Dávid és Góliát
Konzervatív és reformzsidóság az ortodox monopólium ellen
Amerikában az ortodox zsidó ellentéte a konzervatív vagy a reform-zsidó, Izraelben viszont a vallástalan zsidó. Amerika erős protestáns hagyományainak megfelelően mindenkitől elvárják, hogy valamely vallásos közösség tagja legyen, így az ortodoxiából kifelé lábaló zsidók (ha a zsidóságot fontosnak tartják) egy kevésbé szigorú vallási közösséget választanak maguknak. A baloldali szekuláris gyökerekkel rendelkező Izraelben viszont a „vallásos vagy nem vallásos” az alternatíva, ami éles választóvonal az izraeli társadalmon belül.
Izraelben a lakosság több mint fele szekulárisnak vallja magát, 15-20 százalékra tehető az ortodoxok és ultra-ortodoxok aránya, a többi a „hagyományőrző” kategóriába sorolható. Tíz évvel ezelőtt a bennszülött izraeliek számára még szinte ismeretlen volt a reformzsidóság, ha tudtak is róla valamit, az Amerikából érkezett olék bolondériájának tartották, és valóban: szinte biztos volt, hogy a nehezen föllelhető reformzsinagógákban a hébert erős amerikai akcentussal beszélő rabbira és hívekre találhattak. Ma már a mintegy húszezer, konzervatív és reformzsinagógába járó hívő mintegy fele „bennszülött”, ifjúsági szervezeteiknél pedig ez az arány már szinte száz százalék. Jelenleg húsz nem ortodox rabbi működik az országban és ennél több vár felavatásra. 1995-ben 200 pár kötött házasságot templomaikban. Az államilag egyedül elismert ortodox házasságkötések több mint 25 ezres számához képest ez semmiség, mindazonáltal számuk 1994-hez képest megduplázódott. (Ennél jóval nagyobb, több mint ötezer azon izraeli párok száma, akik külföldön kötnek világi házasságot – az ország jogrendszere ezt elismeri – mert az ortodox rabbinátus szigorú szabályai szerint nem alkalmasak a házasságkötésre. Például: az egyik fél nem vált el az ortodox szabályok szerint vagy egyikük nehezen tudja zsidó származását bizonyítani.)
Jogaikat tekintve a nem ortodox irányzat követőinek szinte nulláról kell indulniuk, a vallás Izraelben ortodox monopólium. Csak az ortodox zsinagógák (mintegy ötezer) kapnak állami támogatást, csak az ortodox jesivák diákjai (mintegy 140 ezren) kapnak állami ösztöndíjat, csak az ortodox rabbik (630-an) kapnak állami fizetést. A helyi önkormányzatok mellett működő úgynevezett vallási tanácsok (a nálunk ismeretes kisebbségi önkormányzatok analógiájára ezeket vallási önkormányzatokként lehet elképzelni), amelyek a tavalyi évben 350 millió dolláros támogatást kaptak a Vallásügyi Minisztériumtól, szintén a lakosság körülbelül egyötödét kitevő ortodoxia befolyása alatt állnak. (Az izraeli legfelsőbb bíróság nemrég hozott döntése szerint a vallási tanácsokban a nem ortodoxoknak is helyet kell biztosítani és ezen okból fel is oszlatott egy olyan tanácsot, melyből utóbbiakat kizárták.) A nem ortodox át téréseket, házasságkötéseket és válásokat hivatalosan nem ismeri el az állam. A reformzsidóság egyik vezetője, Uri Regev ügyvéd és rabbi, az elmúlt tíz évben negyven különböző ügyben fordult a Legfelsőbb Bírósághoz, számos esetben sikerrel. Az áttörés megfelelő médiavisszhangot is kapott.
Az alternatív zsidó hitgyakorlatnak kedvez a (poszt)modern korszak. A korábban nemzetközileg kirekesztett Izrael társadalma nyitottabbá vált, számtalan csatornán zúdulnak befelé az információk, nem utolsósorban a rohamléptekben fejlődő zsidó Internet-rendszeren. A Rabin-gyilkosság és a szélsőséges ortodoxok egyéb excesszusai is számos izraelit késztettek arra, hogy a vallás mérsékeltebb formái felé forduljanak. Az izraeliek nem vallásos többsége, amely megdöbbentően keveset tud saját hagyományairól, inkább a mérsékeltek útját járva ismerkedne meg ezekkel. Az alternatív zsidó vallásos iskolákba jelentős a túljelentkezés, mert elfogadható kompromisszumot kínálnak a vallással, hagyománnyal nem sokat törődő állami iskolák és az ortodoxia merev hitgyakorlata között.
A félig-meddig páriastátusnak is megvannak az előnyei: az igazságtalanságokra érzékeny izraeli média nagy része rokonszenvezik ügyükkel. Mikor a Tórát vivő nő látványán fölháborodó ortodoxok tavaly rátámadtak egy reformgyülekezetre, az atrocitás nagy médiavisszhangot kapott.
Az izraeli legfelsőbb bíróság még 1995-ben elvi döntést hozott, amely szerint nem utasítható el nem ortodox közösségi rítus szerint betért zsidó fiatal bevándorlási kérelme. Ez a reform- és a konzervatív zsidóságot nagy reményekkel töltötte el (Szombat, 1996. január). Ám az öröm korainak bizonyult, mert a választási harcát folytató Peresz miniszterelnök visszatáncolt. Az ortodox szavazatok megtartása érdekében ismét ígéretet tett az Agudat Iszraél nevű ultra-ortodox szervezetnek, hogy fenntartja az ortodoxia államilag elismert betérési monopóliumát, amely „megóvja a nemzetet a kettészakadástól”. Az amerikai reform- és konzervatív mozgalom erre kampányt indított a változatás érdekében és úgy döntöttek, hogy ha kell, a nyomásgyakorlás eszközeként fölhasználják az amerikai zsidóság Izraeli adományainak legfőbb forrását, a United Jewish Appeal éves pénzgyűjtési kampányát (Izraellel ellentétben Amerikában a konzervatív és a reformzsidóság sokkal erősebb az ortodoxiánál).
A változtatás amerikai híveit jóval a választások előtt fogadta Ramon munkapárti belügyminiszter is, aki kerek perec közölte velük: az ortodox szavazatok szükségesek a munkapárt újraválasztásához, a békepolitika folytatásához. Az ortodoxia pedig ellentámadást indított: jelenlegi monopóliumát, amelyet csupán a status quo tart fenn, törvénnyel kívánja szentesíttetni. Netanjahu, az ellenzék vezére még szintén a májusi megmérettetés előtt jelezte, hogy kész elfogadni az ortodoxia javaslatait. (Izraelben hagyományosan az ortodox szavazatok kétharmadát-háromnegyedét söpri be a jobboldal – hogy ez alkalommal miként történt, arról lapzártánkig nem értesültünk.) Jiszrael Rozen, az ortodox főrabbinátus egyik befolyásos tagja pedig azt javasolta a reform-zsidóknak, hogy hozzanak létre önálló vallásfelekezetet, amely „a” zsidóságtól éppúgy független volna, mint a moszlimok vagy a keresztények. Mértéktartó személyek szerint a jelenlegi helyzetben a status quo fennmaradása lehet a reális elvárás.
Márciusban két telefonos közvélemény-kutatás is készült, amelyben azt tudakolták az izraeli polgároktól: támogatnák-e, hogy a nem ortodox vallás intézményei az ortodoxokkal egyenlő jogállást kapjanak?; hogy ne csak ortodox rabbi előtt lehessen hivatalosan elismert házasságot kötni?; bevegyék-e a nem ortodoxokat a vallási tanácsokba?; tanítsanak-e a konzervatív és reformzsidóságról az iskolákban? Az izraeliek 51-60 százaléka támogatta a fenti javaslatokat. Az ortodoxok körében egy nem elhanyagolható kisebbség szavazott mellette; a hagyományhű, de nem ortodox népesség pedig fele-fele arányban mondott igent és nemet. A nem vallásosok többsége igennel szavazott.
Címkék:1996-06