiről azt nyilatkozta, inkább magáénak érzi. Bár nálánál pár évvel fiatalabb karaktert alakít, talán ez az a film, amiben végigjárja a kamaszból a kvázi felnőtté válás lépcsőit, és ebben a folyamatban magára talált. Olyan lányt mutat be, akit finom félénkség jellemez az ismeretlen emberekkel szemben, de az intimebb szituációkban keménység mutatkozik meg személyiségében.
A film stiláris felépítése is ugyanolyan kaotikus jelleget mutat, mint Michéle lelkiállapota: a kép sosem nyugszik meg, villámszerű bevágások hol a közelmúltat, hol az emlékeket, hol csak egyszerűen az érzelmi állapotokat tükrözik. És mindezek mellett megmarad kellemesen tipikus párizsi filmnek. Az utcák, a szövegek, a beszédstílus, a látvány érzékletesen idézik napjaink Párizsának vibráló hangulatát.
Bán Dávid
Isten nagy, én kicsi vagyok (Dieu est grand, je suis toute petite), 2001. Feliratos francia filmkomédia, 100 perc, fogalmazza a Budapest Film. Rendezte: Pascale Bailly, operatőr: Antoine Roch, zene: Stéphanie Malca, szereplők: Audrey Tautou, Edouard Baer, Julie Depardieu, Catherine Jacob
Címkék:2002-10