Isaac Stern s egy másik „csillag” a koncertpódiumon
Nagyapa és „unokája” a tradíció szolgálatában
Az ősi tradíció, az elődök tudásának, tapasztalatának átadása, mindig is fontos jellemzője, igazi ismertetőjele volt a zsidóságnak. Elsősorban a vallási hagyományok terén nyilvánult meg ez a tulajdonság, de az élet szinte minden területére – különösen a művészetekre – hatással volt ez a gondoskodás.
A muzsikát szeretők nemrégiben Budapesten két koncerten is tanújelét vehették a fent említett tradíciónak. A hangversenyek sztárvendégei Isaac Stern, a világhírű hegedűművész, valamint tehetséges fiatal partnere, Jefim Bronfman zongoraművész voltak.
A hetvenegy éves Stern az elmúlt több mint ötven év során a világ szinte minden jelentős koncertpódiumán fellépett, s számtalan fiatal művészt indított el a pályán.
Mostani felfedezettje 1958-ban született Taskentben. Hétéves korában kezdett zongorázni édesanyja segítségével, aki zongoratanár. Édesapja hegedűművész. Jefim Bronfman tizenegy évesen debütált,
1970-ben a helyi zenekar kíséretében Rachmaninov első zongoraversenyével.
1973-ban családjával együtt alijázott. A hetvenes évek második felétől az USA-ban olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Leonard Bernstein vagy Zubin Mehta. Fellépett többek között az Izraeli Filharmonikusok Zenekarával, a Berlini Filharmonikusokkal, az Orchestre de Paris-val, a Moszkvai Szimfonikusokkal, Pinchas Zukerman és Vladimir Ashkenazy vezényletével, Cincinnattiban Fischer Ivánnal.
Bronfman elmondása alapján tudjuk, hogy számos példaképe van: „az a jó, hogy mindegyiket másért lehet csodálni”.
Mostani mesterével, Isaac Sternnel első közös turnéja volt a koncertkörút, melynek egyik állomása volt Budapest. Az útra abból az alkalomból került sor, hogy néhány közös hanglemezt készítenek a közeljövőben.
Az első hangversenyt a Budapest Kongresszusi Központban tartották meg, ahol a Liszt Ferenc Kamarazene- kar közreműködésével először Mendelssohn: Szentivánéji álom című művének két tételét; majd nyitányát a fúvósokkal is kiegészített együttes Lukács Ervin vezényletével szép kidolgozásban szólaltatta meg.
Jefim Bronfman Beethoven с-moll zongoraversenyét adta elő ezt követően. Interpretációja igen szuggesztív volt, ám felfogása, játékstílusa nem teljesen problémamentes. Bár fantasztikus technikájával igazi virtuóza hangszerének, valamint a nagy dinamikai különbségeket is jól kontrasztálta az előadás során, mégis némi hiányérzetet okozott sokszor erőszakos, vad temperamentuma, amelynek következtében néhol elveszett a mű klasszikus arány- és formavilága.
Két nappal később a Zeneakadémia Nagytermében azonban bebizonyította, nem méltatlan partnere Sternnek, nem afféle „kalapácszongorista”; játéka kiegyensúlyozott pianistát, érett művészt tükrözött.
Bizonyára nem kis szerepe volt ebben a nagy hegedűsnek, akiben a nagyapai, szeretetteljes lelkület most is dominált.
Isaac Stern játéka számomra elsősorban az első koncertestéjén nyújtott felejthetetlen élményt, amikor Beethoven Hegedűversenyét (op. 61) tolmácsolta. A végsőkig letisztított, lényegre szorítkozó interpretáció igazi varázslatos meglepetés volt. Előadása ismeretlen szférákból hozott üzenetet. Feltűnő volt játékában, hogy alaphangja piano, sok benne a nemes egyszerűséggel megszólaltatott vibrátó nélküli hang – csak magához szólt szinte, mégsem befelé fordult előadást hallhattunk, hanem filozofikus mélységekbe kalauzolta a közönséget.
Különösen a Larghetto tétel maradt emlékezetes élmény földöntúli nyugalmával, csodálatos lírával párosulva. Egyéni értelmezésével megdöbbentő, lélegzetelállító hatást gyakorolt, amikor az emberi szívverés ritmusánál is lassúbb tempóval játszotta a szóló részt. A katartikus élményt a táncos finálé felszabadító vidámsága követte.
Az ilyen páratlan művészi eszközöket nem lehet iskolában, tankönyvekből elsajátítani. Ennek a kivételes művészi zsenialitásnak az elérésére csak nagy mesterek közelében, szerencsés esetben a mester partnereként lehet a birtokába jutni. Isaac Stern a talmudi bölcsek késői szellemi utódaként folytatja a tradíció oktatását, mely szerint: „a tanítás és a szerénység a lélek legszebb gyöngyei” (jer. Pea VIII. 9.).
Babits Antal
Címkék:1992-01