Áron pere
Mózes egyre késik
Lenn a völgyben, öntudatlan kábulatban körtáncot lejt a nép.
Lenn a völgyben áll egy aranyszobor, egy borjú szobra.
Ez lenne hát a nép, e révült sereg akit kihoztál Egyiptomból – erős akarattal, kinyújtott kézzel – Örökkévaló?
Ez lenne hát az Istened, Izráel, aki oldott bilincseket, tengert szelídített, bénított fáraó szivet, e néma tömb?
Én lennék a Te főpapod,
aki majd félve ejti ki tiltott Neved
titkaid sátorában,
én, Áron, aki rámutattam e szörnyre: íme,
ez a Te Istened Izráel…?
Sohasem értettük Mózest:
Hitünket testet ölteni miért tiltja egy látható szoborban, a Tiédben?
Milyen egy láthatatlan Isten?
Minden nép látja istenét, csak Izráelnek nem lehet?
És miért mindig ő, mindig csak Mózes?
O, hogy óvtuk őt Mirjammal, milyen gonddal készült a csöppnyi sás-hajó. hogy lestük útját,
örömét fáraó-leánynak örömét anyánknak.
Mégis ő hallotta a Nevet, látta a lángolást.
Majd Áron közvetít, Áron beszél, Áron lesz a hang Áron, mindig csak őutána.
Míg Mózes fennkölten társalog a hegy ormán a láthatatlan Égi Úrral, itt lenn
Áron teszi a dolgát:
áldoz, imákat mond, esdekel, oltárt épít, aranyat gyűjt, tüzet szít, aranyat olvaszt s ha kész a „mű”, rámutat:
„íme, Izráél, a tiéd!”
Ez lenne hát?
Nem hiszem,
mert e dermedt lény
sötétbe, tompaságba kergette a tömeget,
vissza az ősök előtti homályba,
régmúlt idők Bábel-zavarába.
Izráel múltját szolgáltam hát, amelyről pedig mondatott: „hagyd el…”
És a jövő?
Izráel jövője s Ároné?
Ott a hegy ormán
És ha szolgád nem is érti majd
a Hangot, amire Mózes figyel,
majd közvetít,
áldoz, áld,
kitárt karral esdekel
a vissza-visszaforduló népért
és önmagáért.
Hófehér halotti köntösben kiáltom majd örök Neved, áldozva bárányt a bűnökért bűneimért.
Add elfogadnom a rendelésed: lesz ki hall közelről, szinte látva lát, és van. Iá közvetít.
Adj életet majd e szikkadt ágnak
Fentről ismerős közvetít.
A szétzúzott tábla helyett bennem is ródd újra az igét.
Címkék:1993-01