Egy kultúrát akartak felszámolni
Egy kultúrát akartak felszámolni
Kellemes szeptember eleji napsütéses vasárnap dél, a csendes zsidónegyedben. A Gozsdu udvar rácsos kapuján fiatal pár kukucskál – bemenni már nem lehet. A befektető kifizette azt a 800 millió forintot az önkormányzatnak, aminek fejében rátehette kezét az 1913-ban épített átjáróház-komplexumra.
A Czigler Győző által tervezett, hét épületből és hat udvarból álló passzázs földszintjén aranyművesek, ékszerészek, ötvösök apró üzletei sorakoztak a Vészkorszak előtt. A Dob utca 16.-ot a Király utca 13.-mal összekötő, 230 méter hosszú átjáró városszerkezeti újítás volt a maga korában, de különleges aurája még napjainkban, lepusztultam üresen is hatott az emberekre – amikor még végig lehetett menni rajta. Most, a plázásítási akció előtti pillanatban derékba bontották, egy rég elavult terv elgondolásai szerint kialakítandó Madách sétány miatt.
A Sugárutat elirigyelt Morzsányi Károly, ambiciózus ügyvéd, fővárosi törvényhatósági bizottsági tag, a VII. kerületi választók bizalmából, 1900-ban nyújtotta be az első javaslatát, az Erzsébetről elnevezni szándékozott sugárút építésére – ha a VI. kerület kaphatott sugárutat, miért ne kaphatna a VII. is. Már akkor is közegészségügyi, közforgalmi és szépészeti indokokra hivatkoztak beadványukban, és az akkor majd két évszázados, spontán kialakult városszerkezetet akarták kettéhasítani.
A Közmunkatanács elvileg ugyan elfogadta a gondolatot, de megvalósítását nem tartotta reálisnak a közeljövőben. A terv támogatóinak csak annyit sikerült elérniük, hogy 1936-ban lebontották a híres Orczy-házat, a városban letelepülő zsidóság első kikötőjét, amelyet a köznyelv csak Judenhofnak nevezett. A Király utca sarkán lévő hatalmas épület 140 éven át volt a pesti zsidó élet eszenciája, a helyén épült Madách-ház, grandiózus, semmibe vezető kapujával, néhány évvel a zsidótörvények előtt, mintegy előrevetítette azt, ami utána következett.
Az ezt követő hatvan évben csak a nemtörődömség pusztította a régi épületeket. A rendszerváltás után az itt lakók többsége nem vásárolta meg a bérlakásokat. Egyrészt anyagi helyzetük nem tette lehetővé, másrészt az épületek annyira leromlottak, hogy – érthetően – nem volt vonzó itt tulajdonosi jogokat szerezni.
Az utóbbi évtizedben azonban külföldi befektetők felfedezték ezt a jó fekvésű körzetet, ahol könnyen lehet az ön- kormányzattól régi házakat venni, majd – azok lebontása után – újakat építeni, s azokat szép haszonnal továbbadni. Az üzlet folyamatos bevétellel gyarapította a kerületi költségvetést, tehát az önkormányzati vezetők lelkesen támogatták. A lakók egy része, akiket semmilyen érzelmi szál nem fűzött a lerobbant házakhoz, szintén örült, hogy másutt komfortosabb lakásokat kap cserébe.
Ám a nekilendült bontás zaja felverte azokat, akiknek fontos a pusztuló kulturális örökség. Amikor ez év elején elindítottam internetes kampányomat a pusztítás ellen, még egy, számomra fontos részlet inspirált. Majd húsz éve élek Izraelben, ez a hazám, és a pesti zsidónegyed épületeit hazám fiai, izraeli befektetők rombolják. Szégyellem magam miattuk.
Konkrét eset: amikor a Dob utca 19. és 21. alatti műemlék épületek lebontásával akar idősek otthonát építeni egy herzlijai vállalkozó, minden szakmai tudásomat és rábeszélőképességemet bevetve próbálom bizonyítani, hogy a meglévő épületek ennek nem akadályai, hanem épp ellenkezőleg: esztétikailag és funkcionálisan számos lehetőséget kínálnak. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal vezetője, Varga Kálmán az épületeket védettnek nyilvánította, de tudjuk, milyen széles a skálája azoknak a módszereknek, amelyekkel egy védett épületet is porig lehet rombolni.
A kerületi vezetők tombolnak mérgükben, mert a könnyű pénzek elmaradása költségvetési gondokat okozhat. A mai politikusok látóhatára a következő választásokig terjed, ebbe az időbe pedig nem fér bele a negyed rehabilitációjának hosszú távú, koncepcionális terve. Pedig e nélkül sakk-matt helyzet alakul ki. Az épületek jelenlegi állapotukban nem tarthatók, a szűk utcákat szétfeszíti a koncepció nélkül épülő lakóházak, irodaházak földalatti parkolóiból kirajzó autóforgalom. A közlekedési rendszer radikális megújításra szorul. E nélkül napról napra rosszabbodik a helyzet.
A Holló utca 4. szám alatt áll az a kétemeletes klasszicista épület, amely otthont adott Goldziher Ignácnak, a világhírű orientalistának, aki harminc éven át volt a pesti hitközség titkára. Szomszédja Kohn Sámuel történész, a Dohány utcai zsinagóga rabbija volt. Mindketten az első emeleten laktak, hitközségi, szolgálati lakásban. A nyolcvanas években az épület – értékes részleteit megsemmisítő – felújításon esett át, de ma már újra vedlik róla a vakolat. A Holló utca 10.-nek már csak a földön heverő romjait takarja egy bádogkerítés. A 12. számú épületnél is bontanak, egyelőre az udvarban, de nem sok kétség marad, mi lesz a sorsa a homlokzati szárnynak. A ma már tetejétől megfosztott csonka ház Román Miklós tervei szerint épült 1905-ben, szecessziós stílusban. Lehetséges, hogy a homlokzatot mint afféle Potemkin-falat megőrzik, s az új fertelem mögéje bújik – ezt nevezik a kerületnél műemléki védelemnek.
A „felszabadító seregek” pedig már benyomultak a városba: az ÓVÁS! civil szervezet mozgósította az embereket, a fővárosi főépítészt, Schneller Istvánt, valamint a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt. Amire viszont már van jogerős bontási engedély, a kerület jóvoltából, azt rohamtempóban bontják, nehogy félbeszakítsák őket.
Így lebontották a Holló utca 11. szám alatti háromemeletes, szecessziós házat, egyedi fémműves díszítéseivel, elegáns utcafronti lakásaival – a Madách sétány hagymázas terveinek szellemében. Az a tény, hogy a terv érvénytelenítésére tett indítványt maga a fővárosi főépítész is, csak fokozta a kerület lendületét. Ugyanitt a Holló-háznak becézett, zagyva építészeti stílustalanságban tervezett komplexumot hiába utasította vissza többször is a fővárosi Tervtanács, az zavartalanul épül tovább. 81 lakást, 10 üzletet és 111 férőhelyes teremgarázst hirdetnek, amiből, szerintük, csak 19 eladatlan lakás maradt. A lakóknak eladták az ablakukból látható történeti városképet, csak azt felejtették el közölni, hogy ebből vajmi kevés marad pár éven belül.
A Spinoza kávéház építészetével és üzletpolitikájával is híven idézi a híres pesti zsidó kávéházak emlékét. A házat 1904-ben építették, először pékműhely, majd cukrászda működött itt. A változatos belterű kávéház-étterem falain kiállítás fogadja a látogatót, az élő zene elválaszthatatlan tartozéka a helynek, a belső udvar egy részén kellemes terasz örvendezteti a látogatót, és kulturális programok intim színpada húzódik az épület mélységében. Itt rendeztük meg szeptember elsején azt a vitát, amely a különböző rehabilitációs elképzelések egyeztetését volt hivatott szolgálni. A zsúfolt teremben két órán át tartottak a hozzászólások: először a negyedben lakók mondták el érzéseiket, majd Perczel Anna építész – aki a főváros felkérésére a városnegyedet elemző tanulmányt irt a közelmúltban – kapott lelkes tapsot szavaiért.
Alapvetően közös nevezőre hozhatók a fővárosi és az Örökségvédelmi Hivatal elképzelései, amelyeket támogatja az ÓVÁS! civil szervezet is. Akik negligálták a vitát, azok a kerületi vezetők voltak – ők csak az általuk összehívott sajtótájékoztatókon szeretnek megnyilatkozni.
„Nincsenek itt már zsidók” – így az egyik illetékes, mondván, hogy mit okoskodunk ezzel a zsidónegyeddologgal. A száz évvel korábbi állapotokhoz képest valóban sokkal kevesebb zsidó él Budapest ezen részén – szétszóródtak már a városban. De itt van a három nagy zsinagóga: a szépséges Rombach üresen, elhagyatottan várja a pusztulást; a Dohány-templomot felújították; a Kazinczy homlokzatán még mindig ott vannak a világháborús lövések nyomai, a szép kapu lábazata foszlik a rozsdától. Aztán az udvarokban meghúzódó kisebb imaházak, mint a Vasvári Pál utca 5.-ben; a szerény táblák alatt ma is működő parókakészítő, kóser húsboltok, a judaikát árusító kézműves boltok, apró ékszer- és ajándéküzletek. A híres könyvesboltokból, antikváriumokból nem sok maradt, de az új kávéházak, üzletek nyomán, semmi kétség, lesznek hamarosan újak. Az egyéni kezdeményezés vérfrissítő áramlata már elindult, egyes házak lakói önerőből újítják fel régi épületüket. A friss festés nyomán előbukkannak a régi szépségek, a gondosan tervezett és kivitelezett részletek, amelyek egyediségére annyira vágyakozunk ebben a globalizált világban.
Az 1838-as árvíz után az apró házak helyett már többemeletes bérházakat építettek, és meghagyták üresen a Klauzál teret. A városrész legkorábbi korszakából csak egyetlen kis ház maradt, a környék legkisebb telkén, ezt is többször átépítették, de megmaradt az eredeti tölgyfakapu rácsdíszítése. Ma is látható, a Kazinczy utca 55. számban, a harapós kutya tábla mellett. A ház falán lévő emléktábláról megtudható, hogy itt volt Schneider József kártyafestő műhelye, s itt készült a Magyar Kártya 1836-ban.
A városrész legizgalmasabb terei a belső udvarok, az ezeket összekötő átjárók, a szépséges lépcsőházak, a kapubejárók, amelyeket sokszor úgy építettek, hogy a lovas kocsi vagy hintó be tudott állni a boltív alá. Az ilyen kapu két oldalán a homlokzati síkon ma is ott vannak a kerekek szabályozására készült kőtuskók, mint a Holló utca 4.-ben.
Az úgynevezett 15-ös tömböt a Klauzál tér, a Dob utca, a Wesselényi utca és a Kazinczy utca határolja. Itt találhatók az ortodoxia intézményei, köztük a zsinagóga. A nyolcvanas évek elején készült, és többé-kevésbé meg is valósult itt egy tömbrehabilitációs terv. Van itt új épület; a hátsó traktusok bontásával felújított függőfolyosós házak torzói, amikor a megmaradt épületszárny támasztékaként gótikát idéző oszloprendszer jelenik meg; gondosan kialakított belső kertek, és a Dob utcai fronton az előírás szerinti árkádosításra is van példa. Az állami támogatással készült felújítás érdekes kísérletéből még ma is sokat lehet tanulni. Azt is, amit nem érdemes követni.
A pesti zsidónegyed sorsa nemcsak zsidó ügy, rehabilitációja Budapest egésze miatt fontos. Különleges adottságai folytán olyan társadalmi-városrendezési mintát is képezhet, amelynek tapasztalataiból más városrészek felújításánál is profitálhat a városvezetés. Rossz tervek erőltetése helyett alkalmazni lehetne nemzetközi példákat az autóforgalom csökkentésére. A mai igényeknek megfelelő humánus városi környezet kialakításával pedig a semmihez sem hasonlító, újjászülető belvárost nemcsak a kíváncsi turisták fogják szeretni, hanem az itt lakók és az itteni kulturális közegért ideutazó budapestiek is.
A Rombach zsinagógaként, könyvtárként és levéltárként is működhet, a békesség házaként, ahol a különböző zsidó vallási áramlatokhoz tartozók egymással és a nem zsidókkal együtt békességben menthetnek a zsidó kultúra hatalmas tárából.
A vallás már kevesek életmeghatározó ideológiája, de a zsidó kultúra visszavezetheti gyökereikhez azokat, akik igencsak eltávolodtak tőle. A kultúra megismerése pedig nem lehet vallási-származási jog, hanem minden érdeklődő számára szabaddá kell tenni.
A negyed építészeti tereit a sajátos zsidó életforma alakította. Amíg léteznek, addig a beléjük oltott tartalmat sugározzák, függetlenül attól, hány zsidó él ma itt. Ha hagyjuk elpusztítani, akkor mindnyájan kevesebbek leszünk a múlt egy darabjával. Ezért mindannyiunk ügye, hogy a zsidónegyed ne jusson a Tabán sorsára, s a jövőt szilárd kulturális alapokra építsük.
Eva M. Amichay
városgazdász-újságíró,
Tel-Aviv
*
Szerettük volna megszólaltatni a VII. kerület polgármesterét, de nem kívánt élni a Szombat által felkínált lehetőséggel. Az Óvás! civil szervezet, amely az egykori „zsidónegyed” városképi arculatának megőrzését szorgalmazza, több rendezvényt is kezdeményezett az utóbbi időben, amelyekre a kerület vezetőit is meghívták, és sajtóhírek szerint a helyi, illetve a Fővárosi Önkormányzat közreműködésével eredményt érhet el a kezdeményezés.
Címkék:2004-12