A zsidóság és a népi-urbánus vita
Hamburger Mihály és Várdy Péter beszélgetése Fejtő Ferenccel
– Téged, életed folyamán többször és huzamosabban foglalkoztatott a zsidókérdés: személyes ügyed is, tudományosan is vizsgáltad. Hogyan foglalnád össze mai véleményedet erről a kérdésről?
– Most tervezek éppen egy könyvet, amelynek ideiglenes francia címe: Les Hongrois et leurs Juifs. Nem ez lesz az első művem, amely a zsidókérdéssel foglalkozik. 1960-ban majdnem egyszerre jelentek meg Dieu et son Juif (Isten és az ő zsidaja) és Les Juifs et l’antisemitisme dans les pays communistes (A zsidók és az antiszemitizmus a kommunista országokban) című munkáim. Az új könyv megírására főleg az késztet, hogy az asszimiláció és a disszimiláció problematikáját vizsgáljam meg, és erre már korábbi tanulmányaim alapján is a magyar zsidóság történetének elemzése látszik a legalkalmasabb illusztrációnak. Magyarországon a probléma az emancipációval kezdődött. Az emancipáció a kereszténységnek – és ugyanakkor a zsidó vallásnak mint a társadalmi közösséget vagy különbséget elsősorban meghatározó tényezőnek – a meggyöngülésével függött össze.
Családi körülményeim is hozzájárultak a téma megválasztásához. Nagyapám, Fischel Fülöp Prága mellett született, személyesen nem ismertem. Fiatalemberként vándorolt Magyarországra. A Pester Lloyd tipográfusa volt, német nyelvű szedő és lángoló magyar patrióta lett belőle. Később feleségül vette a nagykanizsai Markbreiter Ignác nyomdász lányát, és ott telepedett le. Dinasztiaalapító ember volt. Könyv- és papírkereskedést nyitott, újság- és könyvkiadót alapított. Előbb Kaposváron, majd Csáktornyán fióküzlete is volt és ő látta el a Muraköz nagy részét is könyvekkel és papírral. Magyar, horvát és héber nyelvű imakönyveket, magyar napilapot, tankönyveket, magyar szépirodalmat adott ki. A horvát– német Nagykanizsa megmagyarosításának egyik főágense lett, legjobb barátjával, Hoffman Mór tanárral (a Nemzeti Színház direktorává lett Hevesi Sándor édesapjával) és a helyi piarista professzorokkal együttműködve. Egyik magyarországi vendégünk nemrég ajándékként elhozta nagyapám antikváriumban talált két kiadványát. Az egyiket Hoffman Mór írta Nemzet és nemzetiség címmel, a másiknak címe A nők emancipációja. Bennük az impresszum: Fischel Fülöp kiadványa. Apám lapkiadó és -szerkesztő volt. Szociális elkötelezettségű ember, az első munkássegélyező egyesület megalapítója a városban. A könyvesboltot, amely a háború folyamán elpusztult, 1946 telén újra felépíttettem. Ezt 1949-ben elkobozták, és a lakásból is kiüldözték apám özvegyét. Édesanyám kora gyermekkoromban halt meg. Apám pedig 1944-ben nem volt hajlandó bujkálni, Auschwitzban pusztult el. Ede öcsém túlélte a deportálást, a felszabadulás után Ausztriában halt meg, tífuszban. Egyik nagybátyámat elrejtették. Csak ő és én éltük túl az üldözéseket. Mint apai családomnak egyetlen életben maradt leszármazottja, természetes, hogy a magam identitásproblémáit is tisztázni akartam. Apám második, keresztény feleségétől született féltestvérem „keresztény-magyar-zsidónak” vallotta magát. Vajon én mint magyar-francia-keresztény-zsidó-európai határozzam-e meg magamat? Ki tudja magáról azt mondani, hogy csak egy gyökere, identitása, szolidaritása van? Európának egyetlen nemzete sincs, amely homogén volna etnikai, nyelvi, vallási vagy kulturális szempontból.
– S … tulajdonképpen mikor, miért tértél ki?
– 1927-ben, tizennyolc éves koromban, Pécsett. Már mint egyetemi hallgató. Voltaképp már 14-15 éves koromban „megtértem”. Hogy miért? Talán, ha olyan mesterekkel találkoztam volna – mint jóval később André Neher -, akik kielégítették volna már akkor jelentkező metafizikai kíváncsiságomat vagy miszticizmusra való hajlandóságomat, a zsidó tradíciók felé fordult volna az érdeklődésem. De a „neológ” praxisban – az apáméban, a hitközösségben – ezt nem találtam. Mint Attila mondta, aki a „görögkeleti vallásban nyugalmat nem lelt, csak papot”, én se leltem a zsinagógában, amit kerestem. Aztán családi körülmények is befolyásoltak. Hitbuzgó keresztény nevelőanyám – bár ő maga nem igyekezett téríteni – és jó néhány, már kikeresztelkedett rokonom mind apai, mind anyai ágon, meg a legjobb barátom is hívő katolikus volt.
– A harmincas évek folyamán sem volt különösen keserű tapasztalatod az antiszemitizmussal kapcsolatban?
Pesten marxista társaságba kerültem, majd börtönbe. Keserű tapasztalatom csak a rendőrségen volt, ahol lezsidóztak. De akkor már összebarátkoztam József Attilával. Az ő és később Ignotus Pál, Hatvany Lajos, Szomory, Karinthy, Szép Ernő, Cs. Szabó László, Katona Jenő, Bóka László körében zsidók és nem zsidók között nem volt különbség.
– Tudsz-e olyasmiről, hogy 45 után megnyilvánulásai lettek volna a személyes számonkérésnek vagy hálának?
– Sok barátommal találkoztam, akiket keresztények mentettek meg, és ezért hálásak voltak. Egy nagykanizsai (már ifjúkorában kikeresztelkedett) nagybátyámmal is, akit polgármesternek akartak kinevezni a háború után – előtte rendőrkapitány volt -, és aki elmondta, hogy – mint őt – apámat is meg akarták menteni barátai, de apám nem hitte, hogy neki bármi baja történhet. Ami a számonkéréseket illeti, hallottam róluk, de nem volt személyes tapasztalatom velük kapcsolatban. Sokat vitatkoztam Horváth Zoltán barátommal, aki a szociáldemokrata párt baloldalához tartozott, és szigorú eljárásokat követelt a nehéz idők alatt csúfosan vagy gyáván viselkedő írótársai ellen, és valahogy az egész magyar népet felelőssé tette a nyilas atrocitásokért. Ezt nem helyeseltem. Ellensége vagyok minden kollektív felelősségre vonásnak.
– Véleményed szerint mi… a népi világképnek a lényege?
– Először is nem volt egységes népi világkép, mert az úgynevezett népieseknél vegyesebb társaságot nem is lehetett elképzelni. Az, hogy a „népi” – egyszerűen egy mítosz. Hiszen voltak köztük liberális européerek, mint Bibó Lajos, Szabó Zoltán, Kovács Imre, voltak köztük vadul antiszemita nácijelöltek, mint Féja, Kodolányi, Erdélyi József és a többi. Azután voltak közöttük oly felemás antiszemiták, mint például Illyés Gyula, aki kétlelkű volt, mert egyrészt mélységesen antiszemita volt, másrészt pedig humanista és européer is, és ez a kettő ellentmondott egymásnak. Illyés az ő humanista és szocialista énjével mindig próbálta elnyomni magában az antiszemitizmust, néha azonban kitört belőle. De azért ő küzdött ellene mint szocialista vagy kommunista, vagy prokommunista, és így vagy úgy opportunista, bár a parasztsághoz való elkötelezettsége és nacionalizmusa őszinte volt. Aztán voltak közöttük beférkőzött kommunisták is, mint Darvas József, szimpatizánsok, mint Erdei Ferenc és a többi. És végül alibi-zsidók, mint Sárközi György vagy Vas István. Ha összeállítod a népiesek névsorát, láthatod, hogy a népies nevet csak felvették. Talán a zsidók adták nekik ezt a nevet. Sárközi György volt az, aki engem kitiltott a Válaszból. Én a Válasz munkatársa voltam – Illyés hívott oda -, és ő azt mondta, választani kell. Vagy a Szép Szót választom, vagy a Választ, de az egyiket választanom kell. Akkor a Szép Szót választottam. Illyés azt szerette volna, ha én tovább írok a Válaszba is.
Fejtő Ferencné: – Amikor Illyés első alkalommal itt járt Párizsban, kint volt nálunk vidéken. Megmondtam neki, hogy mi azért vettük meg ezt a házat éppen itt, mert ez valahogy olyan, mint Pannónia. Valahogy a Dunántúlhoz hasonlít. Mind a ketten dunántúliak vagyunk. Illyés erre ezt mondta: „Nem ez hasonlít a Dunántúlhoz, hanem a Dunántúl az Európa.” Szóval ennyire Európának akarta látni Magyarországot. Pannónia – az Európa.
Igen, ugyanakkor ő nagyon magyarázkodott, megvallotta, hogy családi örökségként megvolt benne az antiszemitizmus csírája. Illyés azt mondta: „Hidd el nekem, hogy mindenfajta rasszizmus ellensége, humanista vagyok. De néha mélyről feltör bennem az antiszemitizmus.” És ez valóban néha kiszaladt a száján, a tollán…
– Véleményed szerint milyen szerepet játszott a népi–urbánus vitában a zsidókérdés?
– Lényeges szerepet játszott, mert az antiszemiták – Németh László, Kodolányi, Féja – politikailag hangadó szerepet játszottak a népiesek között, míg Bibónak, akit csak baráti szálak fűztek hozzájuk, még nem lehetett hallani a szavát. Az ő létezéséről csak a háború után vettünk tudomást. A különös az, hogy a népies írók legnagyobb része a Pesti Napló munkatársa volt. A Pesti Napló – zsidó lap volt. Sárközi is oda írt,- és a többiek is, vagyis tulajdonképpen mind zsidó lapnak dolgoztak. De a Szép Szó fölmerülése, a konkurencia jelentkezése valahogy kipattantotta ezt a dolgot. A konkurenciaharc folytatásához a legjobb érvnek az látszott, hogy ők az igazi „magyar-magyar” intelligencia lapja, mi pedig zsidó lap vagyunk. Akkor szólított föl Sárközi, hogy válasszak a két folyóirat között, akkor kezdték a Szép Szót – főleg Ignotus Pál erőteljes antirasszista vezércikkei miatt – zsidó lapnak tekinteni.
– A harc tehát a Válasz és a Szép Szó közt folyt.
– Igen. De hangsúlyozom, a Válasz gárdájának egy része a „zsidó kapitalizmus” gyűlöletében – sokan talán nem is tudatosan – Szabó Dezső ellenforradalmi korszakának és a kurzusnak az örököse volt. A demokráciát és a liberalizmust a zsidósággal azonosították. Mivel pedig a liberális párt tényleg elsősorban a zsidó polgárság pártja, és Ignotus Pál a Rassay-párt lapjának, az Esti Kurírnak igen harcos vezércikkírója volt, hiába akartunk a Szép Szóból antifasiszta népfrontlapot csinálni (a sztálinisták kizárásával), ezt ők nem vették tudomásul, és ebben támogatásra találtak a hozzájuk beépített kommunistáknál, például Darvas Józsefnél, aki már akkor moszkvai utasításra működött. Sajnáltuk, hogy Erdei Ferenc, akit mint falukutatót a liberális Szabó Zoltánnal együtt leginkább becsültünk a népiesek közül, nem hozzánk csatlakozott. A moszkvai kommunisták a népiesekben éppen antidemokratizmusuk és antiliberalizmusuk miatt láttak olyan elemet, amelyet magukhoz vonhatnak és manipulálhatnak, mint azt 1945 után a velük szervezett parasztpárttal meg is tették. Attilát meg engem nem tudtak manipulálni.
– A népiesek és az urbánusok csoportjai politikai erők voltak vagy időnként változó összetételű értelmiségi csoportok?
… De már mondtam, hogy a vidéki keresztény értelmiség egy részére a népiesek nagyobb hatást gyakoroltak, mint a Szép Szó. Mégpedig maradandó hatást, amely még a mai intellektuel fiatalságban is felfedezhető. Sajnos, a háború után szinte Bibó volt az egyetlen – lásd Borbándihoz írt kiigazító levelét -, aki önbírálatot gyakorolt és aki a népiességet a demokratizmussal összeegyeztette. Szerencsére az új nemzedék egy részére – Csóréira, Csengeyre Bibónak nagyobb hatása van, mint Németh Lászlónak, korábban, a háború előtt és alatt azonban a demagógok gyakoroltak nagyobb hatást az értelmiségre, akiknél az antiszemitizmus együtt járt a nyugatellenességgel, antiliberalizmussal. Németh László a középutat akarta megtalálni, egy harmadik utat a fasizmus és a sztálinizmus között. Ez elég népszerű koncepcióvá vált, és hatásában túlnőtt a csoporton.
(Részletek a Századvég című folyóirat 1990. 2. számában megjelent interjúból.)
Címkék:1991-01