Az utolsó “jugoszlávok” — Zsidó menekültek a bombázott Szerbiából (Pécsi Katalin)
Az utolsó „jugoszlávok”
Zsidó menekültek a bombázott Szerbiából
A Peszach előtti napokban nem hivatalos csatornákon terjedt zsidó körökben a hír: zsidó menekültek érkeztek Budapestre Szerbiából… A Bálint Házban kaptak átmeneti szállást, matracokon és a Scheiber Sándor Iskolában. A napi sajtóban a Mazsihisz hivatalos kommünikéje igen rövid: a tényt közli csupán, a kimenekítés részleteiről vagy a „vendégek” hollétéről biztonsági okokból nem tájékoztat. A szóbeszéd viszont ezúttal is hatásosnak bizonyult: mire az ünnepek után rátalálok a csoportra, alapjában véve már meg is szerveződött budapesti életük: komfortos szállodába költözhettek, ahol az étkezésüket is biztosítják; önkéntes segítők bukkantak fel mellettük, akik a mindennapi, gondok megoldásában segédkeznek, avagy jelenlétükkel éppenséggel a hangulatot javítják. A betegek orvoshoz, illetve kórházba kerültek, az apróságok és a mamák a Lauder óvoda „játszóházában” feledkezhetnek meg egy pár órára „rendkívüli helyzetükről”; a sportolni vágyó fiatalok előtt nyitva áll a Scheiber Sándor iskola tornaterme; mindenki éjjel-nappal bejáratos a Bálint Házba, a napi programok mellett az ottani számítógépek jelentik a fő vonzerőt: aki tud, internetes üzeneteket vált az otthon maradt családtagokkal…
Gyertyafényes buli
A Bálint Házban találkozom először a csoporttal, jobban mondva a fiatalok egy csoportjával. Egyáltalán nincs „menekült-jellege” az ifjúságnak: összeszokott, vidám, farmeres-pólós fiúk és lányok baráti társasága. Első pillantásra nem is igen tudom megkülönböztetni a „vendégeket” a helyiektől – akár egy szarvasi találkozón is lehetnénk. Nem is tévedek nagyot. Mint hamarosan kiderül, a tizen- és huszonéves „jugók” zöme visszatérő szarvasi táborozó, többen közülük madrichok is. így aztán magától értetődik, hogy a magyar madrichok és a táborban megismert barátok is velük ünnepelnek. A soméros Fehérvári Tamás és András másnapra közös kirándulást is szervez, egy Wesselényi-trikós, tizenéves fiú magánprogramokat beszél meg szabadkai barátjával; Frici pedig, a fő-madrich – nem tudom, hogyan csinálja – mintha egy időben tudna énekelni, több nyelven beszélgetni, magnót szerezni, gyertyát gyújtogatni, a heti tennivalókat egyeztetni, mobiltelefonozni… Frici, azaz Fritz Zsuzsa, a Forrás Központ vezetője nem csupán a szülinapi buli lelke, de az egész „jugó- project” motorja is: rég nincsen már munka-, jobban mondva szabadideje: fáradhatatlanul szervezkedik a Bálint Házban és a szállodában, éjjel és nappal – közben még jókedvű is, mint mindig. Naivan megkérdezem a mellettem ülő, már nem tinédzser férfiút, ő melyik városból jött, mire kiderül: nem szerb, hanem izraeli, majd az is, hogy „civilben” a budapesti Joint vezetője.
Talán éppen ez a csoport, a család nélkül érkezett fiatalok élik át a legkönnyedebben az adott helyzetet: mozgékonyak, szívesen mászkálnak a városban – nem először járnak Budapesten és Magyarországon. Akadnak itt ismerőseik és barátaik, ők maguk nyitottak többféle jövőre is, ugyanakkor nyugtalanok, hiszen a családjukat hagyták hátra. A mindennapos internetezés fontos rituálé lett az életükben – ez az egyetlen összekötő szál a szülőkkel.
Nem mellékes körülmény, hogy a fiúk nagy része katonaköteles korú, de minthogy a bombázás megkezdése előtti napon indultak „turistaútra”, még átjöhettek a határon. Ha azonban történetesen egy nappal később érkeznek, a határőrök már visszafordították volna őket – akárcsak a szülinapi buli estéjén érkező, újabb „turistacsoport” buszvezetőjét, akit egy magyar kollégájának kellett a határon felváltania. Két nappal később, a szállodai ebédnél látom majd, hogy valóban, alig van férfi a mintegy kétszáz menekült között. Aki férfi létére mégis át tudott jönni, az még a bombázást megelőzően szánta rá magát erre a lépésre. (Egy középkorú szabadkai, értelmiségi férfi, két tizenéves fiával, már korábban megfontolta az áttelepedést: állása van kilátásban, és egy önkéntes, magyar segítő közreműködésével lakást is talál magának.)
Az egyik magyarul beszélő, tizenhat év körüli szabadkai srác, aki a bátyjával együtt érkezett, elmeséli: három órával az indulás előtt kapták telefonon a hírt, hogy van még hely a buszban… A szülők döntöttek helyettük: a gyerekeknek jönniük kell. El se tudtak igazán búcsúzni az otthon maradottaktól.
Egy újvidéki, huszonéves fiú meséli: neki egy teljes napja volt az indulás előtt. Az egyetemet hagyta ott, de reméli, Izraelben mielőbb folytatni tudja majd a történelem szakot. (Jó helyzetben van, mert elég jól beszél héberül, élt már egy évig Izraelben). Rajta kívül senki se tudta biztosan beszélgetőtársaim közül, hogy valóban alijázni akar-e. Majd még meglátják. A Szochnut mindenesetre szervezett számukra egy kéthetes izraeli utat – lesz módjuk a helyszínen is megfontolni, szeretnének-e Izraelben élni. (Néhányan azonnal továbbutaztak Magyarországról Izraelbe, két család már ott tölthette a széderestét.) Az egyetemista fiú azt mondja, a Héber Egyetem híresebb, ő mégis Tel-Avivban tanulna inkább. Akkor miért? Mert az a város jobban hasonlít Újvidékre – válaszolja mosolyogva.
„Végtelen vakáció” az átmeneti szálláson
A szálloda, ahová a csoport a Scheiber Sándor Iskola és a Bálint Ház matracairól, illetve egy másik, alkalmatlannak bizonyult szállásról költözött át, remek helyen fekszik, közlekedési csomópontnál, szinte a város szívében. Mégis, az a benyomásom, mintha ez a szálloda hihetetlen távolságra lenne Budapesttől.
A többség ki sem mozdul innen; itt, a félhomályos hallban tölti az egész napját. Nem mintha nem lehetne, de nem igazán érez rá késztetést. Hiába „turisták” itt, Magyarországon – a csoport nem kért és nem is kér papíron „menekült státuszt” -, a pesti sétafikáláshoz nincs mindenkinek hangulata. (Pénze se nagyon.) Az élet kereteit most a telefonálás adja: reggel és este szinte rituálisan – napközben pedig: „hátha hívnak…”
Szerveznek pedig a vezetőik – elsősorban Sonja Levy – programokat naponta: az információk elolvashatok a recepció mellett, a hevenyészett faliújságon. A gyerekeket esténként az egyik matematikus nagymama látja el izgalmas feladatokkal – meséli Györgyi – mindez azonban kevés, sokkal több programra lenne szükség. A programszervezésben számítani lehet a szarvasi madrichokra is. Van, aki azért üldögél hosszasan az előcsarnokban, mert a magyar ismerőseit várja, akik majd kiviszik a városba. A pesti barátokkal rendelkezők némileg privilegizált helyzetben vannak: kijárnak a szállodából. Lelkileg is könnyebb ezeket a napokat-heteket helybéliek közt átvészelni. Az önkéntesek is nagyon fontos szerepet játszanak az ügyintézésekben, a programszervezésekben és lelki támaszként egyaránt.
Segítők és támogatók
Milyen a budapesti fogadtatás? – kérdezem mindenkitől, aki hosszabb-rövidebb időre szóba elegyedik velem, nagyszerű, fantasztikus, igazán rendes velünk mindenki! – ez az obligát válasz. A csoport vezetője és az utazás(ok) megszervezője, Sonja Levy is ezt hangsúlyozza mindenek előtt, amikor végre békén hagyják egy ötperces beszélgetés erejéig: hihetetlen élmény, ahogy a magyar zsidók és a zsidó szervezetek összefogtak, hogy segítsenek, amikor mi bajba kerültünk!
A szálloda félhomályos előcsarnokában, egy beszélgető-ügyintéző csoport közepén észreveszem Talyigás Katalint a Szociális Alapítványtól, éppen Sonjával egyeztet valami tennivalót. Több munkatársa is itt tölti a napot, hogy az ügyintézésben segítsen. Hallom, itt van valahol Joszi Croitoru is, a Szochnuttól. Bollmann Györgyi önkéntes éppen egy állatkerti sétából érkezik vissza, egy anyákból és kisgyerekből álló csapattal. Györgyi azonnal felajánlotta nyelvtudását és szabadidejét a „jugó” zsidó csoportnak, amint hírét vette ittlétüknek.
Szívmelengető történeteket hallhatok: a kisgyerekek levertek voltak és unatkoztak, ezért a Lauder Óvoda felajánlotta, délelőttönként menjenek hozzájuk játszani. A kicsikbe egyszeriben visszatért az élet, ahogy szabadon szaladgálhattak és játszani kezdtek. Az anyák végre fellélegezhetnek egy picit, így most az önkéntes szervezők többféle programmal is próbálják kicsalogatni őket a szállodából: lehet várost nézni (helyi) szerb-magyar tolmáccsal; lehet múzeumba menni (a World Press Foto kiállítás után a Ludwig Múzeum a következő ajánlat); szerveződik az uszodalátogatás; néhányan a Fesztiválzenekar déli „1 forintos” koncertjére készülnek, stb. A hitközség felajánlotta a kicsik szállításához a buszát, a Joint és a B’nai B’rith segíti és szervezi a mindennapi életet, sorra jelentkeznek az önkéntes segítők és szponzorok: közöttük egy 97 éves néni az újpesti öregek otthonából, hogy felajánlja 5000 forintját.
Györgyi azt is elmeséli, hogy többen rémes fizikai állapotban érkeztek meg: anyák betegen, kisgyerekek kiszáradva… Az egyik gyereket súlyos állapotban kórházba kellett vinni: a Zsidó Kórházban azonnal infúziót kapott, és megengedték, hogy vele maradhasson nagynénje, egy tizennyolc éves lány is.
Egyetlen rossz emléket emlegetnek beszélgetőtársaim – utólag már ezt is nevetve: az előző szállásukon véletlenül albán menekültek közé kerültek, akik velük, mint szerb „ellenséggel”, támadólag léptek fel. (Állítólag a „szerbek”, azaz a Budapestre menekített zsidók éjjelre a biztonság kedvéért elbarikádozták magukat a folyosón – szerencsére nem történt atrocitás, és igen hamar sikerült szállodát váltaniuk.)
Kik a „jugó” zsidók?
Hogyan szereztetek tudomást a kiutazás lehetőségéről? – kérdem minden beszélgetőtársamtól. Jött egy telefon a hitközségtől… A telefonvonal végén Sonja Levy, Belgrádból, vagy egy ismerős, aki már beszélt Sonjával…
A hitközség tagjainak nagy része szekuláris zsidó – magyarázza Daniel, az Izraelbe készülő, újvidéki egyetemista. Mi kevesen vagyunk – 2-3 ezren Belgrádban, és csak néhány százan Újvidéken és Szabadkán – magyarázza. Így a hitközség egyben a kulturális egylet és az ifjúsági szervezet feladatait is ellátja. (A szarvasi táborba is a hitközség szervezi a gyerekeket.) „Nagyszerű rabbink van, egy fiatalember, aki Belgrádból jött, és megtanította nekünk a hagyományt, a szokásokat, az ünnepeket. Együtt énekelünk és imádkozunk… Jugoszláviában jelentős szefárd közösség volt – a megmaradt részük ma Skopjében él. Boszniában már csak kevés zsidó maradt.” A koszovói zsidókról Sonja, a Jugoszláv Föderáció elnöke tájékoztat: összesen hét emberről tudnak, akiket szintén ki akartak menekíteni, de akik nem akarták ott hagyni az otthonukat. „Azóta is telefonkapcsolatban állunk”. (Bollmann Györgyi szerint egy háromgyerekes albán család is érkezett – apa nélkül: az anyának az egyik nagyszülője volt zsidó).
„Nálunk, az újvidéki hitközségben főleg idősek maradtak csak – mondja Dániel, a fiatalok közül 5-6 évvel ezelőtt sokan alijáztak. Én mint madrich a fiatalokkal dolgozom, kb. százan lehetünk 13-tól 30 évesig. Nem valami aktív a közösség – ez baj. Még nagyobb baj, hogy fogalmam sincs, megmarad-e a közösségünk a háború után.”
Sonja Levy arról mesél, hogy milyen gazdag és sokszínű volt a zsidó élet Jugoszláviában, egészen a 90-es évekig. „A horvát tengerparton volt nagy, nemzetközi táborunk – én is ott nőttem fel”.
Érdekes dolgot tudok meg Danieltől: magyar hangzású vezetékneve onnan származik, hogy a Monarchia idején a Vajdaságban a magyar és a szerb zsidókat egyaránt kényszerítették a névmagyarosításra. így lett a család neve a „zsidós” Kleinből egy K-betűs magyar… Ennél is furcsább a történet folytatása: Daniel onnan tud egy pár szót magyarul, hogy a nagyszülei otthon, egymás közt magyarul beszéltek… Minden egyes askenázi zsidó tudott magyarul Újvidéken – magyarázza. Ez lett a zsidó nagypapák és nagymamák titkos, közös nyelve!
„Daniel, minek tartod magad elsősorban, zsidónak vagy szerbnek?” – erőltetem a kérdést.
„Számomra ez soha nem volt probléma – válaszolja -, engem a szüleim zsidónak neveltek, aki Szerbiában él, és jugoszláv állampolgár. Az (előző) háború előtt bolondultam a jugoszláv fociért – emlékszem, úgy 1992 körül kezdtek a dolgok elromlani: a fiatalok közül egyesek szidni kezdték a horvát játékosokat. Bennem sose volt ellenséges érzés: az én szülővárosom és környéke eleve sokszínű kulturálisan és etnikailag is, és én ezt fantasztikusan jónak találom. Mindig imádtam a horvát tengerparton nyaralni, Boszniába a hegyek közé, Macedóniába, ha tavakhoz vágytam, Szlovéniába, ha síelni, Szerbiában pedig gyönyörű, régi kolostorokat lehetett látni… Őrült jó ország volt. Én tényleg, mindig is jugoszláv voltam. Jugoszláv zsidó!”
Címkék:1999-05