Hangversenyévad 1998
Kezdjük talán az Izraeli Filharmónia Zenekarával, amelynek illusztris fő zeneigazgatója az immár világhírnévre szert tett Zubin Mehta. A Filharmóniát, amely az idén hatvanharmadik esztendejébe lépett Bronislaw Huberman, a világszerte ismert hegedűművész alapította 1936-ban, majd 1947-től 1990-ben bekövetkezett haláláig Leonard Bernstein volt a zenekar tiszteletbeli dirigense. A Filharmónia megalakulásától kezdve mindig is elsőrendű művészi feladatának tekintette mind a klasszikus, mind a romantikus és a kortárs zeneszerzők műveinek népszerűsítését, hazai szerzők műveinek bemutatását. Az elmúlt esztendőben azonban a műsorpolitikában egyre inkább az a – sokak szerint vitatható – elv érvényesült, hogy kevéssé ismert, illetve ismert szerzők ritkán játszott alkotásait mutassák be a közönségnek.
Jól szemlélteti ezt a zenekarnak az a sorozata, amelynek a többi között Daniel Oren, a világjáró izraeli karmester vezényelt és amelyen Menáchem Wiesenberg izraeli zeneszerző Jeruzsálem című szimfonikus nyitányán kívül olyan ritkaságok hangzottak el – egyébként kitűnő előadásban, mint Leonard Bernstein Chichester-i Zsoltárok című kórusműve, valamint Rossini Stabat Mater című egyházi, liturgikus, alkalmi alkotása. A mostani izraeli előadásnak érdekessége is volt, hogy Daniel Oren, a hangverseny karmestere az Izraeli Filharmónia 1967. évi koncertjén énekelte 12 évesen a fiúszopránszólót, a zenekart pedig a szerző, Bernstein vezényelte.
Menachem Wiesenberg Jeruzsálem 3000 éves fennállásának alkalmából, a zenekar felkérésére komponálta ünnepi nyitányát. Tételeinek címe a város héber (Jeruzsálem), latin (Aelia Capitoliana) és arab (El Kuds) neve; ezeknek megfelelően eltérő a ritmusa, s benne héber, jiddis és arab dallamok csendülnek fel.
Bartók-művek is szerepelnek néhanapján az Izraeli Filharmónia műsorán. A júniusi koncertsorozatban hallottuk a szintén ritkán előadott posztumusz Brácsaversenyt. Ezen a koncerten egyébként tanúi lehettünk egy nem éppen helyénvaló, mondhatnánk önkényes „átértelmezésnek”: Jurij Temirkanov karmester, a koncert befejező számaként Csajkovszkij monumentális Manfred-szimfóniáját vezényelte. A zárótételben – a partitúra szerint – megszólal az orgona, Manfred megváltását, megbékélt halálát hirdetve. Mivel sem Haifán, sem a tel-avivi Hajchál Hátárbut teremben nincs koncertorgona, Jurij Temirkanov jobbnak látta Manfred bukásával, nem pedig megdicsőülésével befejezni a szimfóniát, ami – véleményünk szerint – egyszerűen önkényes, semmivel sem igazolható hamisítás. A zenében, kivált a programzenei alkotásokban – és ezek közé tartozik a Byron költeménye alapján Csajkovszkij által komponált Manfred-szimfónia és egy-egy hangszer, illetve a hangszeren felhangzó téma mellőzése alapvetően megmásítja a mű hangulatát, végső kicsengését.
Egyébként a múlt nagy történelmi és művészi személyiségeinek „demitizálása” divattá kezd válni: egyes történészek és művészettörténészek, meg úgynevezett zenetudósok azt szeretnék demitizáló írásaikkal bizonygatni, hogy a nagy emberek, nagy zeneművészek éppen olyan gyarló, sőt kicsinyes emberek voltak, mint mi magunk!
Az Izraeli Filharmónia minden egyes évadban műsorra tűzi egy-egy ismert – vagy kevésbé ismert – opera koncertváltozatának előadását – tehát nem „színrehozatalát”. Nagy fába vágta hát fejszéjét Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar karmestere, amikor magyarországi énekesek közreműködésével arra vállalkozott, hogy Izrael három városában bemutatja – koncertváltozatban – Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című egyfelvonásos dalművét.
Az izraeli hallgató, illetve néző, ha megértette a két szereplő – Lukin Márta mezzoszoprán énekesnő és Kovács Kolos basszbariton magyar szövegét, vagy a színpad fölé vetített héber fordítást (Itamár Jáoz Keszt átköltése), látvány hiányában a Bartók által zseniálisan alkalmazott zenei effektusokra, a rendkívül szellemes, sok helyütt valósággal sokkoló hatású hangszerelésre hagyatkozhatott, és ily módon – talán – megértette a jelképek mögött rejlő eszmei mondanivalót. E sorok írója jelen volt a Bartók-opera koncertváltozatának haifai előadásán, figyelt de – nem mindig értette az énekelt szöveget, ám még jobban figyelte a haifai Auditórium termét zsúfolásig megtöltő közönséget. Nos, azt kellett tapasztalnia, hogy a hallgatóság nagy többségét hidegen hagyta a Bartók-mű. Ezért nem szabad hibáztatnunk sem a karmestert, se az énekeseket immár 80 esztendő telt el a Kékszakállú budapesti bemutatója óta, de a zeneszeretők nagy tábora széles e világon még most, a harmadik évezred küszöbén sem érett meg Bartók és általában a kortárs zeneköltők – mondhatjuk – forradalmi újításainak, a modem zene új irányainak a megértéséhez.
Másként értelmezi az operák koncertformában történő bemutatását a Haifai Szimfonikus Zenekar vezetősége, élén Stanley Sparber zeneigazgató karmesterrel.
A Haifai Szimfonikusok feladatuknak tekintik az izraeli zeneszerzők műveinek bemutatását, másrészt a bérlők kívánságának eleget téve inkább a nagy mesterek – Mozart, Beethoven, Brahms és mások népszerű zeneműveinek tolmácsolását. Ami az izraeli szerzőket illeti, a haifai együttesnek vannak úgynevezett „házi szerzői”. Ezek egyike Chájim Permont, aki 6 éves korában települt át családjával együtt Izraelbe. Műveivel több értékes nemzetközi díjat is nyert. Tavaly júniusban volt a haifai Auditóriumban Zenekari rapszódiájának ősbemutatója. A művet a bemutató zenekar számára komponálta 1998 tavaszán. Mint általában az izraeli szerzőkre, rá is a fölényes mesterségbeli tudás jellemző: biztos kézzel ötvözi művében a mai, modem európai zenei nyelvezetet és kifejezési eszközöket a sajátosan izraeli, illetve jiddis folklór elemeivel. Ugyancsak a haifai együttes mutatta be tavaly az amerikai születésű, jelenleg Izraelben élő Paul Schoenfield zeneszerző Debora című, szimfonikus zenekarra, valamint vegyes kórusra és szólistákra irt, a Bírák Könyvének 4. és 5. fejezetén alapuló művét. A Maggie Stearns amerikai írónő által angol nyelven írt szövegkönyv bibliai történeteket dolgoz fel, nevezetesen azt a kort, amelyben a kánaánita király, Jávin igája alatt nyögő izraeliták Isten segítségét kérik, hogy szabadítsa meg népüket a kegyetlen zsarnokság alól. A segítség Debora prófétanő képében érkezik: arra utasítja Barak tábornokot, hogy induljon harcba és zúzza szét a Sisera parancsnoksága alatt felvonuló kánaánita sereget. A mű öttételes, a tételeket narrátor kapcsolja össze, aki énekbeszéddel is merteti a cselekményt Maga a szerző nyilatkozta több ízben is, hogy Detroitban nevelkedett és nagy hatást gyakorolt rá az amerikai fekete folklór, a ragtime, valamint a dzsessz. A hallgatóság körében sikert aratott a modern hangzású, ám a diszkózenéhez jobban hasonlító, oratóriumszerűen vallásos hangulatú, kicsengésében mégis világi szerzemény. Schoenfield szerzeményét a haifai szimfonikus együttes John Nelson amerikai karmester vezényletével mutatta be. A koncerten közreműködött az oslói Gospel Kórus, amely a karmesterhez hasonlóan „otthon” érezte magát ebben a valóban eredeti izraeli alkotásban.
El kell mondanom, a szimfonikus zenekarok koncertjein nem mindig szerepelnek ugyan hazai művek, ám számukra az izraeli Oktatásügyi Minisztérium zenei osztálya alkalmat nyújt arra, hogy bemutathassák legújabb műveiket. Ilyen alkalom adódott 1998 áprilisában: Haifa és az északi körzet zeneszerzői a haifai WIZO kollégium nagytermében mutatták be a Galili Vonószenekar közreműködésével legújabb alkotásaikat. Elsőnek említeném meg Junger Ervinnek, a Kolozsvárról 1976-ban áttelepült zeneszerzőnek és zenetudósnak első, Izraelben komponált szerzeményét, a két évvel ezelőtt teljesen átdolgozott Symphoniettát.
Ugyancsak ezen a tíz hónappal ezelőtti koncerten volt az ősbemutatója a Moldovai Köztársaságból alijázott Alekszander Soukirianszkij Prelűdök című szerzeményének is, amellyel – Junger Ervinhez hasonlóan ő is Bartók Béla emlékének hódol. Nagyon élvezetes volt Borisz Lebenberg Chaszid jelenetek című rövidlélegzetű alkotása, amellyel édesapjának állít maradandó emléket a szerző. A melódiák, a ritmusok ismerősek: ezekre a könnyesen játékos, sírva vigadó melódiákra táncoltak őseink hórát, nemcsak Ukrajnában és Lengyelországban, de Romániában és Magyarországon is. A klasszikus elemekkel kombinált dodekafóniát (a Schönberg által kidolgozott tizenkét fokú hangrendszert) képviselte Maxim Lévy szerzeménye, a Concerto klarinétra és vonószenekarra.
Ezek voltak az 1998-as izraeli szerzői est legkiemelkedőbb művei, amelyek mindegyike megérdemelné, hogy népesebb zeneértő közönség elé kerüljön akár az Izraeli Filharmónia zenekarának, akár valamelyik másik város helyi szimfonikus együttesének az előadásában, s eljutna akár Magyarországra is.
Sch. Hegyi István
Címkék:1999-02