A meg nem valósult ígéret földje
A meg nem valósult ígéret földje
Gereben Ágnes: „Engedd el népemet!” Zsidók a háború utáni Szovjetunióban
(Athenaeum 2000, Budapest 2003; 416 oldal)
A kommunizmus összeomlásáig a világ harmadik legnépesebb zsidóközössége a Szovjetunióban élt.
Erről a mintegy 2 milliós zsidóságról azonban mi itt Magyarországon szinte semmit sem tudtunk. Nyugaton ugyan számos tudományos igényű könyv jelent meg a szovjet zsidóságról, de a művek rendszerint a szovjet statisztikákból kiolvasott és a disszidensek által közölt információk elemzéseire épültek. 1989 óta megváltozott a helyzet, és a spekulatív elemeket is tartalmazó szakirodalom néhány levéltári dokumentumokra épülő monográfiával, hiteles beszámolókkal és a vallási életre vonatkozó pontos statisztikákkal egészült ki. Magyarországon a szovjet zsidóság történetéről akkor sem jelent meg semmi, amikor már megjelenhetett volna. Különös volt ez az érdektelenség, hiszen mindaz, ami a Szovjetunióban történt közvetlen hatást gyakorolt Magyarországra is. Meghatározta az ország mozgásterét, befolyásolta az itt élők személyes lehetőségeit, életmódját.
Ezt a hosszú csendet törte meg Gereben Ágnes történész és irodalmár, amikor 2000-ben Antiszemitizmus a Szovjetunióban címmel megjelentette az első magyar könyvet a szovjet zsidóságról. E mű folytatása az „Engedd el népemet!” Zsidók a háború utáni Szovjetunióban című, most megjelent kötet.
Ez a 416 oldalas monumentális mű valójában „két könyv”, mert a zsidóság életének bemutatása mellett részletesen foglalkozik a Szovjetunió történetével is. Természetesen a két téma szorosan kapcsolódik egymáshoz, mivel a szovjet politika részletes bemutatása adja a mű fő témájának történelmi hátterét. Hatalmas anyagot, közel ötven dokumentumkötetet és forráskiadványt, több mint száz monográfiát, irodalmi művet és visszaemlékezést dolgozott fel a szerző a könyv megírásához. Ez a mű markánsan különbözik a nyugati világban eddig megjelent a szovjet zsidóságról szóló standard könyvektől. Gereben Ágnes nem közöl korabeli statisztikai adatokat a zsidóság számáról és vallási intézményeiről, a bezáratott zsinagógák számáról. Nem elemzi a szerző a zsidóság belső struktúráját, nem veti össze az askenázi és a szefárd közösség életét, és a zsidó-jiddis kultúra értékeinek bemutatása sem tartozik a központi témák közé. De mindezeket megtaláljuk a legtöbb, újonnan kiadott nyugati és izraeli kötetekben és a zsidósággal foglalkozó kézikönyvekben és honlapokon. Gereben Ágnes a szovjet zsidóság szenvedéstörténetét írta meg.
A szerző rendkívül nehéz helyzetben volt. Az antiszemitizmus jelensége – a Szovjetunión kívüli világban – a politikai és a gazdasági élet, valamint a sokszínű sajtó és a parlamenti viták elemzésével jól nyomon követhető, és bemutatható. A szovjet társadalom azonban egy feje tetejére állított világ volt. ahol a lényeg rejtve maradt, és ahol a dolgok megnevezése gyakran nem a tisztánlátást, hanem a félrevezetést szolgálta. A kutató számára nehéz minden szovjet téma, mert még a – ma sem könnyen hozzáférhető – titkos dokumentumok jelentős része is manipulált, és a sorok között kell olvasni ahhoz, hogy legalább halvány fény derüljön értelmükre, valódi mondanivalójukra. Az antiszemitizmus párthatározatok és belső titkos utasítások alapján azonban aligha dokumentálható. A Szovjetunióban elvben mindenki egyenlő volt, antiszemita törvényeket nem hoztak, és a zsidók megbélyegzésére és a felelős pozíciókból való kiszorítására hivatalos döntés, iránymutatás nem született. Az antiszemitizmus a levegőben volt, a szovjet élet részét képezte. A szerző a szovjet zsidóság valódi helyzetét, életérzését, elsősorban visszaemlékezések, irodalmi művek és a korabeli sajtó alapján mutatja be. A sok tragikus egyéni sors mozaikkockájából ismerhetjük meg a szovjet zsidósorsot a negyvenes és az ötvenes években.
A bolsevik forradalmat a zsidóság felszabadulásként élte meg, de az „ígéret földje” a szovjet rendszerrel sem valósult meg. A forradalom után sokáig lappangó antiszemitizmus a harmincas évek második felében vált egyre nyíltabbá. 1937-től az NKVD-ből, valamint az államvezetés más bizalmi helyeiből kezdték lefokozni, illetve elküldeni a zsidókat. A szerző számos példával bizonyítja, hogy bár hivatalosan nem létezett, sok felsőoktatási intézményben mégis alkalmaztak numerus clausust a zsidó felvételizőkkel szemben. A német támadás után létrehozott Zsidó Antifasiszta Bizottság elsősorban propagandacélokat szolgált. Feladata többek között az volt, hogy a Szovjetunió érdekében megnyerje és mozgósítsa a nyugati közvéleményt. A Zsidó Antifasiszta Bizottság a háború alatt részletes dokumentációt készített a német megszállás alá került zsidóság szenvedéseiről, de az ennek alapján összeállított Fekete könyv orosz kiadása 1990-ig nem jelenhetett meg. A háború utáni Szovjetunióban hivatalosan nem beszéltek a zsidók elleni irtóháborúról. Még a belső használatra készített szovjet dokumentumokban is kerülték a zsidóság említését, és az áldozatok valódi kilétét az „áldozatul esett békés szovjet polgárok” kifejezéssel fedték el.
A háború utáni nyomor hozzájárult az antiszemitizmus erősödéséhez. Az evakuációból Ukrajnába, Fehér-Oroszországba visszatérő zsidók általában nem kapták vissza lakásukat, amelyeket mások már korábban elfoglaltak. Számos ukrán településen a zsidók éjszaka nem mertek kimenni az utcára. A szovjet külpolitika ugyanakkor nyíltan zsidóbarát volt. Irán egy részének bekebelezése és a Közel-Kelet ellenőrzése a Szovjetunió részletesen kidolgozott háborús céljai közé tartozott.
A szovjet-izraeli viszony alakulásának történetét a szerző több fejezetben tárgyalja. Sztálin támogatta Izrael megszületését, mert a zsidó államot a szovjethatalom előretolt bástyájának tekintette. A Szovjetunió támogatta a zsidók kivándorlását Közép-Kelet-Európából, sőt, segítségével cionista katonai kiképző táborok is létesültek az ellenőrzése alatt álló térségben. Kár, hogy a szerző nem írja le, hogy pontosan mely országokban voltak ilyen táborok, és nem foglalkozik azzal az újabban fel-felbukkanó vélekedéssel sem, miszerint a kivándorlási mozgalmat jelentősen felerősítő 1946-os kelet-európai pogromok mögött is a szovjet titkosszolgálatot kell keresni.
Az Izrael-barát politika azonban kétélű fegyvernek bizonyult. Izrael megszületése eufóriát váltott ki a szovjet zsidóságban. A Zsidó Antifasiszta Bizottsághoz sokan írtak levelet azzal, hogy a függetlenségi háborúját folytató Izraelbe szeretnének menni önkéntesként. Az eufória jele volt az a hatalmas lelkesedés is, amivel a moszkvai zsidók fogadták az első izraeli diplomatákat. A palackból kiszabaduló szellemet sztálini eszközökkel igyekeztek féken tartani. A háború utáni nagy antiszemita kampány beindulását a legtöbb történész a Zsidó Antifasiszta Bizottság egyik vezetőjének, a híres zsidó színésznek, Szolomon Mihoelsznek az 1948. január 14-i meggyilkolásához köti. Gereben Ágnes könyvéből megtudjuk, hogy a kampány valójában már 1946-ban megkezdődött. Már 1946-ban feljegyzések készültek a Központi Bizottság és a Minisztertanács számára a Zsidó Antifasiszta Bizottság munkatársainak „nacionalista” (értsd: cionista) megnyilvánulásairól. A Brezsnyev-korszak leendő főideológusa, Mihail Szuszlov 1947-ben már a bizottság likvidálását javasolta.
A „nacionalizmuson” vagyis cionizmuson kívül volt egy nyíltan ki nem mondott vád is a Zsidó Antifasiszta Bizottság ellen. A szervezet dédelgetett egy tervet a Krímben létrehozandó zsidó autonóm területről. Volt már egy autonóm terület, az 1934-ben Kelet-Szibériában megalakult Birobidzsán, de a távoli hely nem bírt vonzerővel, aki tehette, eljött, elmenekült onnan. Viszont a Krímben már a húszas években zsidó kolhozok szerveződtek a Joint támogatásával. Ukrajna déli részén és a Krímben öt zsidó nemzeti körzet jött létre, 13 mezőgazda- sági szövetkezettel. De a háború folyamán ezek elpusztultak, és a háború után visszatérő menekültek már nem kapták vissza házaikat, termelőeszközeiket. 1944-ben hivatalosan is felszámolták a zsidó nemzeti körzeteket. Az eredetileg Molotov által is sugalmazott autonómiatervek jó ürügyül szolgáltak mind Mihoelsz, mind a Zsidó Antifasiszta Bizottság likvidálásához. A színész „hivatalosan” autóbaleset áldozata lett, a bizottság pedig 1948 novemberében oszlott fel. Több vezetőjét letartóztatták és kivégezték.
1949-ben felszámolták a szovjet írószövetség jiddis tagozatát és bezárták a csernovici és a minkszi zsidó színházakat. Közben sajtókampány is indult a „gyökértelen kozmopoliták, hazafiatlanok, cionisták, és imperialisták előtt hajbókolok” ellen. Mindegyik jelzőt a zsidókra értették. Számos újságnál is tisztogatásokat végeztek. A haditengerészet Krasznij Flot című lapja ki is mondta: „Ahogyan az egész német nép felelősséggel tartozik a hitleri agresszióért, úgy az egész zsidó népnek felelnie kell a burzsoá kozmopoliták tevékenységéért.” A szovjet antiszemitizmus ezen önleleplezése csak másodlagos forrásból került a könyvbe, pedig jó volna tudni, hogy a lap melyik számában milyen szövegkörnyezetben jelent meg. Bár feltételezhetően nem áll rendelkezésre semmilyen statisztika, a szerző sajnos nem tér ki arra, hogy hozzávetőlegesen hány embert érintettek közvetlenül a zsidó ellenes kampányok, megtorlások. Mennyire volt „kollektív” a kollektív felelősségre vonás.
Rendkívül izgalmas és kellően részletes a zsidó orvosok elleni hadjárat történetének leírása. Miért éppen az orvosok lettek az 1953-as antiszemita kampány elsődleges célpontjai? – kérdezi a szerző a vonatkozó fejezet kezdetén. A bolsevik elit tagjai feltehetően Mihail Frunze halálakor döbbentek rá arra, hogy óriási hatalmuk ellenére mennyire ki vannak szolgáltatva az orvosoknak. A gyomorpanaszokkal küszködő Frunzét Sztálin beszélte rá a műtétre, mely orvosi műhiba miatt halállal végződött 1925-ben. Ugyancsak orvosi hiba miatt halt meg 1948 augusztusában Andrej Zsdanov. A szerző aprólékosan bemutatja Sztálinnak az orvosokhoz való viszonyát. Egyik orvosának naplófeljegyzése szerint a diktátor már 1937-től – torokgyulladásából felépülve – készült az orvosokkal való leszámolásra. De nemcsak a zsidó orvosok voltak veszélyben. Nagyszámú letartóztatásra került sor az iparban és a műszaki tervezőintézetekben. A szovjet zsidóság attól tartott, hogy a kollektív felelősségre vonás következő stációja a kitelepítés, a deportálás lesz. 1948 és 1952 között többször is felröppent a hír, hogy Sztálin deportálni akarja a 2 milliós szovjet zsidóságot. Sok zsidó már tudni is vélte, hogy kik és hogyan állítják össze a deportálandók listáját, mások a deportálásokra előkészített üres vasúti szerelvényeket is „látták”. Gereben Ágnes meggyőzően bizonyítja, hogy mindez csak mendemonda volt. Bár Sztálin közvetlen munkatársa Nyikolaj Bulganyin egy 1970-es interjúban nyitva hagyta a kérdést, a szovjet levéltárakból semmilyen adat sem került elő, ami akárcsak közvetve is bizonyítaná a deportálás tervét.
Gereben Ágnes ugyancsak részletesen ír Sztálin halálának körülményeiről, és az azt követő belső hatalmi harcról. Sztálin halála után a letartóztatott orvosokat rehabilitálták, és hirtelen abbamaradt a nyílt antiszemita kampány. Mindez eufóriával töltötte el a zsidóságot, de az öröm ismét korai volt. Ha véget ért is a nyílt leszámolások korszaka, Hruscsov alatt folytatódott a zsidók kiszorítása a nemzetbiztonsági szempontból fontos munkahelyekről, a kül- és belügyminisztériumból, az ipari-katonai komplexumokból és a hadsereg kötelékéből. Cionista művek terjesztéséért, valamint az izraeli követséggel való kapcsolat miatt továbbra is elítéltek szovjet zsidókat. Megmaradt a gúnyolódásokban, zsidóverésekben mutatkozó „népi” antiszemitizmus is. 1949 és 1958 között szünetelt a jiddis munkák kiadása, de 1958 után is csupán néhány kötet jelent meg, bár a Szovjetunióban élő 2.268 ezer zsidóból 488 ezer jiddis anyanyelvű volt. Ugyanakkor a zsidóság növekvő elszántságát és egyben kiábrándultságát is mutatta, hogy 1956 után a korábbi néhány tucathoz képest megnőtt a kivándorlási kérelmek száma. 1957-ben már 1185-en nyújtottak be kérelmet, majd hirtelen elvágták a menekülés hivatalos csatornáit. A szovjet rendszer nem engedte, hogy a zsidók szabadon éljenek, és azt sem, hogy a kivándorolással a szabadságot válasszák.
A szerző könyvében egységes tömbnek mutatja be a szovjet zsidóságot. Ez a zsidóság öntudatos, a rendszer kollektív áldozata, és ha tehetné, Izraelbe menekülne. Bár nem szociológiai elemzés készült, utalni lehetett volna arra, hogy a kép ennél jóval összetettebb, hiszen – Howard M. Sachar kutatásai szerint – 1959-ben a zsidóság 13 százaléka volt párttag, messze megelőzve ezzel minden más, etnikumként nyilvántartott csoportot. Mintegy 800 zsidó volt a Legfelső Szovjet küldöttei között. Az akadémikusok 10 százaléka, az orvosok 15 százaléka és az ügyvédek 10 százaléka ugyancsak zsidó volt. Érdemes lett volna tehát bővebben írni arról, hogy milyen volt a szovjet zsidóság viszonya magához a kommunizmushoz, törekedett-e az asszimilációra, és ha igen, miért és mennyire? A megválaszolatlan kérdések azonban a mű értékéből semmit sem vonnak le. A Szovjetunió összeomlása után történtek alapvetően igazolják a szerzőnek az egységes szovjet zsidóságról felvázolt képét. A zsidók többsége elment, amikor már elmehetett, és a kivándorlók túlnyomó többsége a régi/új hazát, Izraelt választotta.
Gereben Ágnes tudományos munkát írt, azonban a történelmi monográfiák megszokottan szürke, gyakran unalmas stílusa helyett ez a könyv olvasmányos, érdekfeszítő. Olyan, mint egy történelmi krimi. A közölt dokumentumértékű képek korábban még nem jelentek meg, a könyvhöz csatolt mintegy 50 oldalas névmutató valóságos életrajzi kislexikon.
A szerző a szovjet zsidóság sorsát ebben a kötetben a hatvanas évek elejéig követi nyomon. Remélhetőleg mielőbb sor kerül a további évtizedekben történtek bemutatására is. Várjuk a folytatást.
Stark Tamás
Címkék:2005-01