A pernye beleég a bőrünkbe
Négy évvel ezelőtt ezzel az alcímmel jelent meg Komoróczy Géza professzor könyve (Holocaust – A pernye beleég a bőrünkbe, Osiris, 2000). Az ELTE tanszékvezető tanára előszavában azzal indokolta a kilencvenes években írt cikkeinek összegyűjtését, hogy a holokauszt feldolgozásának lehetőségeit kutatja. „Úgy vélem, Magyarországon egyelőre nem jutottunk el, sem a közgondolkodás, sem az állam és a közélet intézményei, sem pedig mi magunk, polgárok, személyesen a történelmi tisztázás végzetesen szükséges voltának felismeréséig és elfogadásáig, illetve a magyar politikai és kulturális közösséget illető teljes történelmi felelősség vállalásáig mindazért, ami több mint fél évszázada itt történt, Magyarországon, a magyarországi zsidókkal, magyarokkal. (…) A holokauszthoz még ezer szállal közvetlenül kapcsolódnak mai állapotaink.” A holokauszt Magyarországon nem része a közgondolkozásnak – írja a könyv lapjain. A közvéleményben a Historikersteit nem indult meg, szemben Németországgal, nem kelt felháborodást, ha valaki a „mi” mártírjainkról és az „övékéről” beszél. Nem történt meg a felelősség felvállalása sem, a teljes felelősséget sokan igyekszenek áthárítani a németekre és „néhány bűnözőre”. A feldolgozás hiányának beszédes bizonyítéka az is, hogy a Jad Vasem kitüntetettjei magyar részről gyakorlatilag nem kaptak elismerést.
Ma, amikor a holokauszt évfordulóját egyrészről a Holokauszt Múzeum megnyitása, másrészről a Teleki-szoborral kapcsolatos vita előzi meg, ismét fel kell tenni a kérdést: megtörtént-e a magyar társadalomban a holokauszt feldolgozása, sikerült-e szembenézni a történelemmel. Ungváry Rudolf író Komoróczy Gézához hasonlóan nemmel válaszol, és ennek szerinte egyrészt a mintegy negyvenévnyi demokráciadeficit, a demokratikus nyilvánosság hiánya az oka, másrészt a magyar jobb- és baloldal válsága. Az 1945-ös megszabadulást (de nem fel- szabadulást) követő kommunista időszaknak tudható be, hogy a mai magyar közélet körülbelül ott tart, ahol Spanyolország, Portugália az ötvenes évek végén, ahová a horthysta Magyarország is eljutott volna a második világháború, a holokauszt nélkül. A negyvenévnyi excursus miatt azonban a magyar jobboldal nagy része a rend szerváltás után ott folytatta, ahol 1945-ben abbahagyta, hiszen nem volt lehetősége a múlt kibeszélésére azon évtizedek alatt, amikor a múlthoz való viszonyt a Párt szabta meg. A baloldalt viszont éppen a kommunista korszak öröksége bénítja, amely mindkét oldal számára lehetetlenné tette, hogy a demokratikus nyilvánosság előtt nézzen szembe a múlttal. A helyzetet bonyolítja, hogy az egykori jobboldali totalitarizmus lelki szimbiózisba lépett a késő Kádár-korral, azaz a másik tekintélyuralmi diktatúrával. Ebben a politikai légkörben nem történhetett meg a holokauszt feldolgozása sem, mert a szélsőjobb és gyakran a mérsékelt jobb is a háború előtti fogalmakat, kliséket használja, s nem definiálta magának a „zsidónak” a fogalmát. Amikor a zsidósághoz egyáltalán nem kötődő személyeket faji alapon tekinti zsidónak, akkor a két háború közti antiszemitizmust eleveníti fel, miközben a holokausztért csak a német megszállást tartja felelősnek.
Kovács Mónika, az ELTE Pszichológiai és Pedagógiai Karának tanára eleve nem tartja szerencsésnek, hogy a „feldolgozás” fogalmát átemeljük a személyiségpszichológiából a társadalompszichológiába. „A holokausztot nem lehet ’feldolgozni’ sem zsidóként, sem nem zsidóként. Amit tehetünk, az, hogy együtt élünk a holokauszt megtörténtének tudatával, hogy évről évre meggyászoljuk a halottakat, hogy tisztességesen gondoskodunk – kárpótlás formájában vagy másként – a túlélőkről, és azon kevesekről, akik segítettek, amikor a többség elfordította tekintetét, és hogy igyekszünk átadni a ’tanulságokat’ a következő generációknak.” Azzal Kovács Mónika is egyetért, hogy a (nyugat-)németországihoz hasonló recepció Magyarországon nem ment végbe, de szerinte ezt nem is lehet elvárni. „A magyar és a német felelősség a holokauszttal kapcsolatban nem mérhető egymáshoz. Nem a magyar politikai vezetés tervelte ki és hajtotta végre a népirtást. Amiért a magyar politikai vezetés felelős, az az, hogy kiszolgáltatta saját állampolgárait egy népirtó rendszernek, és ez a felelősség is óriási, de mégsem azonos az előbbivel. Ami Magyarországon történt és történik a holokausztért viselt felelősséggel kapcsolatban, nagyon hasonlatos más kollaboráns országok – például Ausztria vagy a Vichy-Franciaország – felelősséghárításához. Ez pszichológiailag teljesen érthető folyamat, hiszen ki szeretné magára vállalni a felelősséget, amikor átháríthatja másra az egész bűnt. Éppen ezért van szükség arra, hogy a történészek higgadtan és kitartóan ismételgessék a bűnrészesség bizonyítékait, hogy a múzeum megismertessen mindenkit a tényekkel, hogy az oktatásban sokkal nagyobb szerepet kapjon a holokauszt története.” Ami a mai generációt illeti, Kovács Mónika szerint értelmetlen elvárni tőlük a felelősségvállalást azért, amit nagyapáik vagy dédapáik követtek el. Tőlük csak az várható el, hogy egy jövendő társadalomban senkinek se kelljen félnie, és hogy továbbadják annak a demokráciának az eszményét, amely a holokauszt során majdnem elpusztult. Nyugaton ennek megfelelően a holokauszt oktatása illusztrációként szolgál a tolerancia, az emberi jogok és az ezeket fenyegető rasszizmus, előítéletesség bemutatására. Ez az, amire a magyar oktatásban is szükség lenne, hogy a múlttal együtt tudjunk élni.
Peremiczky Szilvia
Címkék:2004-04