Capa izraeli képei
Capa izraeli képei
Robert Capa, aki Friedman Endreként látta meg a napvilágot Budapesten, a második világháború sötét pillanatainak egyik legjobb dokumentátora.
Párizsban 2002 őszén megrendezett kiállítása palesztinai/izraeli fotóiról. A képek közvetlenül a Függetlenségi Háború előtt és után készültek s munkássága derűs fejezetei közé tartoznak.
Robert Capa valószínűleg a valaha élt leghíresebb és legsikeresebb háborús fotósok közé tartozik. Drámai fotója, mely a spanyol polgárháború egyik halálos pillanatát kapta el, egyike a világ legismertebb felvételeinek. Capa azt szokta volt mondani: „Ha a képeid nem eléggé jók, nem mentél elég közel.” Steven Spielberg, amikor a „Ryan közlegény megmentése” című filmje előkészületeit végezte, megjegyezte „azok közül a dolgok közül, melyek informáltak az eseményekről, Robert Capa Omaha Beach-i pillanatfotói voltak a legjobbak… Újra akartam teremteni azokat az érzéseket, melyet minden egyes fotója megtekintésekor éreztem…” Capa közeli barátja, John Steinbeck azt mondta: „Képes volt arra, hogy egy egész nép szenvedését ábrázolja egy gyermeki arcban.”
Bár Capa egész életében utazott, mégiscsak Párizs volt az otthona. 1954-ben innen indult utolsó útjára, hogy az indokínai háborút fotózza, amikor aknára lépett és meghalt. Csak 40 éves volt. Capa Párizsban fedezte fel magát, Berlinből érkezett a francia fővárosba 1934-ben, miután a nácik átvették a hatalmat. Capa családja nem volt vallásos, és az antiszemitizmus magyarországi terjedése, valamint baloldali politikai flörtje miatt hagyta el annak idején Budapestet.
Capa ugyanakkor nem csak háborús riporter volt, de briliáns portrékat is csinált például olyan hírességekről, mint Pablo Picasso és Ernest Hemingway. Feltehetően Capa legsikeresebb békés kiruccanásai közé tartozott – bár háborúban kezdődött – amikor 1948 és 1950 között fotóival rögzítette Izrael megalakulását, ahol az említett időben háromszor is megfordult.
Hetvenöt legjobb izraeli fotóját 2002 októberében állították ki Párizsban, a Zsidó Művészeti és Történelmi Múzeumban.
A kiállítás fő szervezője, a 38 éves Nicolas Feuillie szerint „a kiállítás Capa munkásságát nem pusztán művészeti szempontból, de történelmi kontextusában is bemutatja.” A kiállítás történettudományi tanácsadója, az 50 éves francia-zsidó történész, Georges Bensoussan, aki nemrégiben jelentette meg nagy könyvét „A cionizmus intellektuális és politikai történelme: 1860-1940″ címmel. Bensoussan kifejtette, hogy három fő témára osztotta a tárlatot. A kiállítás a jisuv, tehát az Izrael állam megalakulása előtti palesztinai zsidó közösség bemutatásával kezdődik s Capa első, 1948. május 8-ával kezdődő útja korai képeit tartalmazza.
„Ezek a fotók olyannak mutatják a jisuvot, amilyen az volt – többségében európai eredetű, egy kis jemeni zsidó beütéssel” – mondta Bensoussan. Azt is kifejtette, hogy ez azért is fontos, mert a kiállítás elkalandozik az 1950-es évbe is, ami korra a bevándorlás teljesen megváltoztatta a népesség összetételét, s megduplázta azt.
A kiállítás második része a Függetlenségi Háború idejéből származó képeket tár elénk, s itt láthatunk fotókat az ostromlott Jeruzsálem környéki harcokról, a Jeruzsálem felé vezető kerülőút, a „Burma út” építési munkálatairól és a Negev kibbucainak védőiről, akiket az egyiptomi tüzérség szakadatlanul lőtt. Szintén találunk a kollekcióban kevésbé ismert képeket is, így pl. az amerikai tábornok David „Mickey” Marcusról – Capa barátjáról -, aki külföldi önkéntesként érkezett az országba, hogy segítse modernizálni az újonnan megalakult Izraeli Védelmi Erőket (Cahal), azaz az izraeli hadsereget. Marcus élete tragikusan ért véget: egy őrségben álló új bevándorló lőtte agyon egy éjjel Jeruzsálemben, aki jiddisül kérdezte őt, mely nyelven Marcus nem tudott. Szintén dokumentum értékűek azok a fotók, melyek Capa legismertebb munkái közé tartoznak: Ben Gurion kihirdeti az állam megalakulását és szétlöveti az Irgun Altaléna nevű hajóját Tel-Aviv partjainál, 1948 júniusában.
Egyik legjobb életrajzírója, Richard Whelan szerint egyszer veszélyes kalandba is keveredett; a nagy szoknyavadász hírében álló Capára rálőttek a tel-avivi tengerparton és a golyó súrolta a belső combját. A fotós, aki még sohasem sérült meg háborúban, úgy megijedt, hogy elhatározta: soha többé nem megy háborús övezetbe. A következő géppel Párizsba utazott, és dühösen azt mondta: „Az lesz az utolsó, hogy egy másik zsidó öljön meg!” Pedig ekkor már túl volt a spanyol polgárháborún, a kínai-japán háborún, és közvetlen közelről tudósított fotóival a második világháború legnagyobb szabású amerikai hadműveleteiről, s ebbe bele kell érteni egy 1945-ös ejtőernyős akciót Németországban, és a „D-day”, azaz az 1944. június 6-i normandiai partraszállás első ütközeteit. De az Altalena-incidens után kijelentette: „Számomra a háború olyan, mint egy idősödő színésznő – egyre veszélyesebb és egyre kevésbé fotogén”.
A párizsi kiállítás utolsó és egyben legnagyobb része az új bevándorlókat örökít meg. Vannak fotók, melyek Holocaust-túlélők megérkezését ábrázolják, hogyan fut be a hajójuk a haifai kikötőbe és arab országokból érkező, „bibliai” öltözetű zsidók megérkezését is mutatják. Filmet is akart készíteni a „szétszórtak maradékának” összegyűjtéséről a United Jewish Appeal számára, de sohasem fejezte be.
Capa párhuzamot vont az izraeli Függetlenségi Háború és az 1936 és 1939 között zajló spanyol függetlenségi háború között „ugyanaz a lelkesedés, ugyanazok a politikai különbségek és ugyanolyan sokféle foglalkozású és korú ember (jellemezte)” – mondta.
A bevándorlók integrálását pozitív élményként élte meg, ahogyan azt annak idején a London Illustrated számára írta: „Izrael… a legkegyetlenebb és a legnehezebb hely ma, ahol csak ember élhet. De az a hely is, ahol hallani lehet, ahogy a fiatal beleénekel az éjszakába, vagy az öregek a jövőről beszélnek.” Vagy máshol: „A bevándorlók… tarkabarka népek, leszármazottai azoknak, akik kétezer éve hagyták el e tájat, hogy szétszóródjanak a világ messzi tájaira és most visszajönnek azért, hogy többségük éljen és páran meghaljanak a Szentföldön”.
Whelan szerint egyszer az is megfordult a fejében, hogy alijázik és édesanyjával együtt letelepszik Tel-Avivban, de Párizs és főleg szerelme, Ingrid Bergman vonzása erősebbnek bizonyult.
A párizsi kiállítás látogatói még egy valami megfigyelhetnek: hogy milyen óriási technológiai változáson ment át Izrael Capa évei óta, azóta amióta néhány új házat és a bevándorlók ideiglenes lakásául szolgáló sátrait lefényképezte. De pár dolog azóta sem változott. Capa egyik feljegyzésében visszaemlékezett egy 1949- es jelenetre, amikor Rehovot közelében, egy elhagyott arab ház koszos padlóján ülő jemeni rabbival találkozott. Az öreg ember felemelte a szemét Capára, amikor fotózta. „De amikor elmentem volna és a tradicionális Salommal köszöntem el, az öreg rabbi felnézett és azt morogta: „Salom, salom – ve ein salom” („Salom, Salom – de nincs béke!”)
A The Jerusalem Report alapján
Címkék:2003-02