Három nyelven a zsidó oktatásról
Mintegy kétszázharminc európai zsidó pedagógus négy napig tanácskozott Budapesten a European Council of Jewish Communities szervezésében.
A százezres zsidó népességű Kijevben három zsinagóga, négy zsidó iskola, ugyanennyi óvoda, egy zsidó egyetem és két rabbi található. Az Amerikából tíz éve érkezett ortodox Jakov Bleich rabbi alapította ez első iskolát, ahová most – az óvodai tagozattal együtt – 420 gyerek jár. (Bleichet, aki tíz éve még az egyetlen rabbi volt az országban, mindjárt Ukrajna főrabbijává is kinevezték, mivel az akkoriban függetlenné vált köztársaságnak szüksége volt valakire, aki megfelelő rangban képviseli a zsidóságot.) Bleich mellé azóta természetesen érkezett egy lubavicsi chaszid rabbi is, aki kiépítette a maga párhuzamos infrastruktúráját óvodával, iskolával, jesivával. Utána jött egy másik lubavicsi, aki – elégedetlen lévén az előzővel – új hálózatot indított: jelenleg az óvodánál tart. Az előző lubavicsi közben távozott, de intézményei megmaradtak. A két párhuzamos chaszid intézményben ma 250 gyerek tanul. Ám az ukrán fővárosban az izraeli követség is fenntart egy iskolát (összlétszám: 200 gyerek) valamint az Ort nevű nemzetközi zsidó szervezet is (létszám: 180 fő).
A fenti adathalmazt Joszif Ziszelsz, az ukrajnai zsidóság kutatója és statisztikusa önti rám. A színhely a budapesti Rege Szálló, az esemény az európai zsidó közösségek egyik ernyőszervezetének, az ECJC-nek négynapos tanácskozása. Az „Arachim” (értékek) fedőnevű összejövetel témája a zsidó oktatás. Mintegy kétszázharminc ember van jelen, akiknek úgy harmada a szovjet utódállamokból érkezett. Kedvükért angol-orosz (és időnként magyar) nyelvű a tanácskozás.
Olti Ferenc az ECJC oktatásért felelős testületének tagja, aki a Mazsihiszt képviseli a szervezetben (melynek alelnöke) erősen lobbizott, hogy az első ízben megtartott pedagógiai tanácskozásnak Budapest adjon otthont. „Az ECJC alulról építkező szervezet” – válaszolja Olti arra a kérdésemre, hogy miért tartja fontosnak a Mazsihisz jelenlétét e szervezetben. A hitközségen az oktatási ügyekért felelős Olti régóta szívén viseli ezt a kérdést, és elsősorban az ő „nyomulásának” köszönhető, hogy mintegy másfél éve oktatási osztály is működik a hitközségen.
A napi négy ülésszak folyamatosan négy-négy szekcióban zajlik, az „oroszok” többnyire külön teremben együtt ülnek, részint nyelvi problémák, részint sajátos közös gondjaik miatt. A konferenciázásban igen járatos zsidó szervezetek már régen kidolgozták azokat a technikákat, amelyek segítségével a résztvevők lazíthatnak és feltöltődhetnek két fárasztó ülésszak között. A svédasztalos rendszerben történő étkezés elősegíti az informális eszmecserét, melynek során az érdeklődő gyakran többet tudhat meg más országból érkezett kollégáitól, mint a tanácskozás hivatalos részében. A zsidók, kommunikatív emberek lévén, messzemenően élnek ezzel a lehetőséggel, így az étkező hangzavarában a mikrofonba beszélő hivatalos személynek is föl kell emelnie a hangját, ha szólni akar a jelenlévőkhöz. A különböző vallási beállítottságú jelenlévők kedvéért ortodox, reform-, illetve kezdőknek szóló sabati istentiszteletet is tartottak. A londoni Pini Dunner rabbi gitárkísérettel előadott haszid dalai valósággal bámulatba ejtették a hallgatóságot, akiket a „záróbulin” az Odessza Klezmer Band szórakoztatott.
A tanácskozás napirendjén mintegy harminc téma szerepelt: a színház oktatásban betöltött szerepe, balkáni és posztszovjet zsidó iskolák bemutatkozása, a pénzszerzés lehetőségei, számítás- technika az oktatásban, holocaust-oktatás nem zsidó iskolákban stb. Az összejövetel végén nyilatkozatot fogadtak el, amelynek – az általános nemes célokon túl – veleje az, hogy a szervezők egy zsidó oktatást koordináló európai kommunikációs rendszer kialakítását határozták el. A JEDES rövidítéssel jelölt új szervezet adatbank, információs központ, programszervező iroda és pedagógiai műhely funkcióit lesz hivatott ellátni.
Az ECJC, amely a nagy zsidó szervezetek árnyékában eddig viszonylag csekély politikai súllyal rendelkezett, most, az európai egyesülés kibontakozásával komoly kihívásokkal szembesült. A politikai határok leomlásával és az új kommunikációs technikák előretörésével lehetőség nyílt, hogy az eddig viszonylagos elszigeteltségben élő távoli kis zsidó közösségek éppúgy részesei legyenek az egységesülő európai zsidó hálózatnak, mint Párizs vagy London nagy centrumai.
A háború utáni fél évszázadban Amerika és Izrael volt a zsidó világ két nagy központja. A kettéosztott Európa fogyatkozó közösségeire úgy tekintettek, mint a múlt maradványaira, csak a Szovjetunióba zárt kétmillió zsidót övezte igazán komoly figyelem, ám az elmúlt tíz év nagy változásokat hozott. Ahogy az egységesülő Európa gazdasági és politikai súlya növekszik, úgy nőnek az európai zsidóság lehetőségei is, amely arra törekszik, hogy saját ügyeit – immár az Atlanti-óceántól az Uralig – saját kezébe vegye. A kulcsfontosságú oktatás terén tartott budapesti összejövetel egy lépés volt efelé.
Címkék:2000-12