Hagyományos alternatívák
I.
Elvész a közösség, elvesznek a morális tájékozódás sarokpontjai, a személyes jelentőség tudata – e bajok a szekuláris társadalom fő gondjai közé tartoznak. A modernitás mélyreható változásokat idézett elő, az emberi élet végességét, törékenységét, halandóságát azonban nem változtatta meg. Csupán azt érte el, hogy számottevően meggyengítette a valóság azon definícióit, amelyek az emberi körülményeket könnyebben elviselhetővé tették. Egyebek közt itt keresendő a vallásos mozgalmak – így az ortodoxia – váratlan erőre kapása: e mozgalmak súlyt helyeznek a tekintélyre, a kötelességekre és az objektív igazságra. Amilyen mértékben kizárják látókörükből a „modern tudatot”, annak pluralizmusával, relativizmusával, individualizmusával oly mértékben válnak diadalmas alternatívákká az elidegenedéstől, zavarodottságtól és anonimitástól sújtott társadalomban. Egyértelmű morális útmutatást nyújtanak. Célokat adnak az ember életének. Értelemmel bíró világot teremtenek körülötte. Újrateremtik azokat az intézményeket – mindenekelőtt a helyi kisközösséget és a családot – amelyben az élet ismét a folyamatosság, az értelem és történelmi mélység tudatával élhető.
A szociológia persze nem teológia. A vallásos hit igazságát nem az adja, hogy mennyien fogadják el azt egy adott korszakban. Ám a zsidó hívő mégis joggal érezheti úgy, hogy a vallásos élet, a személyes kiteljesedés és a közösség ereje között a kapcsolat több, mint véletlenszerű. Kinyilatkoztatás és alkotás ugyanazon forrásból származnak: éppen ezért mély a kapcsolat a parancsok megtartása és az emberi közösség virágzása között. A szekularizációt kísérő elégedetlenség a mi nézőpontunkból azt mutatja, hogy lehetetlen a társadalmi rendet egyedül emberi értékekre fölépíteni.
II.
Paul Johnson „A zsidók története” c. munkáját ama kérdéssel fejezi be, amelyet a zsidó nép négyezer éves fennmaradásával kapcsolatban minden történésznek föl kell tennie. Fölfedezhető mindebben a Gondviselés irányító keze? Egy hívő persze igennel válaszolna. A történészt azonban kötik szakmájának szabályai, ő nem keresheti az események mögött a Gondviselés jeleit. Így a zsidó múltat kétféleképpen lehet interpretálni.
Az egyik a hit látószöge. Ha az első zsidók visszatekinthetnének leszármazottaik történetére, nem látnának benne semmi meglepőt. Hogy a zsidók máig fönnmaradtak, miközben a többi régi nép mind eltűnt a történelem süllyesztőjében – ez számukra teljesen előrelátható volt. Hogy is lehetett volna másképp? A Gondviselés így rendelte, a zsidók pedig engedelmeskedtek. A másik a történelem látószöge, amely az emberi történéseket emberi cselekedetek és emberi következmények szemszögéből látja. „A zsidók oly egyöntetűséggel és szenvedéllyel, oly hosszú időn át hittek abban, hogy ők különleges nép, hogy valóban azzá váltak. Valóban fontos szerepük volt, mert előírták ezt maguknak.”
Ám a fenti „vagy-vagy” a hagyomány szemszögéből nézve hamis dichotómia. A Gondviselés nem garantálja a zsidóság jövőjét, ha maguk a zsidók ezt nem vállalják – szabadon, elő- íratlanul, kényszer nélkül. És persze a zsidók sem ragaszkodhattak volna fennmaradásukhoz a Gondviselésbe vetett mély – gyakran megátalkodott – hit nélkül. A szövetség eszméje kölcsönösséget feltételez. Isten az ő népének tartja Izraelt. Izrael az ő sorsának tekinti Istent… A zsidó történelem az ő kettőjük interaktív kapcsolata. Az isteni megnyilatkozás megköveteli az ember feleletét. Az emberi cselekvés kiváltja a Gondviselés válaszát. A zsidóság vallási-történelmi drámájának legmélyén nyugszik ez a kölcsönösség.
Josephus elbeszéli, hogy a Második Templom végnapjainak idején ez az eszme megingott. A szadduceusok – folytatja – úgy hiszik, hogy Gondviselés egyáltalán nem létezik. A történelmet az ember csinálja. Az esszénusok úgy hiszik, hogy szabad akarat nincs. A történelmet Isten csinálja. A farizeusok viszont állítják, hogy Isten és ember között kölcsönhatás létezik, elhatározás és elrendelés bonyolult dialektikája. „Istennek úgy tetszett, hogy a kettő összeolvadjon és az ember akarata eljusson egészen a sors tanácskozóasztaláig.” A szadduceusok és az esszénusok eltűntek. A farizeusok fennmaradtak és a judaizmus általuk meghatározott formája a mai napig él.
III.
Ortodoxia és reformzsidóság, Izrael és a diaszpóra, Izraelben a vallásosak és szekulárisok egyre távolodnak egymástól kultúrában, életstílusban, intellektuális felfogásban. Eltérő szemléletük tovább erősíti a széttöredezést. A zsidó nép léte – miközben egyre fontosabb minden fent említett csoportnak – egyre szétfolyóbb. Ennek eredményeképp a zsidó egység délibábja eltűnik, mihelyst közelebb lépünk hozzá.
A fentiek nem vezetnének konfliktushoz, ha a zsidó közegben lehetséges volna a pluralizmus. De nem lehetséges. A zsidóságot a kinyilatkoztatás és a hagyomány határozza meg. Ebbe nem fémek bele olyan értelmezések, amelyek – például – elvetik a Halacha kötelező érvényét. A zsidóság hagyományos hite nem puszta hiedelem csupán: ez a szerződés és ezáltal a zsidó nép létének alapköve. Az ortodoxia, ha e hitelvekhez hű marad, nem fogadhat el olyanféle pluralizmust, amely valójában ezek tagadását, a szekularizációt vagy a szubjektivizációt legitimálná, nem véletlen, hogy miközben voltak olyan ortodox rabbinikus tekintélyek, akik igen nagyra értékelték a toleranciát, az egységet és a zsidó összetartozást, olyan egy sem akadt, amely a reformzsidóságot – annak születése óta – legitimnek, a judaizmus egyik formájának ismerte volna el…
Ki van a zsidó közösségen belül és ki van azon kívül – ez ama kritérium, melytől a közösség léte függ. Ha sokféle válasz adható, akkor sokféle közösség is lesz, egységes nép viszont nem. E kritérium nem ismer homályos vagy pluralista válaszokat. A pluralizmus ezen az elemi szinten lehetetlen, sőt következetlen.
Ortodoxia és reformzsidóság között ennél fogva aszimmetria áll fenn. Utóbbi elismerheti az előbbi legitimitását; az ortodoxia viszont nem teheti ezt a reformmal. Hasonló az aszimmetria Izrael és a diaszpóra között. A „galut” elismerheti Izrael központi helyzetét; Izrael nem teheti ezt a galuttal. Mindennek semmi köze a szekuláris cionizmushoz, amely a diaszpóra tagadását empirikus alapokra építette… Itt a cionizmusnál mélyebb dologról van szó: ez Izrael helye a zsidó gondolatvilágban azóta, hogy Ábrahámnak először parancsolták meg, hagyja el apja házát és menjen „abba az országba, amelyet mutatok neked”. Izrael az otthon, minden más hely száműzetés.
IV.
A XX. század végén a zsidók újabb sorsdöntő elhatározás előtt állnak. A diaszpóra zsidósága asszimilálódik, még ha akarata ellenére is. Elhagyják a zsidó törvényt. Átveszik környezetük ethoszát. Új szokásokat kezdenek követni a szexualitással és a nemi szerepekkel kapcsolatban. Vegyes házasságban élnek. A rekonstrukcionista, reform és konzervatív gondolkodók több-kevesebb radikalizmussal fogalmazzák meg azt az elképzelést, hogy mindezen magatartásformáknak is otthont kell adni egy újrafogalmazott judaizmuson belül, amely új felfogást alakít ki kinyilatkozatásról, tekintélyről, micváról és Halacháról. E javaslatnak számos érdeme van. Otthont kínál mindazoknak a zsidóknak, akik zsidók akarnak lenni. Vallási menedéket nyújt. A zsidó közösség növelését ígéri a demográfiai válság korában. E javaslat pártolóinak erkölcsi integritását nem lehet kétségbe vonni.
Ám ha ez megvalósul, kettészakítja a zsidó népet. A létező szakadás megszüntetését célzó átfogó politika egy dolog; Kneszet Jiszrael, Izrael egész gyülekezetének sorsa pedig másik. Csak a kinyilatkoztatás és a hagyomány, a számtalan kanyargáson keresztül is világosan követhető vonal, amely elvezet a Szóbeli és az írott Törvényig és Szináj hegyéig – csak ennek van ereje, hogy a zsidó világot egységes néppé fogja össze. Nem minden zsidó él a hagyomány szerint; de minden zsidó élhetne a hagyomány felé tekintve. E tény kölcsönös felelősséget alakítana ki ortodoxok és nem ortodoxok között, visszatartaná őket az olyan politizálástól, amely hasznos lehet a maga számára, de elidegeníti a másikat. A zsidó azonosság- tudatnak világos és végső célt adna: a szent, elkülönült, parancsok szerinti életet. Nem mindannyian élnének így, de ez lenne a normatíva: végpont, ha nem is hamar elérhető eredmény. Az a tény, hogy Amerikában a zsidók többsége az ortodoxián kívül él, éppoly kevéssé mérvadó, mint az, hogy a világ zsidóságának többsége Izraelen kívül él. Végső soron csak egy ország az otthonunk földrajzi értelemben; csak egy hagyomány az otthonunk szellemi értelemben.
V.
Zsidók és zsidóság többet jelentenek, mint véletlenszerűen egy néphez kötődő vallást vagy véletlen folytán vallásához ragaszkodó népet. A döntő pillanat, amelyben Izrael megszületett, a Szinájon kötött szövetség volt, amely összekötött egy népet Istennel és Istent egy néppel. Nemzet és vallás között hagyományos különbségtételek itt elenyésznek. Mert Izrael népe e szövetség által lett megalkotva, mely Izrael vallását jelenti. A kettő közti kapcsolat sokszor lehet feszült és zavarodott, de szakadás nem volt elképzelhető. Nem létezhetett nép külön hit nélkül és nem születhetett hit egy jól látható, különálló néptől függetlenül.
Szináj szövetségéből következett, hogy a nép elfogadja az egyedülvaló, szent életmód kötelmeit. Cserébe történelme – szintén egyedülállóan – sokkal inkább morális, mint természetes kategóriák szerint íródik majd. Kommentárja lesz ez a szövetség iránti hűségüknek vagy árulásuknak. Maguk és mások is úgy látják majd ezt, mint bizonyságot Isten jelenlétéről a történelemben, avagy néha, tragikus módon, annak jelét, hogy Isten, átmenetileg, „elrejti arcát”. Izrael népe egyszerre ed és edá, gyülekezet és tanú, amelyet megidéztek és amely tanúságot tesz az Isten által elrendelt sors előtt…
A judaizmusban ezért nem elképzelhető Tóra és zsidó nép rendszerezett különválasztása, nem elképzelhető a fenti kettő különválasztása a megváltás helyétől, Izrael földjétől. A hagyomány nem ismert olyan zsidó tudatot, ahol a vallást leválasztották az etnikumról; a népi közösségtudatot a vallásról; amelyik, bizonyos értelemben, nem Izrael felé fordul; amelyik Izrael földjén alapul, de nincs kapcsolata a zsidó nép egészével vagy a Tórával. Mivel csak egy Isten volt és egy kinyilatkoztatás, csak egy zsidó nép lehetett, egy Tóra és egy ország, amelyik a zsidók otthona. Egyének dönthetnek úgy, hogy életükből kihagyják egyiket vagy másikat. De soha nem lesz tartós vagy messze világító az a zsidó tudat, amely magát nem e fenti három meghatározó realitás keretében definiálja.
VI.
A zsidó történelem jelen pillanatát az teszi oly jelentőssé és sorsszerűvé, hogy két olyan folyamat között állunk, amelyeket eddig nem választottak el egymástól. A Holocaust, Izrael és az anticionizmus ma a zsidó identitás alappillérei. A zsidó sorsközösség, a brit goral megújult. A zsidók úgy érzik, osztoznak a közösen megélt történelemben. Összetartozónak vélik magukat, sok tekintetben az ellenséges nem zsidó világgal szemben. Felelősnek érzik magukat egymásért, igyekeznek egymást védeni. Ám a brit ji’ud, a célok közössége nem újult meg. A kinyilatkoztatás és hagyomány „jogaiba való visszahelyezése” terén nem közeledtek az álláspontok.
Úgy tűnik, mintha ez megtörtént volna, mert a reformzsidóság és a szekuláris cionizmus is átvett bizonyos tradíciókat, de valójában a tradíciót csak a vegyes házasság és a szekularizáció igazolására használják föl…
E példátlan helyzetben az ortodoxia roppant felelősséggel és kihívással néz szembe. Mert az elmúlt kétszáz évben az ortodoxia volt az, amely – rendkívül kedvezőtlen szellemi és társadalmi környezetben őrizte a brit ji’ud eszméjét. A reformzsidósággal szemben fenntartotta, hogy a kinyilatkoztatás eszméje nem szekularizálható és a Halacha kötelező érvénye nem adható fel. A konzervatív zsidósággal szemben fenntartotta, hogy nem a kor eszméi határozzák meg a Halachát, hanem épp ellenkezőleg: a Halacha határozza meg a kor eszméire adandó zsidó válaszokat. A szekuláris cionizmussal szemben azt állította, hogy sem a föld, sem az ország nem lehet önmagában vett cél. A Holocaust egyes teológusaival szemben úgy érvelt, hogy semmiféle történelmi esemény nem szakíthatja meg a szövetséget, nem érvénytelenítheti annak kötelező érvényét a zsidóságra.
Az 1789 utáni történelmet szemlélve a Gondviselésben hívő ortodox zsidó nem tagadhatja meg az elismerést azoktól a mozgalmaktól, amelyeknek végső soron nem adhat legitimitást. A szekuláris cionista mozgalom volt az, amely létrehozta a zsidó államot. A liberális zsidóság különböző fajtái (rekonstrukcionista, reform és konzervatív) nagyon sok zsidót őriztek meg a közösség számára, akik máskülönben elfordultak volna a zsidó néptől. A zsidó törvény és gondolkodás egyaránt különbséget tesz célok és eszközök között. Egy ortodox zsidó örvendezhet az elért eredményeknek, miközben sajnálatosnak tartja, hogy ilyen eszközökkel érték el őket.
Gadó János fordítása
Címkék:1997-01