“Aki semmit nem tesz azért, hogy ismerje és gyakorolja ezt a kultúrát, az ellene tesz…” – Beszélgetés Székely Gáborral, a Mazsike lemondott elnökével (sztg)
Szeptemberi hatállyal lemondott Székely Gábor, a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület elnöke és Feldmájer Sándor elnökségi tag, aki konferenciák és más kulturális események szervezésében vállalt jelentős szerepet az elmúlt két évben. A lemondott elnököt arról kérdeztük, miért döntött úgy, hogy nem vállalja tovább a tisztséget.
Többször is megfogalmazódott bennem a lemondás gondolata. Megválasztásomat a Mazsikén belül szemben álló két csoport szorgalmazta, és a kiegyensúlyozó szerep fontossága mellett akkor úgy gondoltam, van Magyar- országon legalább százezer olyan zsidó, akit sem a hagyományos zsidóság, sem a reformirányzat nem képes megszólítani; nem érinti meg őket a cionizmus, és a meglévő egyéb szervezetek, intézmények sem, mint például a Bálint ház. Kevesebb, mint ötezer lehet azok száma, akiket így vagy úgy elér az összes meglévő zsidó szervezet, beleértve a Hitközséget is. Azt hittem, képesek leszünk ezen változtatni, de be kellett látnom, tévedtem, nem találtuk meg az eszközöket, és ami ennél szomorúbb, e pillanatban úgy látom, hogy ez a feladat kivitelezhetetlen. Tucatnyi próbálkozás történt a rendszerváltás óta igazi eredmény nélkül, ezek egyike csak a Mazsike kudarca.
Nem látod eredménynek például a szarvasi tábor sok száz gyereket elérő, talán egész életre szóló élményt adó működését sem?
– A szarvasi tábor, a Lauder-iskola, az Amerikai Alapítványi Iskola, a lubavicsi mozgalom és a többi szervezet valóban produkál részeredményeket, de igazi áttörés, valljuk be, nincs. Az összes törekvés együttesen sem produkál működő közösséget és társadalmi súlyú változást. A mindennapi zsidóság tudata alapvetően ma is negatív száz-kétszázezer ember számára. Az antiszemitizmus okozta élmény hatékony ellenszere a zsidóság természetessé válása lehetett volna, ám ezt nem sikerült elérnünk, márpedig ez lett volna az igazi feladat. Óriási probléma, hogy a zsidóság nehezen gyakorolható, komoly ismereteket igénylő vallás. Az életmód kialakítása, a kóserság, a szombattartás mind súlyos feladat, különösen azoknak, akik nem otthonról hozzák a szokásokat. Aki nem tartja a hagyományt, vagy aki részben tartja, sokszor nyomasztó, bűntudatos érzés fogja el. Lehet, hogy csak jom kippurkor éli át e hiányt, lehet, hogy csak az nyomasztja, hogy nincs tudása arról, amiről a nagyapjának még volt, de tény, hogy a zsidók nagy része ilyen felemás lelkiállapotban viszonyul a zsidóságához, ezért gyakran emiatt is távol tartja magát a vallási élettől.
A probléma megoldása talán mégsem egy évi öt-tízmillió forintból gazdálkodó társadalmi szervezet feladata volna, mint inkább a legnagyobb zsidó szervezeté, a Hitközségé.
– A Hitközség kétségtelenül nem tett meg mindent azért, hogy visszahódítsa a híveket. Egyszerűen érthetetlen számomra, hogy ebbe nem fektetnek energiát, annál inkább a politikai tevékenységbe, és – bár tudom, sokaknak nem tetszik majd, amit mondok – az antiszemitizmus elleni közvetlen harcba, ami nem feltétlenül az ő feladatuk lenne. Úgy tűnik, mintha ez kötné le a hitközségi vezetés teljes kapacitását. Hasonlóképpen zavaró az is, hogy akár a kárpótlás, akár a szociális tevékenység mellett elsikkad a lélekgondozás, az emberekkel való foglalkozás. nem biztos, hogy az ingyen ebéd jelenti az igazi segítséget. Azt gondolom, hogy a rabbinikus tevékenység része a zsidók visszaútjának megkönnyítése a zsinagógához. Tíz esztendő alatt talán lehetett volna ezen a mentalitáson változtatni, szintúgy szakembereket képezni, netán külföldről hozatni, akik a felmerülő igényeket – válólevél, kóser vágás, hogy csak néhányat említsünk, amiről vita folyt – kielégítsék. A neológiának is ki kellett volna termelnie a maga vallási funkcionáriusait, ha az ortodoxia nem óhajt segítséget nyújtani a mindennapokban. Csalódást jelent számomra a reformzsidóság sikertelensége is. Személyesen nem vonz ez az irányzat, mégis úgy gondoltam, ez lehetőséget jelent a visszatérők számára. Meglehet, rövid ideje működnek, de azt látom, náluk sincs eredményt jelentő érdeklődés.
A zsidó intézmény- és szervezetrendszer egésze diszfunkcionálisan működik. A Hitközségnek egy befelé néző, nem politizáló, hanem a hitélettel foglalkozó szervezetnek kellene lennie, amit nem az minősít, hogy melyik vezetője hányszor jelenik meg a különböző tévécsatornákon, a Mazsikének pedig – ha egyáltalán szükség van rá – egy világra tekintő szervezetnek, amit a vallásos élet mellett, s nem helyette használnak a zsidók.
Túl nagy szerepet játszott a kárpótlás az elmúlt években. Távlatosan éppenséggel demoralizál, hogy ebből a forrásból igen jelentékeny pénzösszeg került az intézményrendszerbe. Ha arra épül egy közösség, amit maga ad össze, sokkal erősebb, mint így. Ha azt nézzük, mennyiben fordították a zsidó jövő megalapozására a közösségi kárpótlást és az egyházi ingatlanokkal kapcsolatos jóvátételt, szintúgy azt látjuk, hogy ez a folyamat célt téveszt. Szépek az újjáépített zsinagógák, csak nincs bennük zsidó. Félreértés ne essék: a kulturális célra juttatott támogatások nagy része sem hatékony abban a tekintetben, hogy a közösség jövőjét építenék. Épp ez a problémám a Mazsikével. Nem képes mozgósítani az embereket, következésképpen nem tölti be a feladatát, ezért létezése fölösleges.
Nem találtunk a vallás helyett mást, ami a zsidóság összetartó ereje lehetne, talán azon egyszerű oknál fogva, mert nincs is más. Lehet, hogy nem kell a hagyomány az embereknek, de nincs egyéb eszköz, ez a válasz a Mazsike kudarcot vallott kísérletére is. A vallásos zsidóság újjáépítése jelenthetné a zsidóság megmaradását, ez azonban egy szűk kisebbség útja lehet csak itt a szekularizáció, a holocaust után, amikor azt élték át apáink, hogy elhagyott bennünket az Isten. A vallásellenes évtizedekben az emberek választásra kényszerültek, vagy úgy érezték, hogy rákényszerülnek. Vagy a zsidóságot, vagy az egyéni érvényesülést választották, az ortodoxia és a zsidóság szellemi vezetői pedig elhagyták Magyarországot. Ez jelentette a harmadik csapást: a fáklyavivők letették a fáklyát. A vallás élményszerűsége ma kevesek számára adatik meg, a zsidó tudásért kevesen tesznek, ezért a magam részéről meglehetősen pesszimistán látom a magyarországi zsidó jövőt.
Lehet-e mégis tenni valamit a jelenlegi helyzetben, túl azon, hogy dokumentáljuk: a magyar zsidóság története mondjuk fél évszázadon belül véget ér.
A zsidó intézményrendszerben már van annyi pénz, hogy külföldi rabbik közreműködését vegyük igénybe. Ebben sem vagyok optimista, ám erre még csak kísérlet sem történt. Ha közreműködésük révén nem válik szélesebb körökben napi igénnyé zsidó tanulmányok folytatása, a történet valóban véget ér.
Nem felelősöket kell keresni, hanem a kitörési pontokat, de közben nem árt realistának maradni. Amíg a zsidók nemcsak szomorú tényként kezelik azt az állapotot, amibe történelmi okoknál fogva kerültek, hogy tudniillik a hitükkel együtt a kultúrájukat is elvesztették, hanem ez szinte identitásukká válik, és azt mondják: zsidó vagyok, de ateista, és ez jól van így, addig nincs kiút, ráadásul ebben a gondolatban minden hamis. Aki semmit nem tesz azért, hogy ismerje és gyakorolja ezt a kultúrát, az ellene tesz. Tudom, a mai, rohanó világ nem kedvez a szellemi elmélyedésnek, de néhány tucat ember kellene csak, akik életük legfontosabb ügyének tekintik a zsidó gondolkodás és életmód fenntartását, és ezzel a szikrával képesek másban is fellobbantani az érdeklődést és a felelősségtudatot.
Emlékszem az apámra, akinek minden heti erőfeszítése és élete központi kérdése volt, hogy Egerben péntek estére legyen minjen a templomban, vagy hogy a temetőnek rendben kell lennie. Azt hiszem, ez talán fontosabb volt számára minden egyébnél. Ez az érzés belőlem is hiányzik, és másban sem látom. Ezen kellene valahogy fordítani.
(sztg)
Címkék:2000-09