Ha elfelejtenélek, Jeruzsálem
Az utóbbi időben intenzívebbé váló izraeli-palesztin béketárgyalások egyik legnehezebbnek ígérkező szakasza Jeruzsálem státusának rendezése lesz. Következő két cikkünk erről a kérdésről szól.
Annak, hogy Izrael a palesztinokkal való megbékélés mellett döntött, mindenekelőtt demográfiai okai vannak. Moha a nemzetközi jog szerint Júdea és Szamária (a világsajtóban ismert nevén: a Jordán nyugati partja) területére Izraelnek van a legerősebb jogcíme, ezeket a zsidó állam nem annektálta. nemcsak azért, hogy nyitva hagyja az arab országokkal való megbékélés lehetőségét, de azért is, hogy ne alakuljon át kétnemzetiségű állammá. E területeken ugyanis másfél milliós palesztin lakosság él, így annektálás esetén a zsidó állam belátható időn belül – az arab lakosság nagyobb népszaporulata következtében – maga is arab többségű országgá vált volna.
Ugyanez a kérdés Kelet-Jeruzsálem esetében is felvetődik. Vajon mi értelme volt a két városrész egyesítésének, ha az arabok lakta Kelet-Jeruzsálem megbontja a város demográfiai egyensúlyát? Ráadásul Jeruzsálem arab és zsidó negyedei között jelentős különbségek vannak az infrastruktúra, az életszínvonal és a politikai lojalitás terén is, amely megnehezíti, hogy a várost egy testület irányítsa. Ennek ellenére az egyesített Jeruzsálemet Izrael örökös fővárosának tekinti, és még a baloldali koalíció által megválasztott Ehud Barak is tartja magát ehhez. A palesztinok ezzel persze nem értenek egyet, Jasszer Arafat több ízben is kijelentette: Arab Jeruzsálem a születendő palesztin állam fővárosa lesz. Ha ez nem valósul meg – mondta nem lesz soha béke.
A megoldást tovább nehezíti, hogy a város nemcsak e két félnek fontos, de jelentőséggel bír a három világvallás – a zsidó, a keresztény és az iszlám hit – világszerte élő hívei számára is. Természetesen van különbség e három vallás Jeruzsálemhez fűződő viszonya között. A legintenzívebb kapcsolat a zsidóságé: számára nemcsak a vallás elsődleges és semmivel fel nem cserélhető központja – az I. és a II. Templom városa, de az ókori állam fővárosa és a diaszpórába szétszóródott zsidóság szellemi központja is. Jeruzsálem a zsidóság szíve és lelke, nem hiába mondja a zsoltár: „Ha elfelejtenélek, Jeruzsálem, felejtsen el engem a jobbom.” Jeruzsálem korunkban Izrael Állam fővárosa. A moszlimok számára Arábia a szent föld, melynek vallási központjai Mekka és Medina. Jeruzsálem csak utánuk következik, harmadikként a sorban. Fontossága azon a hiten nyugszik, hogy egy éjszaka Mohamed próféta szárnyas lován Mekkából a Jeruzsálemi templomhegyre repült, hogy onnan a Szentek Szentjének sziklájáról emelkedjen az égbe. A keresztények számára Jeruzsálem azért szent, mert Jézus élete és halála fűződik a városhoz. A hit központja azonban Rómában van. Sem a keresztényeknek, sem a muzulmánoknak nem kötelessége a Szent Földön való megtelepedés, míg a zsidóknak igen. Mindezen különbségek ellenére Jeruzsálem szent marad mindhárom vallás hívei számára, ami jelentősen megnehezíti egy elfogadható kompromisszum kidolgozását.
1947-ben a brit irányítású jordániai Arab Légió foglalta el – benne az Óvárossal – a város keleti felét. A légió szörnyű pusztítást vitt véghez. Lerombolta a zsidó óvárost, a temetők köveit építkezésre hurcolta el, a zsinagógákat a földdel tette egyenlővé. A Siratófal köré lakóházakat épített. A zsidó lakosság egy részét elűzte vagy hadifogságba hurcolta. A zsidóknak megtiltották az Óvárosba való belépést, de a keresztény zarándokok is csak évente egyszer tehették oda be a lábukat. A város nyugati fele Izrael fővárosa lett, bár ezt mind a mai napig csak néhány állam fogadja el. A hatnapos háborúban Izrael visszafoglalta a keleti városrészt, határait kiterjesztette és az újraegyesített Jeruzsálemet Izrael örökös fővárosává kiáltotta ki.
Az annektált Kelet-Jeruzsálemben az izraeli jog az irányadó, szemben Júdeával és Szamáriával, a Jordán nyugati partján, ahol a legutóbbi időkig katonai Közigazgatás volt érvényben. Az egyesített főváros 634 ezer lakosából 500 ezer zsidó és 134 ezer palesztin arab. Az itt lakó palesztinok állandó lakosi státust kaptak Izrael Államtól, sőt jó néhányuk állampolgárságot is, s helyzetük jóval kedvezőbb, mint a nyugati Parton lakó palesztinoké. Mozgásszabadságuk biztosított (a Palesztin Autonómia egyik városából a másikba csak izraeli területen és izraeli engedéllyel lehet áthaladni), és a város zsidó lakosaihoz hasonlóan egészségügyi ellátás, társadalombiztosítási juttatás, munkanélküli-segély és családi pótlék illeti meg őket. Jogállásuk minden tekintetben egyenlő az izraeli állampolgárokéval.
Ennek ellenére helyzetük Kelet-Jeruzsálemben mégis sokkal rosszabb, mint a zsidó lakosságé. Az infrastruktúra elmaradott, a lakosság egy része analfabéta, nincsenek fejlesztési tervek, közparkok, játszóterek stb. A város keleti felére a városháza csak kivételesen ad építési engedélyt. A helyzetért azonban nem csak Izrael a felelős. A város arab vezetői és a PFSZ módszeresen visszautasítottak mindenféle fejlesztési tervet, mert nem ismerték el az izraeli fennhatóságot a városban. Az arab lakosság növekedése következtében természetesen Kelet-Jeruzsálem is terjeszkedik, a házak túlnyomó része azonban engedély nélkül épül. Az elutasító határozatot a városházán vagy azzal indokolják, hogy természetvédelmi területről van szó, vagy azzal, hogy a fejlesztési tervek még nem készültek el. Ennek ellenére Kelet-Jeruzsálemben több ezer ház épült már fel. Noha többségüket érvényes házrombolási ítélet fenyegeti, a valóságban csak néhány esetben került sor arra, hogy a rendőrség különleges egysége lerombolja az engedély nélkül felhúzott épületet. Az engedély nélküli építkezésben élen jár az iszlám szent helyeket felügyelő vallási testület, a Wakf, amely a Templomhegyen, Salamon istállójában új mecsetet épített és nemrég új bejáratokat is nyitott hozzá – a szükséges régészeti és építési engedélyek nélkül. A Wakf mindeközben nem sokat hederít a Templomhegyen található zsidó és keresztény régészeti leletekre, hiszen az iszlám szempontjából ezeknek nincs jelentőségük.
Ilyen körülmények között felvetődik a kérdés: mi érdeke fűződhet Izraelnek ahhoz, hogy Kelet-Jeruzsálem arab lakosságát megtartsa? A palesztinok álláspontja szerint nem kellene megosztani a várost (amiként 1947 és 67 között Jeruzsálemet kettészelte egy, a berlininél is átjár- hatatlanabb fal), de az két állam fővárosa kell, hogy legyen. Pontosan úgy, amiként Róma nemcsak Olaszország, de a Vatikán fővárosa is. Elképzelésük szerint a határ ugyanott szelné ketté a várost, ahol 1967-ben, de arabok és zsidók szabadon közlekednének egész Jeruzsálemben és a gyakorlati határ a város szélén húzódna. Az izraeli fél ezt a javaslatot nem fogadja el. Mindkét fél elutasítja azt a tervet, hogy Jeruzsálemet nyílt városként ENSZ-közigazgatás alá helyezzék. A megoldás nyilván csak kompromisszum lehet, és ez éppen most látszik körvonalazódni.
A javaslat Kelet-Jeruzsálem területét három részre osztaná. Egyes részei – mint az arab lakosságú Abu Disz és A Ram – kizárólagos palesztin igazgatás alá kerülnének, és Al-Qudsz néven valamelyikük a Palesztin Autonómia fővárosa lenne. (Valószínűleg Abu Disz, ahol már épül az új palesztin parlament épülete.) Cserébe a keleti oldalon épült zsidó településeket (Maale Adumim, Givat Ram, Neve Jakov stb.) Izraelhez csatolnák. A Jeruzsálemhez csatolt arab falvak egy másik részénél (Beit Hanina, Suafat) fennmaradna az izraeli biztonsági felügyelet, miközben palesztin polgári közigazgatás intézné a mindennapi élet irányítását, a csatornázás, víz- és áramszolgáltatás, lakásépítés, egészségügy stb. feladatait. Mindaz tehát, amit eleddig a jeruzsálemi városháza látott el, átkerülne az autonómiahatóság feladatai közé.
A fenti terv szerint az Óváros – a vallási testületek autonómiájának fenntartásával – Izrael része marad. Jeruzsálem arab lakossága a palesztin választásokon szavazhatna és választható lenne bármilyen közfunkcióra a palesztin entitásban. A vegyes ellenőrzésű területeken a palesztin autonómia a lakosságra terjedne ki, de nem a területre. Ez a megoldás a 134 ezer főnyi arab lakosság jelentős részét „átutalná” a Palesztin Autonómiának, egy másik része a palesztin polgári közigazgatás személyi elvű autonómiája alá kerülne, és csak a fennmaradó része maradna teljes izraeli fennhatóság alatt. Ez természetesen nem oldja meg a problémát, de megoldása csak matematikai feladványoknak van, társadalmi konfliktusoknak aligha. E kompromisszum talán egy ideig megnyugtatja a kedélyeket, és hosszabb távon is egy elfogadható modus vivendi alapjává válhat.
Jeruzsálem
Címkék:2000-02