Békés verseny vagy kiszorítósdi? I.
A mai zsidóságban a választható utak száma jóval több, mint a címben sejtetett három. A diaszpóra hajnala óta mindig is így volt ez, de a modernizáció kezdetén az eltérő felfogások hívei tételesen is megfogalmazták a változó világ kihívásaira adandó válaszaikat. Ortodoxia, konzervativizmus és reformzsidóság akkor különültek el egymástól „hivatalosan”. Azóta a fenti irányzatok is sokfelé szakadtak, és a konzervatív közösség kivételével nem is mutatkozik igény, hogy hitelveiket valamely nagy kongresszuson egységessé szintetizálják. A reformmozgalom igényei között ilyesmi nem is szerepel, hiszen ez a modern világ szabad választásának elvét sértené. Az ortodoxia részéről megvan az igény az univerzális hitelvek deklarálására, ám a számtalan csoport intranzigenciája akadályozza azt. Az effajta szándék megvalósulására – mint azt az alábbi példa is mutatja – a konzervatív zsidóság köreiben van a legnagyobb esély. Az alábbiakban olvasható három írás kiválasztásában ezért nem a rendszerező szándék vezetett bennünket. Csupán a szemléleti különbséget szerettük volna bemutatni: mindenekelőtt a hagyományhoz való viszony terén. Az ortodoxia hajthatatlan ragaszkodása, a konzervatívok óvatos változtatási készsége és reform „laza” felfogása az a „skála”, amelyen az írások összemérhetők.
Az első: néhány részletet olvashatnak Jonathan Sacks angol ortodox főrabbi Traditional Alternatives* (Hagyományos alternatívák) című könyvéből, mely széles ívű történelmi áttekintés után fogalmazza meg a követendőnek vélt elveket.
Az amerikai zsidóság köreiben nagy befolyású Konzervatív Mozgalom Emet veEmuná** (Igazság és hit) című nyilatkozatából vett részleteket olvashatnak összeállításunk második részében. A nyilatkozatban a mozgalom rabbigyűlése (Rabbinical Assembly) által kijelölt vezető rabbik és teológusok fogalmazzák meg hitelveiket.
Fred Morgan rabbi, a progresszív judaizmus irányzatához tartozó londoni Leo Baeck College tanára a Szombat felkérésére írásban elküldte nekünk egy előadása szövegét, amelyben röviden vázolja a reformzsidóság filozófiáját – ahogy azt az ő gyülekezetében gyakorolják.
E mostani – elvi, teológiai jellegű – összeállításunk után következő számunkban a három irányzat Izraelben vívott politikai harcairól közlünk majd összefoglalót.
* Jonathan Sacks: Traditional Alternatives. 1989. Jew’s College Publications.
** Emet ve Emuná. A konzervatív zsidó mozgalom hitelvei. 1988. The Jewish Theological Seminary of America.
Címkék:1997-01