Búcsú két filmestől
Schiffer Pál (1939-2001)
Pali, Te már biztos nem emlékeznél rá. Valamikor a 70-es évek elején történt. A Báthori utca 10. V. emeletén az 504. szobában ült Károly Kati, a Műsorosztály vezetője, négyen voltunk ott, és vezetésével szerkesztettük a budapesti moziműsort. Sok mozi volt, és sok „kísérőfilm”, minden filmet megelőzött egy ilyen alkotás. Unalmas rabszolgameló volt, néha viszont érdekes embereket lehetett ott látni. Mozisokat, kultúrház-vezetőket. És nagy ritkán filmrendezőket. Kevés olyan kollégád volt, akit érdekelt filmje sorsa a mozikban. De volt közülük valaki, egy mindig nagyon jólöltözött, művelt, széles intelligenciájú, pipázó européer és ez Te voltál. Kati kemény asszony volt, sajátos meggyőződésekkel és nehezen befolyásolhatóan. Te mégis, mindig angyali türelemmel, udvariasan és szívósan igyekezted védeni vélt és valós érdekeidet. A Fekete vonat és a Cséplő Gyuri bemutatása lehetett akkor. Az ajtó mellett nagy élvezettel figyeltem azt, ahogyan elérni próbáltad a film számára legelőnyösebb bemutatási és vetítési helyeket és időpontokat. Már akkor feltűnt, hogy kicsit kilógsz a sorból. Nagyon vártam, hogy végre bemutassák filmedet és megnézhessen. Komolyan mondom: ennyire film még soha nem lepett meg, pedig azóta már láttam több százat, ha nem ezret. Ami személyed és filmjeid között feszülő ellentét számomra nehezen volt feldolgozható. Mit keres ez a belvárosi úrifiú ebben a közegben? Hogy tud filmet készíteni arról, ami csillagfényévnyire van tőle? Persze ez csak a főcím környéki kérdés volt! A film harmadik percétől világos volt, hogy Te pontosan tudod, miről beszélsz. Ez nem a lekezelő fővárosi értelmiségi sajnálkozó alkotása, hanem egy nagyon is empatikus és felkészült, rendkívüli szociális érzékenységről tanúskodó rendező dokumentarista filmje. Az akkori Magyarországon ez fontos, és mai szemmel visszatekintve még annál is fontosabb állásfoglalás volt. Rámutatott egy olyan problémára, amit sajnos az elmúlt tíz évben sem tudtunk megoldani. A cigányság társadalmi és gazdasági helyzete nyomasztóan terheli napjainkat.
Aztán teltek az évek és Te szorgalmasan készítetted filmjeid a székesfehérvári Videoton megszűnéséről, a Kovbojokról és a Földi paradicsomról, a kitelepítésekről… Harcos lendületed mindvégig megmaradt. A rendszerváltás környékén sokszor találkoztunk különböző társadalmi és egyéb filmes eseményeken. A filmszakma demokratizálásában fontos szerepet vállaltál, ott voltál alapítványok és egyesületek szervezésénél. Mindig elegánsan, de nagyon harcosan és határozottan képviselted elveidet és azt a csapatot mely delegált. Ez néha talán felesleges harc volt. Sok, hiába elmondott mondat, a meg nem értett gondolatok, az igazság keresésének hiábavalósága. Ahogy filmjeidben hőseid, úgy filmesként a társadalomban nem mindig sikerült elérned, amit akartál. Utoljára egy alapítvány kuratóriumának összeállításánál ültünk együtt. Emlékszel, hiába harcoltunk – igazságtalanul – vesztettünk, és Te végig őrizvén úri modorod, csak magadat rágtad. Talán ezt nem kellett volna már.
Nyugodj békében!
Simó Sándor(1934-2001)
Azt mondja a szerkesztőség: írj néhány búcsúzó szót Simó Sándorról, csak könyörgünk, ne legyen túlontúl személyes. De már hogy a csudába ne lenne az! Ismertem és ezt nem felejthetem el, tudtam, hogy ő az, aki a szakmai viták után nyugodtan felhívható, akivel lehet még beszélni, esetleg tanácsot vagy segítséget kérni. Azon kevesek egyike, aki nem fog újságokhoz futkosni, ha vélt vagy valós sérelem éri, hanem megbeszéli, megkérdezi, és ha lehetséges, inkább megoldja. De a szerkesztők szava az parancs.
Simó Sándor filmrendező 2001. szeptember 6-án elhunyt.
Eredetileg vegyészmérnök. Pályája elején dokumentumfilmesként tűnt fel, remek alkotása a Színe és fonákja.
Első filmjét, a Szemüvegeseket 1969-ben készítette. Valkó, a megalkuvásra képtelen építészmérnök története, aki ötven évre akar tervezni és nem szeretné kortársai életét élni. Ám mert a 60-as évek Magyarországa olyan kor volt, mégis megalkuszik és elbukik.
1971: Legszebb férfikor. Latinovits Zoltán a válófélben lévő negyvenes férfi próbálja megoldani válságba került életét, de a pénz, a pénz, a pénz ezt lehetetlenné teszi. Így azt kérdezzük a film végén: ez volt a legszebb?
1977: Apám néhány boldog éve. Lírai emlék az apáról, a családról, a második világháborút követő néhány boldog évről, a bizakodás, a remény és csalódás (internálás) éveiről.
1982: Matuska Szilveszter. Az 1931-es biatorbágyi merényletéről, annak politikai indítékairól. 1987: Isten veletek, barátaim. 1938. szeptember: a nyugodt, még békés pesti bérház, különös lakóival; 1942. szeptember: már nyilasok és bárók, urak és szegények, házmesterek, és Stark a zsidó orvos. 1944. szeptember: nincs kegyelem ennek a „háznak és lakóinak” pusztulni kell. Ahol ez megtörténhetett, ott nem maradhat senki életben, mikor összedől a ház csak egy bolond. 1996: Franciska vasárnapja. Gál Franciska és a zsidó ékszerész szerelme a II. világháború kezdetén és a felszabadulás első éveiben. Újlaki Dénes felejthetetlen főszereplésével, furcsa történetet mesél el Simó, egy egyszerű cselédlányról, aki, megértve az idők szavát, a felszabadulás után rendőrnek és munkatábori felügyelőnek áll, és a zsidó ékszerészről, aki a „fényes szelek” ellenére marad, aki volt, aranygyűrűt fusizó, biciklit kölcsönző, az új kort semmibe vevő, végül egyedül, Kanadába disszidáló becsületes kisember.
Ennyi a filmográfia, és néhány filmszerep (Redl ezredes, Hanussen). Meg a legfontosabb több tucat magyar film, amely nélküle nem készülhetett volna el. 1988 óta folyamatosan segítette a fiatal pályakezdőket első/második filmjük elkészítéséhez. Ebben és a tanításban fáradhatatlan volt.
Sok ez vagy kevés? Leírva talán kevés, de életműnek épp elég. A magyar filmszakma, a fiatalok bizton sokáig érezni fogják hiányát. Tudom, megint nagyon személyes leszek, de Simó Sándor pótolhatatlan. Helyébe nem lép senki, önzetlenségét, türelmét és szakmai tudását senki sem áldozná fel az őt követő fiatal filmes nemzedékért, úgy, mint ő tette.
Feldmájer Sándor
Címkék:2002-01