A kereszténység és Mózes törvénye
NÉHÁNY EMLÉKEZETES ÓRÁT szerzett azoknak, akik elmentek meghallgatni előadásait a New York-i városi egyetem bölcselet professzora, Michael Wyschogrod. A tudós rabbi magyar szülők gyermekeként kiskorában került ki családjával egyetemben az Egyesült Államokba, s ott is végezte iskoláit. Odahaza hallott magyar szót, megtanult magyarul, de ezen a nyelven csak most először, itt, Budapesten tartott előadást. Nem is egyet, hanem hármat egymás után. A sorozat első előadását Komoróczy Géza professzor vezette be a rabbiképző intézet nagytermében, ahol a mai zsidó bölcseletről beszélt. A második és a harmadik előadást az ELTE Jogi Karának Szerb utcai épületében tartotta. A kereszténység és Mózes törvénye címűt Schweitzer József főrabbi, a rabbiképző igazgatója vezette be, a harmadiknak Martin Buber és a cionizmus volt a címe, ezt az összejövetelt dr. Zala Tamás vezette le. Mindhárom előadás sok érdekességet tartalmazott és nemcsak tudós ismeretekkel gazdagította a szép számú hallgatóságot, de áttételesen néhány mai problémában való eligazodáshoz is adott bizonyos támpontokat.
Csak példaképpen említjük, hogy Buber kapcsán szóba került az európai zsidóság két teljesen eltérő útja, s ebből a magyarországi zsidóság mai vitáira nézve is levonhatók bizonyos következtetések. Míg Lengyelországban és Oroszországban a zsidóság mindvégig megőrizte a maga etnikai különállását, addig Németországban és Magyarországon a kezdet kezdetétől ellenállhatatlan hajlamot mutatott a beolvadásra. Így, bár Theodor Herzl, a cionizmus elméletének megalapozója Budapesten született, az eszme és a reá épülő mozgalom csak a lengyel és az orosz zsidóság soraiban tudott mélyebb gyökereket ereszteni, Németországban és Magyarországon alig.
Az alábbiakban Wyschogrod professzor második eladását közöljük, kivonatos formában. A címből is megítélhető, hogy a főrabbi, aki maga az ortodoxiához tartozik, de tudományos felfogását tekintve egyrészt a liberális irányzathoz áll közel, másrészt lelkes szószólója a zsidó-keresztény párbeszédnek. Ezzel az előadásával egyúttal nagyszerű példát is mutat, miként lehet a dialógust eredményesen művelni. Az előadás eredetileg angolul íródott. A szerző hosszan és gyakran idézi Aquinói Tamást, a keresztények egyik legnagyobb egyházbölcselőjét. Wyschogrod ismeri Tamás műveit, érti gondolatvilágát, komolyan veszi érvrendszerét, s a tan teljes ismeretében folytatja le vele vitáját. Ennek az értelmezési kísérletnek és polémiának nem az a célja, hogy aláhúzza a tamási gondolatfűzés elfogadhatatlanságát, hanem az, hogy kimutassa, hol teremt alapot a zsidó-keresztény párbeszédre és hol vannak azok a gyenge pontok, önellentmondások, amelyeken a mai Tamás-követők és teológusok túl kell lépjenek, hogy zsidók és keresztények együttélésének útjából minél több dogmatikai akadály távolítódjék el. Anélkül természetesen, hogy bárki feladná a maga Istenhitét és annak hitelvi pilléreit. A leírt szöveget némileg rövidítve közöljük, s helyenként oldjuk a szóban elhangzott előadás egyes gondolataival. Az előadás szellemiségéhez kívántunk hívek maradni azzal is, hogy egyidejűleg és azonos szöveggel közöljük Wyschogrod professzor fejtegetéseit az Egyház és Élet című protestáns lappal.
A KERESZTÉNYSÉG és Mózes törvényének viszonyát a professzor a dialógus keretei között elemezte. Abból indult ki, hogy mindkét vallás, a zsidó csakúgy, mint a keresztény, a Szentírást isteni kinyilatkoztatásként, Isten szavaként fogja fel. Szinte példa nélkül áll, hogy két vallás egyazon könyvet ismerjen el hite alapjának. Maimonidész erre utalt, amikor leszögezte, hogy a Tórát szabad tanítani keresztényeknek. A különbség tehát nem a textusban van, hanem annak eltérő értelmezésében. Két kritikus pontot említett előadásában a professzor. Az egyik, hogy kinek tekintsük Jézust, s a másik, hogy Mózes öt könyvének életvezetési szabályait ki hogyan értelmezi. A krisztológiai tanításban az a döntő mozzanat, hogy Jézussal elveszti aktualitását a törvény, s voltaképpen ez a nagy vízválasztó keresztényi szempontból a két vallás között.
A kereszténység viszonya a mózesi törvényekhez azóta heves vita tárgya, amióta az új hit megfogalmazódott. Hosszasan foglalkozik vele leveleiben Pál és fellelhető az evangéliumokban. Tekintettel arra, hogy ez a viszony benne foglaltatik ezekben az alapvető dokumentumokban, a keresztény irodalomnak ma is állandó témája. Ennek ellenére sem mondható el, hogy ezt a kérdést kellő mértékig tisztázottnak lehetne tekinteni. Egy E. P. Sanders nevű tudós napjainkban jelentetett meg egy könyvet, amelyben Pál és a törvény fogalmát vizsgálja, s megállapítja, hogy „a tárgy bonyolult és minden tudományos erőfeszítés ellenére sem mondható, hogy egyetértés alakult volna ki ebben a kérdésben”. S alkalmasint ugyanezt állapíthatjuk meg a törvény és az evangéliumok viszonyáról is.
A probléma nem új keletű, viszont újdonság, hogy a zsidó-keresztény párbeszéd összefüggésrendszerében tárgyaljuk. Foglalkozott vele már Aquinói Tamás is, híres Summa Theologica-jában körülbelül másfélszáz oldal terjedelemben. Bocsássuk előre, hogy arra egyáltalán nem volt tekintettel, miként ítélik meg a zsidók az ő gondolatmenetét. Keresztény világban élt és dolgozott, s szilárd meggyőződése volt, hogy az ó világnézete a helyes és az is, hogy az újszövetség fölötte áll az ószövetségnek. Ezzel együtt a fentebb említett szakaszokban gyakran hivatkozott Maimonidészre. Az a tény, hogy Maimonidész a judaizmust képviselte, nem okozott nehézséget Tamásnak, már csak azért sem, mert tökéletesen tisztában volt azzal, hogy a kereszténység gyökérzete az ószövetségbe nyúlik és a tekintetben sem voltak kétségei, hogy az ószövetségi törvényt komolyan kell venni. Tudta, hogy végig kell gondolni a kereszténység és az ősi törvény viszonyát. Erre a feladatra vállalkozott is, mégpedig úgy, hogy meglepően nagyfokú érdeklődést tanúsított az ősi törvény apró részletei iránt is. A sorok közül kiolvasható, hogy az ősi törvény problémája sokkal jobban felzaklatta, semmint azt maga a szöveg elárulná. Minden esetre elérkezettnek látszik az idő arra, hogy megkíséreljük az ősi törvény tamási értelmezésének zsidó olvasatát. Bár a polemikus megközelítés nem mellőzhető, mégsem a vita a célunk, hanem az, hogy a tamási gondolatvilágból magából hámozzuk ki a gondolati és igazság- magvat, már amennyire erre egy zsidó képes.
Tamás nem foglalkozik azzal, hogy meghatározza az ősi törvény fogalmát. De nem nehéz megállapítani, hogy mit értett ezen. Számára az ősi törvény azonos a mózesi törvénnyel. Felveti a kérdést, hogy „az ősi törvény Istentől való-e”, s igennel felel. De hogyan is kételkedhetnék ebben valaki, hiszen az újszövetség isteni sugallatra keletkezett, s Mózes öt könyvének parancsolatai szintén Istentől valók és nem emberi kitalációk. Tamás önmagával is vitatkozik, felveti, hogy az ősi törvény nem tökéletes és nem elégséges az ember üdvözüléséhez. Mégsem vonható kétségbe azonban isteni eredete, mert bár abszolút értelemben ugyan nem tökéletes, de „egy meghatározott idő céljai szempontjából” mégis tökéletesnek tekinthető. Viszonylagos tökélyről van szó, de egy adott korszakban ez a maximum, és éppen e viszonylagosan maximális tökély teszi méltóvá az ősi törvényt Istenhez.
Tamás tehát elismeri, hogy az ősi törvény, a mózesi törvény isteni eredetű, s utána továbbmegy egy lépéssel. Három részre osztja ezt a törvényt, s megkülönböztet erkölcsi, ceremoniális és jogi törvényeket. Nincs abban semmi meglepő, hogy Tamás a felosztás módszerét alkalmazza. Ebben Arisztotelész tanítványának mutatkozik, tőle tanulta meg, hogy minden megértés kulcsa a felosztás. S ez a módszertani fogás végigvonul az egész traktátuson. De ha valahol, akkor éppen az ősi törvény értelmezésénél nyúl ehhez a metódushoz a legnagyobb mohósággal. Tamás jól látja, hogy az ősi törvény időtállósága megkérdőjeleződik, s eljön az idő, vagy talán már el is érkezett, amikor az ősi törvény, vagy annak bizonyos elemei, elvesztik hatályukat. A problémát csak egyféleképpen lehet megoldani: bevezetni a belső tagolódást. Így bizonyos részek elveszíthetik kötelező érvényüket, míg mások megőrzik, s nem kell hatályon kívül helyezni az ősi törvényt – a maga teljességében, mert ha ezt megtennék, akkor ellentmondásba kerülnének az újszövetséggel, amely pozitív értelmű kijelentéseket tesz a mózesi törvényről. De előbukkannak negatív kijelentések is, mert szó van arról, hogy az ősi törvény bizonyos vonatkozásai hatályukat vesztik Jézus eljövetelével, s ezt az ellentmondást csak az ősi törvény részekre bontásával lehet logikailag feloldani.
Az erkölcsi törvény Tamás felfogásában nagyjából azonos a természeti törvénnyel. Az ószövetségben a természeti törvényre példa a „Tiszteld apádat és anyádat!”, a „Ne ölj!” és a „Ne lopj!” parancs. A dolog lényege az, hogy az ősi törvény erkölcsi parancsai benne foglaltatnak a természeti törvényben, s ezeket mindenki értelmi úton megismerheti. A ceremoniális parancsok az Isten tiszteletére vonatkozó előírások. Nem könnyen különböztethetőek meg ezek sem a természeti törvénytől, de mégsem azonosak vele természeti törvény előírásai általános érvényűek és konkrét helyzetekre alkalmazandók.
A ceremoniális törvény nem más, mint a természeti törvénynek az Isten tiszteletére vonatkozó konkrét alkalmazása. Ha pedig az emberek egymás közti viszonyára alkalmazzuk a természeti törvényt, akkor jutunk el Tamás értelmezése szerint a jogi törvényekhez, mint az ősi törvény harmadik alkotó eleméhez.
Három elem
Az ősi törvény három elemből tevődik tehát össze. Az erkölcsi törvény azonos a természeti törvénnyel, a ceremoniális és a jogi törvény alkalmazott természeti törvény, s ezek emberi kodifikációt is igényelnek, tehát csupán a természeti törvényből nem vezethetők le. Tamás hosszan és részletesen időz a ceremoniális törvény előírásainál. Fejtegetései során erősen támaszkodik a zsidó Ta’amei ha-Mitzvot hagyományos irodalmára. Ez az irodalom a Tóra előírásait magyarázza, elsősorban azokat, amelyek nem „racionálisak”, legalábbis első látásra nem. Maimonidész egyike volt azoknak, akik a legbuzgóbban foglalkoztak ezzel a kérdéssel, s Tamás gyakran hivatkozik rá, kivált akkor, amikor a ceremoniális előírásokat iparkodik „racionalizálni”.
Alkalmaz Tamás még egy distinkciót a ceremoniális előírások tekintetében. Megkülönbözteti a szó szerinti és a képes értelmet, s hozzáteszi, hogy mindennek, ami az ószövetségben áll, kettős értelme van. „A ceremoniális előírásoknak is kettős az értelmük, egyrészt szolgálják Isten tiszteletét az adott időben, másrészt előrevetítik Krisztust”, írja a Summa-ban. Ez tehát az ugrópont az ószövetség értelmezésében Tamásnál, s a prefigurációval szorosan összefügg, hogy meddig szól az ősi törvény érvénye. Az erkölcsi törvények mindaddig érvényesek, amíg az ember mint értelmes lény létezik. De a ceremoniális törvényekkel másként áll a helyzet. A judaizmus megtartja ezeket a törvényeket, a kereszténység nem. Tamás ezt a döntő különbséget kísérli meg megokolni. Krisztus eljövetele az erkölcsi törvény érvényén nem változtat, de az ősi törvény másik két alkotóelemét közvetlenül érinti, ha nem is egyenlő mértékig. A különbség az, hogy bár mindkettő hatályát veszti Krisztus eljövetelével, de aki a ceremoniális előírásokat továbbra is megtartja, az ráadásul még halálos bűnt is elkövet. A jogi előírásokat az uralkodó cikkelyezi be, ezeket tehát tiszteletben lehet és kell tartani anélkül, hogy ezzel bűnt követne el az ember.
Wyschogrod professzor hosszan idézi Tamást, majd két tudós szerző kommentárjára hivatkozik. David Bourke és Arthur Littledale nyomatékosan és szemléletesen húzza alá, hogy az ószövetség embere abban hisz és abba veti reménységét, hogy a megváltás eszközét a jövő rejti magában, viszont a keresztény ember felfogása szerint Krisztus mint megváltó már eljött, az ő inkarnációja, halála és feltámadása a megváltás eszköztárát múlt időbe helyezi, s nem jövő időbe. Majd így folytatja Wyschogrod: íme, ez a kritikus pont, ahol a mizvoth hithű megtartása halálos bűnné változik át. Tamás azt írja, hogy az ősi törvény ceremóniáiban Krisztus majd valamikor megszületik és majd valamikor számára Krisztus már megszületett és már keresztülment a reá mért szenvedésen. Ha tehát valaki Krisztus eljövetele után is megtartja a mizuothot, azaz az ősi törvény parancsait, ezzel tagadja azt, hogy Krisztus már eljött és ily módon követ el halálos bűnt.
Újszövetség – Ószövetség
Miképpen ítéljük meg ezt az álláspontot zsidó szemszögből? Először is látni kell, hogy Tamás az újszövetség szemüvegén keresztül tekinti az ószövetséget. Nem tagadja, hogy Krisztus megszegi a törvényt, amikor megérinti a leprást és nem tartja be a szombatra vonatkozó tilalmat. Hiszen szombaton csodákat művel, gyógyít, gabonát gyűjt. Ámde Tamás szerint Jézus csupán a mózesi törvény babonás értelmezésével helyezkedik szembe, s nem magával a mózesi törvénnyel, amely nem tiltja a jótékony célú tevékenységet szombaton. Tamás törekvése arra irányul, hogy azokat az ellentmondásokat feloldja, amelyek Pálnál a törvénnyel kapcsolatban fellelhetők. Ennek módja, hogy az ősi törvényt részekre bontja, s így próbálja megmagyarázni, hogy Krisztus eljövetelével mi veszti érvényét és mi nem.
Bizonyos problémák azonban szembeszökőek a tamási kísérletben. Először is azt kell leszögezni, hogy maga az ószövetség nem ismeri a természeti törvény fogalmát. A természeti törvény kifejezetten középkori kategória, s amikor Tamás a mózesi törvény értelmezésébe bevezeti, akkor Mózes öt könyvébe olyan elemet visz bele, ami attól teljességgel idegen. Másodszor, a ceremonális törvényt a természeti törvény elvével nem lehet nullifikálni, csak a prefiguráció eszméje segítségével. Tagadhatatlan, hogy a szakrális szövegek tartalmazhatnak bizonyos próféciákat. De az ősi törvény értelmezésekor az efféle természetfeletti megközelítéssel ajánlatos óvatosan bánni, s a ceremoniális törvények prefigurális tagadása teljességgel elfogadhatatlan. Mert mi indokolja, hogy azok, akik tartják a disznóhúsfogyasztás tilalmát vagy a bűnbánati nagyböjtöt, halálos bűnben marasztaltassanak el?!
Tamás azt a hibát követi el, hogy képtelen differenciálni. Nem ismerte fel azt, amit ma már világosan látunk, hogy az ősi törvény másként is felosztható, s ebben a felbontásban van olyan része, amely csak a zsidókra kötelező, miközben bizonyos elemei vonatkoztathatók a keresztényekre is. Mózes öt könyve több mint hatszáz életvezetési előírást tartalmaz. Pál idején lefolyt egy nagyszabású hitvita, amelyből az a tábor került ki győztesen, amelynek Pál volt a vezére. Az Apostolok cselekedetei 15. fejezete őrzi ennek a vitának az emlékét. Pál a nem-zsidóknak prédikált és azt hirdette, hogy nem kell a mózesi törvényt a maga teljességében megtartani, elég, ha a noéi törvényeket magukra nézve kötelezőnek. A körülmetélés és a Tóra előírásainak megtartása „zsidóvá tesz”, s erről beszéli le követőit. Az újszövetség hivatkozott helye tanúskodik arról, hogy Pál a jeruzsálemi egyházzal elfogadtatta, hogy a nem zsidó keresztények csak Noé törvényeit tartsák meg.
Az a tanítás, hogy Krisztus eljövetele után a mózesi ceremoniális törvény halálos bűn, megterheli a kereszténység viszonyát a judaizmushoz, de ezen túlmenően fölöslegesen meggyengíti a kereszténység kötődését az ószövetséghez. Nyilvánvaló lehetetlenség, hogy az egyház azt tanítsa, miszerint ez a törvény kötelező érvénnyel bír mindenkire nézve, zsidókra és nem zsidó keresztényekre egyaránt. De az már korántsem ennyire nyilvánvaló, hogy az egyház miért ne kívánhatná meg a zsidó keresztényektől, hogy eleget tegyenek eme követelményeknek. Talán mondani sem kell, hogy ha a nem keresztény zsidók szorosan kötődnek a mózesi ceremoniális törvényhez, azt csak pozitívan kell értékelni.
Mi a halálos bűn?
Tamás nem látta és nem látta be, hogy miközben létezik a kereszténység, van létjogosultsága a zsidóságnak is. Az újszövetségből indult ki, ahol Pálnál azt olvasta például, hogy „nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban”. Volt még egy másik ok is. Az tudniillik, hogy a keresztények zöme szerint az ősi törvény nem elégséges a megigazuláshoz, ha pedig ez a helyzet, akkor mi szükség rá Krisztus eljövetelét követően. Tamás úgy okoskodott, hogy a törvény nem elég a megigazuláshoz, tehát megtartani sem kell. De nem okoskodott jól. Hitbéli alapelv, hogy megigazulni csak Isten által lehet, vagyis a bűnöket egyedül ő bocsáthatja meg és csak ő adhatja vissza az embernek az ártatlanságát. Ebből azonban nem következik, hogy a törvény és előírásai érvényüket vesztették. A törvény nem arra való, hogy általa bárki megigazuljon vagy elkárhozzék, a törvény normákat állapít meg. S ha valaki megszegi ezeket, Isten előjoga a megbocsátás.
Az a tanítás, hogy Krisztus eljövetele után a mózesi ceremoniális törvény halálos bűn, megterheli a kereszténység viszonyát a judaizmushoz, de ezen túlmenően fölöslegesen meggyengíti a kereszténység kötődését az ószövetséghez. Nyilvánvaló lehetetlenség, hogy az egyház azt tanítsa, miszerint ez a törvény kötelező érvénnyel bír mindenkire nézve, zsidókra és nem zsidó keresztényekre egyaránt. De az már korántsem ennyire nyilvánvaló, hogy az egyház miért ne kívánhatná meg a zsidó keresztényektől, hogy eleget tegyenek eme követelményeknek. Talán mondani sem kell, hogy ha a nem keresztény zsidók szorosan kötődnek a mózesi ceremoniális törvényhez, azt csak pozitívan kell értékelni.
Címkék:1990-10