Akedát Jichak – Izsák megkötözése
Balázs Gábor
Ákédát Jichák – Izsák megkötözése
A zsidó vallás őszi, nagy ünnepei kiemelkedő jelentőséggel bírnak mindazok számára, akik a zsidó vallási életben bármilyen mértékben részt vesznek. Akiknek a Ros Hasana-i és a Jom Kippur-i zsinagóga látogatás jelenti az egyetlen kapcsolatát a zsidó rituáléval és akik a halakha előírásai szerint élik életüket, a zsidó vallást illetőleg a legtöbb kérdésben bizonyosan vallott nézetkülönbségeik ellenére az őszi ünnepek fontosságát illetően könnyen megegyezésre juthatnak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ezen ünnepek jelentéstartalma egyértelműen meghatározható volna, sőt inkább fogalmazhatunk úgy: az őszi ünnepek jelentősége annak ellenére vitathatatlan, hogy lényegük mibenléte szinte leegyszerűsíthetetlenül összetett.
Napjainkban, akár Izraelt, akár a Diaszpórát választjuk vizsgálódásunk alapjául, nehezen megkérdőjelezhető az állítás: a nagy ünnepek fontossága nem tisztán és nem feltétlenül vallási jelentőségüknek köszönhető. Az ünnepi istentiszteleten való részvétel sokak számára az identitás felvállalásának lehetőségét biztosítja, de az imán való jelenlét nem szükségszerűen von maga után teista világnézeti elkötelezettséget. Az ünnepek alkalmával megtelő imaházakban mások a „zsidó közösség házát” látják, míg megint másoknak a népi és a családi hagyomány ápolását jelentheti Ros Hasana és Jom Kippur ünneplése. Nemcsak a világi zsidóság értelmezi különbözőképpen a nagy ünnepek üzenetét, de a zsidó hagyomány különböző irányzataihoz tartozó, valamint különböző korokban élt bölcsei is más-más vallási motívumokban láttak ünnepeink lényegét. Ros Hasana vallási elemei és szimbólumai közül kiemelhetjük csaknem bármelyiket, és könnyedén találunk választásunk igazolására hivatkozási alapot a hagyományos irodalomban. Miként az ünnep jelentőségének értelmezéséről megoszlanak a vélemények, így van ez az ünnepi liturgia csúcspontjának meghatározásával is. Mégis vitathatatlannak tűnik, hogy a Tóra olvasás mindenképpen az ünnep meghatározó fontosságú része, éppen ezért érdekes lehet a Ros Hasana-kor olvasandó tórai rész néhány lehetséges értelmezéséről szót ejteni.
A Ros Hasana első napján olvasandó szakasz (Mózes 1, 21, 1-34) elsősorban Sára megfogantatásáról és Izsák egyedüli örökössé tételéről számol be, míg a második nap szakaszának (Mózes 1, 22, 1-24) fő témája Izsák megkötözése (a továbbiakban e suta fordítás helyett az Ákédát Jichák kifejezést használom). Az utóbbi történet két fő részre osztható. Az elsőben (22, 1-10) Ábrahám minden ellenkezés nélkül engedelmeskedik az isteni parancsnak, hogy feláldozza szeretett fiát. A Tóra ismerteti a történet számos gyakorlati részletét, a fahasogatástól az oltárépítésig, ugyanakkor Ábrahám gondolatairól és a benne feltehetőleg lezajló belső konfliktusról semmit nem tudunk meg. A történet második részében (21, 11-19) az újabb isteni köz- beavatkozás megakadályozza az emberáldozatot, és Ábrahám engedelmessége jutalmául ismételten ígéretet kap rá, hogy nagy néppé lesznek ivadékai. A történet csúcspontjának megállapítása akkor sem egyszerű, ha csak a Tóra szövegét vesszük figyelembe a magyarázó irodalom nélkül. A szöveg alapján nem tudjuk eldönteni, vajon a történet a fejezet 10. sorában éri-e el csúcsát („Ábrahám kinyújtotta a kezét és vette a kést, hogy levágja fiát”), avagy két sorral később, az isteni kegyelem megnyilvánulásával: „Ne nyújtsd ki kezedet a fiúra és ne tégy vele semmit…”. Attól függően, hogy melyik sort választjuk a dráma tetőpontjának, mást teszünk a történet leglényegesebb elemévé.
Értelmezési irányzatok
A zsidó filozófiai szakirodalomban elfogadott Ákédát Jichák történetének magyarázó irodalmát két fő irányzatra osztani annak alapján, hogy a történet melyik elemét tekintik a lényegesebbnek (1). Az első irányzat, melynek képviselői többségben vannak, az angyal közbeavatkozását hangsúlyozza: igaz, hogy az Örökkévaló felszólította Ábrahámot Izsák feláldozására, de eredendően csak próbának szánta a parancsot, és így a konfliktus erkölcs és vallás között csak látszólag létezik. Ezt az irányzatot „erkölcs központúnak” nevezhetjük. Jellegzetes képviselője az e témában legrégebbi ránk maradt rabbinikus forrás: „Aki meghallgatta Ábrahám imáját a Mórija hegyén, Ő hallgassa meg a ti imátokat és hallja meg kiáltásotok hangját ezen a napon.” (Misna Táánit 2,4) Bár a misna nem számol be Ábrahám imájának tartalmáról, a szövegösszefüggésből – az aszály idején tartott rendkívüli böjtök és könyörgő imák rendje – világos: azért imádkozott, hogy ne kelljen feláldoznia Izsákot. A misna szerint a vallásos ember számára azért szolgálhat Ábrahám viselkedése paradigmaként, mert ha kész is az áldozat meghozatalára, akkor sem felejti el érzelmeit és erkölcsi kötelességeit, sőt Isten jóságában bízva mer imádkozni az isteni parancs megváltoztatásáért (2).
A másik irányzat viszont, melyet „áldozat központúnak” nevezhetünk, az isteni parancsban látja a történet legfontosabb elemét, azaz abban a momentumban, hogy Ábrahám választani kényszerül gyermeke iránti apai és erkölcsi elkötelezettsége, illetve az Istennek való engedelmesség abszolút kötelezettsége között (még ha végül nem is kerül sor az áldozat bemutatására). Az irányzatot képviselő és a középkorban széles körben elterjedt midrás – melynek bizonyos fokig ókori rabbinikus források szolgáltatják az alapját – váratlanul merész fordulatot vesz, beszámol arról, hogy Ábrahám megsebesítette, egyes változatok szerint pedig fel is áldozta Izsákot, akit később az Örökkévaló feltámasztott. E források szerint az ideális vallásos cselekedet nem merült ki a puszta készségben az áldozat meghozatalára, hanem a végrehajtásig is eljutott, kibékíthetetlenné téve ezzel erkölcs és vallás konfliktusát. (3)
Napjaink egyik legjelentősebb zsidó gondolkodója, professzor Jesájáhu Leibowitz az áldozat központú irányzat prominens képviselői közé tartozik, és az Ákédát Jichák történetének különösen nagy jelentőséget tulajdonít: „Kétféle vallásosságot különböztethetünk meg. Az egyik alapját értékek és hit-elvek képezik, s ezekből származnak a kötelező érvényű cselekedetek, míg a másik fajta vallásosságnak a gyakorlati parancsolatok alkotják az alapját és ezekre épülnek fel értékek és elméleti alkotóelemek. Az „értékek és hit-elvek vallását” ajándékozó vallásnak nevezhetjük, amely az ember szellemi szükségletei kielégítésének segédeszköze…. célja az ember. Isten ajánlja fel szolgálatait az embernek… A „parancsolatok vallása” ezzel szemben követelő vallás, amely követeléseket támaszt az emberrel szemben és… az egyetlen elégtétel, amit az ember nyer, az a kötelesség teljesítéséből származik. Aki ezt a fajta vallásosságot választja, az önmagáért szolgálja Istenét [és nem valami jutalom reményében]… Az első típusú vallásosság jellemzi a kereszténységet, amelynek legfőbb szimbóluma a kereszt, azaz Istennek az emberért hozott áldozata. Ezzel éles ellentétben a hit legfőbb szimbóluma a zsidó vallásban Ábrahám ősatya cselekedete Mórija hegyén, amikor minden emberi érték eltörlésére és félrevetésére kerül sor az Isten-félelem és az Isten-szeretet okán…. Helytelen a kérdés: Mit ad nekem a vallás? A vallásos ember csak azt kérdezheti: Mit vagyok köteles a vallásnak adni?” (4)
Válság: a vallásos hit mibenléte
Leibowitz értelmezése szerint a zsidó vallás hit fogalmát semmilyen más esemény nem példázza jobban, mint az összes emberi értékek – köztük az apa természetes érzelmei fia irányában, csakúgy, mint a gyermek-gyilkosság erkölcsi tilalma – és az isteni parancs iránti engedelmesség abszolút kötelezettsége közötti kibékíthetetlen ellentétet szimbolizáló áldozat, amikor is a vallásos ember a teljes lemondásra kényszerül, anélkül, hogy ezért bármi kárpótlást remélhetne. Sőt, Ábrahám tettének jelentőségét nem az egyszeri áldozatkészség adja, hanem cselekedete paradigma értékű a követelő típusú vallás mindennapjai számára:
„Nem mindenki Ábrahám ősatya, és nem is mindenkinek kell kiállnia az Ákédát Jichák próbáját, ám a mindennapok során megtartott gyakorlati parancsolatok hasonlítanak egy bizonyos fokig Ábrahám ősatya cselekedetéhez abban, hogy az ember minden cselekedetét… az Örökkévaló szolgálataként teszi meg; s ebben megvan egy töredéke az Ákédát Jicháknak.” (5) Az isten-szolgálat Leibowitz számára nem egyike az emberi értékeknek vagy szükségleteknek, hanem egy minden emberi értékkel szembe állítható, semmi emberi szükségletből le nem vezethető teljesen különálló érték. Abban különbözik minden más – például olyan emberi értékekért, mint haza, nép stb. hozott – áldozattól, hogy míg az egyik esetben azonos mércével mérhető értékek ütköznek, addig az istenszolgálat minden emberi értéktől független és velük nem összevethető.
Az értékek inkommenzurábilitása és radikális szembeállítása folytán a vallásos ember állapota az állandó válsághelyzet.
„A legnagyobb válság az a konfliktus, amely az emberi lét – fizikai és szellemi értelemben – és az ember Isten előtti helyzete között áll fent… A válság nem egyszeri vagy különleges helyzet, ami a hitet problematikussá teszi, hanem maga a vallásos hit mibenléte, az Isten-félelem lényege, mely maga után vonja az emberi létezés harmóniájába vetett ostoba hit tagadását.” (6)
Bár Leibowitz kétségtelenül gondolat- gazdag és eredeti értelmezése párját ritkítóan szélsőséges és semmiképpen sem illeszkedik be az Ákédát Jichák történetének hagyományos magyarázatainak fővonalába, mégis különös aktualitással bír. A modem kor embere éljen bár Izraelben vagy a Diaszpórában, mindenképpen számos olyan helyzetbe kerül, amikor választania kell a zsidóságához való hűség és valamely más érték között. A válság lehet teológiai jellegű, mely során radikális átértelmezésre szorulhatnak olyan hagyományos fogalmak, mint a Kinyilatkozás és a Gondviselés, érintheti az ember hovatartozását, felvetve a kettős identitás – ma már Izraelben is létező – problémáját, lehet gazdasági jellegű – a halakha megtartása érdekében történő többletkiadás vagy haszonvesztés – és még sokáig sorolhatnám a további lehetőségeket. Talán éppen ez a csöppet sem harmonikus zsidó lét az, ami még akkor is érdeklődésre méltóvá teheti – és legalábbis Izraelben teszi is – Leibowitz szemléletét, ha az erkölcs, értékek, természet, egyszóval az élet és a vallás radikális szembeállítása túlzottnak tűnhet. (7)
Jegyzetek
-
A felosztás eredetét lásd A. Sagi: Háákédá umásmáutá bátárbut hájiszráelit uvemászoret hájehudit, in: Mehkáré Hág, 1996, Horef, 66-85. I. valamint: G. Ziván: Lo háájil, – Ávrahám hu hakorbán, in: Dimuj, 13/1.
-
E forrás elemzésében A. Sagi értelmezését követtem, lásd i.m. 79.1.
-
Erről részletesebben: S. Spiegel: Méágádot háákédá, in: Széfer Hájuvel láAlexander Marx, New York, 471-547.l.
-
J. Leibowitz: Jehadut, ám jehudi umdinát Jiszrael, Sokén, 1979, 23.1.
-
u.o.
-
idem: Emuna, hisztoria veárákhim,1972, 58.1.
7. Felteszem, professzor Leibowitz bár elismerné az általam említett válságok valós voltát, de hangsúlyozná, hogy gyökeresen különböznek az általa a vallás lényegének tartott válságtól.
Címkék:1998-09