,,Az Ének szombatja
A zsidó irodalmi hagyományban bőven találhatók költemények, köztük a legfontosabbak, a legősibbek s talán a legszebbek, legkifejezőbbek a Szentírásban. Elég lenne megemlíteni a százötven zsoltárt – azt a költemény együttest, amelyet a keresztény vallások is mind magukénak vallanak, a zsidó vallás hívő tagjai pedig nagy bajban, halálos veszedelemben végső reménységgel mondtak mondanak „tilemet”, azaz „t’hillim”-et: zsoltárokat.
És elég lenne talán megemlítenünk az Énekek Énekét, azt a gyönyörű szerelmi éneket, amelyben egyetlenegyszer sem fordul elő Isten neve, ennek ellenére a bölcsek fölvették a kánonba, azaz a Szentírás elfogadott könyveinek sorába, azzal a megokolással, hogy a poéma szerelmes szavai nem egyebek allegóriánál: Isten és Izrael egymás iránti szeretetének kifejezései.
És elég lenne talán megemlítenünk Jirm’já – Jeremiás próféta gyászénekét, amellyel elsiratja a hódítók által elfoglalt, feldúlt, meggyalázott Jeruzsálemet.
Rengeteg egyéb költemény tárháza még Bibliánk.
Mégis, különleges helyet foglal el közöttük az, amit csak az „Ének” szóval szoktak emlegetni: az az óda, vagy hálaének, amelyet Mózes második könyvében találunk, abban a heti szakaszban, amely a „B’sálláh” – „midőn elbocsátotta” nevet viseli. Ezt az ódát, a Szentírás híradása szerint Mózes mesterünk énekelte, miután Isten csodálatos segítsége kiszabadította népét az egyiptomi rabszolgaságból. Noha ez az ének eleme a mindennapi liturgiának, mégis s’vát hónapnak azt a szombatját, amelyen a tórafelolvasás fontos része ennek az ódának a recitálása, erről „Sábbát Sírá”-nak, „Az Ének szombatja”-nak hívják. Fenséges – már akkor is – archaikus kifejezései valóságos reményódává magasztosítják, s ennek utolsó szavai a legkifejezőbb bizonyítékai: „így vonult át néped, Örökkévaló, így vonult át a néped, amelyet kiváltottál, elviszed és elülteted örökséged hegyén, ezt a helyet, Örökkévaló, lakóhelyeddé teszed, a Szentélyt a Te kezed alkotja majd meg. Az örökkévaló uralkodik Örökkön örökké!”
S’vát hónapnak van egy másik nevezetessége is: a hó 15. napja – a „T’ú bis’vát”: a Fák újéve. Ez az
az időszak, amikor a gyümölcsfák virágai szirmot bontanak, vagy rügybe borulnak. Említsük meg, hogy a fák első három éve gyümölcsének fogyasztását a vallási szabályok tiltják, a negyedik évit pedig – az ókorban – föl kellett vinni Jeruzsálembe, és ott illett elfogyasztani. Különféle rendelkezések, szabályok fűződtek-fűződnek ehhez a naphoz, így olyan, hogy a gyümölcstermésből tizedet kellett leválasztani a levitáknak (akiknek nem volt önálló földjük-vagyonuk), ők pedig a maguk tizedének tizedét különítették el a kohanitáknak.
Izrael Államban ez a nap a természet ünneplésének napja lett: az ország felvirágoztatásának, felépítésének, betelepítésének, fák ültetésének és nemesítésének napja.
C’fát – Száfed – városában, a kabbala központjában, az ÁR’Í, azaz Rabbi Jichák Lurjá Ásk’názi „gyümölcsevés napjának” rendelte el ezt a napot, szimbolizálandó az ember részvételét a fák örömében. Ez a rendelkezés egyfajta „szeder” bevezetését jelentette, és még afféle „haggadájuk” is kialakult a „P’rí éc hadár”.
– „A citrusfa könyve” – cím alatt. Vannak, akik ezen a napon ötven(!) féle gyümölcsöt esznek.
Manapság azonban az a szokás terjedt el Izraelben, hogy ezen a napon az ország legelterjedtebb hét gyümölcsével rakják meg az asztalokat; azon igyekeznek eközben, hogy új termésű gyümölcsök is legyenek köztük, amikre el lehet mondani az újdonságok áldását, a „sehehejánú”-t. És az is szokás, hogy ezen a napon kimennek az emberek gyermekeikkel a földekre, és gyümölcsfákat ültetnek, nemegyszer olyanokat, amelyeknek a gyümölcsét maguk már nem is fogják élvezni. A Midrás szerint Körhúzó Hóni ment az úton. Megpillantott egy embert, aki szentjánoskenyérfát ültetett. Megkérdezte:
– Mikor hoz ez gyümölcsöt? – Hetven év múlva. – hangzott a felelet. – Hát olyan erős, egészséges vagy, hogy még élni fogsz hetven év múlva is, és ehetsz a gyümölcséből?
Amaz így válaszolt: – Életem során találtam olyan szentjánoskenyérfákat, amelyeket az atyáim ültettek. Én is a fiaimnak ültetek.
Címkék:1992-01