A pusztítás angyalai
A világ közvéleményét mélyen megdöbbentette az izraeli miniszterelnök meggyilkolásának híre. Számunkra, zsidók számára különösen szégyenteljes az a tény, hogy a Rabin életét kioltó lövéseket egy herclijai zsidó fiatal, Jigal Amir adta le a Nobel-békedíjas politikusra.
Az emberi élet szentségének és sérthetetlenségének eszméje cáfolhatatlan prioritással jelentkezik a Szentírásban. A Tízparancsolat ,,Ne ölj!” tiltása (II. Mózes 20,13; V. Mózes 5,17) egyértelmű. Noé hetiszakaszában ezt olvashatjuk: „Aki ember vérét ontja, ember által ontassék annak vére, mert Isten képére alkotta az embert.” (I. Mózes 9,6) Aki más életét elrabolja, az Örökkévaló ellen követ el bűnt.
A gyilkos és szélsőséges „vallásos” eszméjének nyílt támogatói szintén a Tóra s a zsidó vallástörvény egyes kitételeit hozzák fel igazuk bizonyítására. Rabint vallási eretnekséggel. Isten-tagadással vádolták, akire így érvényesek az alábbiak: „Ama próféta pedig… ölessék meg mert elpártolást beszélt az Örökkévaló, a ti Istenetek ellen…” (V. Mózes 13,6)
Rabinra vonatkozóan többen használták a „redifut” fogalmát, mely szerint aki egy zsidó életét veszélyezteti, az „üldözőnek” számít, és szabad megölni őt, hogy az üldözöttet megmentsék (Sulchán Áruch, Hosen Mispát 425,1).
Majmonidesz törvénykönyvében ez áll: „Tilos kiszolgáltatni valakit egy bálványimádónak, akár életéről, akár vagyonáról van szó.” A RÁMBÁM szerint, ha valaki mégis így cselekszik, vagy akár csak szóban előrevetíti ez irányú tettét: „Szabad megölni az árulót minden helyen, még ezen időkben is, amikor nincs halálbüntetés.” (Rambam, Hilchot chovel umázik 8,9)
A fent idézetteket hangoztató rabbik és írástudók – a csorbíthatatlan Erec Jisz- ráél szentségének mítoszát hirdetve – Izrael népének sértetlenségét kevésbé becsülik, mint magát a Földet Céljaik elérésének érdekében Rabint még egy kabbalisztikus formulával, a pulszá denurá („tűzkorbács”) átokszöveggel is megátkozták, miszerint: „S hatalmunkban áll, hogy a pusztítás angyalaitól követeljük hogy rá, Róza fia Jichákra, akit Rabinként ismernek, erre a bűnös emberre emelje kardját, amiért Izrael Földjét átadta ellenségeinknek, Jismáél fiainak.”
A békefolyamat ellenzőinek acsarkodó fanatizmusa megdöbbentő erejű. Szavaikkal és tetteikkel azonban csak azt érték el, hogy a zsidó erkölcs egész világot besugárzó fénye 1995. november 4-e óta haloványabbá lett.
Címkék:1996-01