A túlélés szégyene
(Primo Levi: Ember ez? Fegyvernyugvás, Európa Kiadó, 1994, 476 oldal, ára 498 Ft)
Van, aki Auschwitz után elhallgat, mint aki némasági fogadalmat tett. Van, aki kiírja magából, emlékezik, és emlékeztetni akar, regénybe, memoárba önti az elmondhatatlant – azt tartják, ez a legjobb pszichoanalitikus módszer-, s közben éli normális civil életét, majd egyszer csak – akár 42 évvel a szabadulás után – kiveti magát torinói lakásának ablakából, mint tette Primo Levi, olasz vegyész és író, aki nem akart felejteni, de nem is tudott.
Túlélők ok mindannyian. Békét nem találó túlélők. Azok megszabadulásuk első percétől kezdve. „A szabadulás – úja Levi – az esetek többségében nem volt sem élvezetes, sem gondtalan: többnyire gyászba borult tájon köszöntött be, pusztulásén, vérengzésén és gyötrelemén. Ugyanabban a pillanatban, amikor azt éreztük, hogy ismét emberré válunk, vagyis felelős lénnyé, egyúttal az ember kínjai is ránk rontottak ismét: a szétszóródott vagy elpusztult család, a belül hasogató, soha többé nem orvosolhatónak, véglegesnek tetsző fájdalom, a romokból – gyakran egymagunkban – újraépítendő élet kínja… szabaduláskor csaknem mindenkit elfogott a szorongás.”
Ők szoronganak a diadalérzet helyett? Ők szégyenkeznek a bűnösök helyett? Az ártatlanok, az áldozatok? Ők, s ige összetett okokból. Ennek a sajátos bűntudatnak volt valóságas alapja is. Koncentrációs tábort túlélni ritkán a véletlen műve. A Fegyvernyugvásból kiderül, hogy a 650 olasz zsidóból, akik az íróval együtt indultak, mindössze hárman maradtak életben. nemcsak különleges fizikai és lelki erőtartalékokra és ellenálló képességre volt tehát szükség, hanem ügyességre, ravaszságra, lopni tudásra és főleg önzésre.
„Nem, nem lelsz szembeötlő bűnre, nem léptél senki helyébe, nem ütlegeltél (de lett volna-e rá erőd egyáltalán?), nem vállaltál tisztséget (de nem is ajánlott senki… ), senki kenyerét el nem loptad… Puszta feltételezés, sőt a gyanúnak is csupán árnyéka hogy mindenki a maga testvérének Káinja, hogy mindenki… kiszorította egy felebarátját a sorból, s annak a helyében él. Merő feltételezés ez, mégis emészt, mélyen belénk fészkelte magát, mint valami féreg…”
Mindezeken túlmenően van egy sokkal megfoghatatlanabb oka a bűntudatnak. Ember ez? Se questo é un uomo? (Vajon ez egy ember?) – ezt a döbbenetes alapkérdést, amely a hóhérok és az áldozatok oldalán egyaránt felmerült, kérdezi könyve első részének szokatlan címében Primo Levi.
Nyilvánvalóan nem volt elég a nevelés, a fasiszta ideológia a mélyen interiorizált xenofóbia és antiszemitizmus a haláltáborok működtetéséhez, nap mint nap igazolásra is szükség volt. olyan helyzetekbe kellett hozni a foglyokat, melyek bizonyították, hogy az a rongyos, mocskos, csont és bőr lény nem igazi ember, bármikor lelőhető. S a másik oldalon is, a stigmatizáció ősi jelenségét ismerve, felmerült ember vagyok én? A gyötrő szégyenérzetet akár évtizedek után is az okozhatja, hogy: „…lealacsonyítottak bennünket. Nem jószántunkból, nem restségből és nem is a magunk bűnéből ugyan, de mégiscsak hónapokon vagy éveken át állati életet éltünk: napjaink terét hajnalhasadástól éjszakáig az éhség a kimerültség a hideg a félelem töltötte ki; gondolkodásra, töprengésre, szeretette nem maradt hely. Sokkal kevésbé viselt meg hogy mocsokban, idegen testekkel összezsúfolva élünk, mint amennyire megszokott életünkben szenvedtünk volna tőle, mert az erkölcsi mércénk megváltozott.”
A szégyenérzet nem csak a túlélőket sújtja: átélték a felszabadító amerikaiak és oroszok, s ötven én után is átéljük mindannyian, akik hallunk, olvasunk, látunk a holocaustról, „mert tűrhetetlen, hogy létezik, hogy visszavonhatatlanul bevonult a létező dolgok világába…” – fogalmaz pontosan Levi.
Levi „ikerkönyve” a tényeket illetően talán sok újat nem mond a témát ismerő számára, de finom megfigyelései, rendkívüli emberismerete érzelmi-gondolati síkon mindenképpen gazdagítja tudásunkat. Sokszor meghökkentően egyszerű evidenciákat fogalmaz meg – például ki hinné, hogy nemcsak tökéletes boldogság nincs, de tökéletes boldogtalanság sem létezik, még a haláltáborokban sem; hogy törékeny személyiségünk sokkal nagyobb veszélyben van, mint az életünk; hogy az elszenvedett fájdalmak nem összegeződnek bennünk, hanem a kisebbek mindig a nagyobbak mögé rejtőznek és így tovább.
S ami a legmeghökkentőbb, Levi újra és újra rácáfol vezérgondolatára arra, hogy: „Akikről ezeken az oldalakon szó van, nem emberek.” Hogyne lenne ember a mindvégig hűséges és önzetlen társ, Lorenzo, de ember az önző, ravasz üzletember, a görög is. S sorolhatnánk az igaz embereket, akik – ha csak egy pillanatra is, ha csak apró gesztus erejéig – segítenek a társukon.
S hogyne lenne ember maga az író, aki hol egy álommal ajándékozza meg szegény buta Kraus Palit, hol olaszra tanítja Jeant, az elzászi fiút. Lehet, hogy Auschwitz után nem lehet verset írni, de a könyv tanúsága szerint ötvenkilós üstöt cipelve is lehet hosszú versszakokat idézni az Isteni Színjátékból, bonyolult francia nyelvű értelmezésekkel magyarázni a nehéz, régi szöveget, s van hallgató, aki tudásvágytól hajtva, érdeklődve figyel.
Maradéktalanul nem lehet kiirtani belőlünk az embert – ez a könyv egyik legfontosabb üzenete.
Címkék:1995-10