Egyenes úton egyedül
(E. Csorba Csilla: Magyar fotográfusnők Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2000, 280 oldal, 94 fotó, 3500 Ft)
Századfordulós regényeimmel kezdi szép kiállítású fotóskönyvének bevezető tanulmányát E. Csorba Csilla művészettörténész, s már ebben is megcsillan a szándék, hogy ne csak a magyar fotósnők két generációt felölelő bemutatását nyújtsa, hanem a magyar nőtörténelem egyik fontos társadalmi folyamatát is felvázolja. Könyvében az 1900 és 1945 közötti korszakban működő magyar, illetve külföldön magyar származásúként sikeressé váló fotósnők képeiből közöl válogatást. A kötetet bátran ajánljuk a fotóművészet, a nőművészet, s általában a magyar történelem iránt érdeklődőknek is. Ám vajon hogy kerül ez a könyvismertetés az Esztertáska „Önállóság és hagyomány” összeállításába?
Az elmúlt évek magyar kulturális sikerei közül emlékszünk-e a Jadviga párnájában szereplő Buchbinder Mikire, Ondriskó zsidó barátjára, aki fényképészműhelyt tartott fönn, vagy A napfény ízéből az apa-fiú történelem linearitását kiegészítő, örök Vali szerepére, aki lelkes fotóamatőrként a család krónikásává válik? Mindkét alak jellemző korára. A fényképészet, ez a félig művészi, félig iparos tevékenység a múlt század második felétől vonzotta az asszimilálódás útjára lépő zsidó családok gyermekeit, mint biztos megélhetést nyújtó új szakma. Ugyanakkor mint új művészeti ág, divatos kedvtelése lett az úri osztályok hölgyeinek, és a középosztály is szívesen küldte leányait, a majdani derék feleségeket fotóstanfolyamra, hogy a kézimunka, zongorázás, idegen nyelvek, művészettörténet és mozgásművészet mellett a fotózás is a család „művelt polgári szintjét’ demonstrálja. Akár így, akár úgy, a könyvben szereplő művész- és mesternők majdnem mindegyike zsidó.
Van, ahol az életrajz egyértelműen tudtunkra adja ezt: „liberális gondolkodású zsidó család gyermeke”, van, ahol eufémisztikusan csak sejteti: „1940-ben származása miatt el kellett hagynia az országot”, „származása miatt nem dolgozhatott” stb. Akad közöttük olyan is, aki öntudatosan választja a fényképészetet, hogy a századfordulós feminista elveknek megfelelően, házasság nélkül is el tudja tartani magát. Hősnőink életútja gyakran hasonló pályán halad: zsidó polgári családból Berlinbe vagy Párizsba megy tanulni (az 1920-as numerus clausus nemcsak a zsidókat sújtotta, hanem a nők számára is korlátozásokat vezetett bel), vagy más fotósnők segédjeként sajátítja el a mesterséget. Önálló fotósként sikeres lesz, különösen a gyermekfényképészet, a portré vagy az akt terén. Híres művész, értelmiségi férjben talál társra, műhelye felett szalont tart fenn, ahol összegyűlik a magyar vagy francia értelmiség színe-java. Egész biztos, hogy baloldali érzelmű, gyakran illegális kommunista, a magyar szociofotó egyik anyja, aki a zsidóüldözés elől (akár itthon, Franciaországban, vagy Hollandiában) bujkál, hamis papírok terén kamatoztatja szakmai tudását. Életműve a háborúban néha megsemmisül, ő maga 1945 után a szakma újjászervezésében vesz részt, vagy Budapest ostromakor meghal, nyomtalanul eltűnik.
Kertész, Moholy-Nagy, Robert Capa – magyar származású, világhírű fotósnevek. Csupa férfi. Most mondjuk ki a velük együtt indult, hasonlóképpen tehetséges, sokszor velük baráti viszonyban levő és gyakran ugyanolyan szép karriert befutott nők elfeledett neveit is: Gaiduschek Erzsi, Miklós Jutka, Máté Olga, Klein Rózsi (Rogi André), Landau Erzsi (Ergy Landau), Besnyő Éva, Révai Ilka. Sugár Kata, Laub Juci, Reismann Marian, Aczél Márta. Mindegyik élet külön regény. E. Csorba Csilla igazi feminista munkát végzett, mikor könyvben összegyűjtötte képeiket és történetüket, mégis ideológiai bocsánatot kér, hisz ő „minden feminista törekvés nélkül” kívánta hősnői életművére a magyar fotóművészet iránt érdeklődők figyelmét felhívni. Kár ezért a beszúrt félmondatért, hisz a csendes feminista is feminista, nincs mit szégyellni rajta. Könyvéhez gratulálunk!
Juhász Borbála
Címkék:2001-03