Bernstein redivivus
Hogy a „le a kommunistákkal!” jelszót hallva ösztönösen kissé kellemetlenül érezzük magunkat (azt gondolván, hogy egyenesen következik belőle egy másik jelszó: „le a zsidókkal!”) – több mint érthető. Ráadásul mint megannyi hisztériába átmenő előítéletnek, némi tényalapja ennék is van. Hiszen az elmúlt másfél évszázadban létrejött modern munkásmozgalom radikális, messianisztikus áramlatában lépten-nyomon találkozunk zsidó (származású) értelmiségiekkel. Ez persze történelmileg, szociológiailag is magyarázható. Egy másik, múlt századbeli szlogent felidézve, ha a „munkásoknak nincsen hazájuk”, még inkább elmondható ez a zsidóságról. Szociálpszichológilag kézenfekvő a vonzódásuk a nemzetek távlati megszűnését hirdető, közvetlenül az egész emberiségre apelláló eszmerendszerekhez. S ha ehhez még a zsidó tudat egyik elemét alkotó messianizmus is hozzájárul, máris kész a képlet: a „zsidó öngyűlölet” elemei (amelynek nyomai például Marx A zsidókérdéshez című írásában is fellelhetők) az emberi nem önfelszabadításának utópiájával párosulnák. S az utópia gyakorlati valóra váltása itt is – mint oly sokszor – a terrorba, a másként gondolkodók könyörtelen felszámolásába torkollik.
A szociáldemokrata, majd a kommunista mozgalom zsidó származású vezéralakjai azonban a legritkábban reflektáltak zsidóságukra. Igaz ez a marxista „revizionizmus” megalapítója, a sokáig ősellenségnek kikiáltott Eduard Bernstein esetében is. Egyik, Engelsszel folytatott levélváltásában említést tesz ugyan a német szociáldemokrata mozgalmon belüli antiszemitizmusról, de ebből az egyetlen, a tárgykörbe vágó dokumentumból is kiderül, hogy korántsem tekintette azt személyét is érintő kérdésnek. Az asszimilálódott berlini mozdonyvezető fia szintén legalábbis közömbös „természeti véletlennek” tartotta származását.
Most, hogy a volt pártkiadó adta újból közzé Bernstein revizionista “kiáltványát”, az először 1899-ben napvilágot látott A szocializmus előfeltételei és a szociáldemokrácia feladatai című művet, az igazat megvallva, nemigen érthető, mi váltotta ki a hajdani konsternációt. Mai szemmel olvasva a könyvet, inkább csak nagyon is tétova eltávolodást érzünk a klasszikus marxizmus már akkor, Marx halála után alig másfél évtizeddel is tarthatatlannak bizonyult tételeitől, a józan ész lázadását az ideológiából levezetett „valóságkép” ellen, Bernstein sem itt, sem másutt nem tett egyebet: inkább a saját szemének meg a kemény társadalomstatisztikai adatoknak hitt, s nem fogadott el empirikus ellenőrzés nélkül semmiféle, mégoly forradalminak tetsző ortodox hittételt sem. Legfőképpen az úgynevezett „katasztrófaelmélet” ellen tiltakozik, a klasszikus marxizmus ama, sokszor a zsidó messianizmusból eredeztetett felfogása ellen, miszerint a munkásosztálynak voltaképpen szervezeteit érintetlenül megőrizve kell várnia, amíg a kapitalizmus öntörvényeit követve összeomlik, s megnyílik az út a hatalom átvételére. Ezt így persze senki sem mondta ki, de kétségtelenül ez volt a II. Internacionálé idején – de akár később is – a munkásmozgalom tényleges gyakorlatának rejtett értelme. Bernstein ezzel szemben néhány, ma már evidensnek látszó tendenciát figyelt meg: a kapitalista társadalom egyre nagyobb differenciálódását a dichotóm leegyszerűsítéssel szemben, a középrétegek minden jövendölésnek ellentmondó fennmaradását, sőt helyzetük megszilárdulását, végül a tőkeértékesülés új útjait-módjait, a fogyasztás bekapcsolását a tőke megtérülésének folyamatába, azaz a modern fogyasztói társadalom kezdeteit. Ezek a felismerések ma már valóban közhelyszámba mennek, de rájuk alapozódik – nem utolsósorban Bernstein nyomán – az egész modern „demokratikus szocializmus” eszmerendszere, azok a dogmák pedig, amelyekkel ez a múlt századi „liberális szocialista” szembeszállt, mind a mai napig kísértenek, fittyet hányva minden történelmi tapasztalatnak s a csődtömegnek, amely elfogadásukat kísérte.
(Kossuth Könyvkiadó, 1989.)
Berényi Gábor
Címkék:1990-04