A helyes úton
1990. DECEMBER 9-ÊN fontos esemény zajlott le a magyar zsidóság életében: a Budapesti Izraelita Hitközség közgyűlése és a Magyar Izraeliták Országos Képviseletének ezzel együtt megtartott plenáris ülése kimondta a két testület megszűntét, és egyben azt, hogy meg kell alakítani a Budapesti Zsidó Hitközséget, valamint a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségét.
A változás nem csupán névleges. A „zsidó” szó megjelenése a BIH jogutódjának a nevében azt jelzi, hogy az új hitközség minden kertelés nélkül vállalja, sőt hangsúlyozza a maga teljes mivoltát. Ez a szó többet jelent az egyszerű felekezeti hovatartozásnál, egy évezredes történelmet, egy gazdag és a vallás fogalomkörét meghaladó hagyományt, értékrendet és életstílust is jelent. Jelenthet.
A hitközségek szövetségének létrejöttével eltűnik a zsidó közéletből az a betűszó – a MIOK -, mely közel fél évszázadig volt jelen benne. Pontosabban: a MIOK volt maga a zsidó közélet, ha ugyan a pártállam viszonyai között egyáltalán szó lehetett zsidó közéletről. Hiszen a MIOK-nak, ennek a pártállam által diktatórikusán életre hívott, antidemokratikus szervnek épp az volt a feladata, hogy a demokratikus közélet kibontakozását megakadályozza a magyar zsidóság körében.
Mindezzel korántsem kívánom azt mondani, hogy az elmúlt kerek negyven év alatt a MIOK és a BIH csakis negatív szerepet töltött volna be. Kétségtelen érdemük, hogy fenntartották a hitéletet és annak alapvető intézményeit ezen a hosszú és meglehetősen sötét időszakon át. A MIOK és a BIH számos vezetője végzett nehéz, sőt keserves munkát az évek során ennek érdekében. Am az is igaz, hogy a kötelező mértéket meghaladó megalkuvásnak, a szervilizmusnak és – mi tagadás – az önfeladásnak is tapasztalhattuk jeleit egyesek részéről.
Új szellem
Jelképes jelentőségű tény, hogy a december 9-i közgyűlés színhelyén a magyar zászló alatt ott volt Izrael Állam lobogója is. Amint jelképet láthatunk abban is, hogy a közgyűlés előkészítésében komoly részt vállalt az a társadalmi bizottság, amelyben a hitközségek képviselői mellett világi zsidó szervezetek delegáltjai működtek közre. Ezt a testületet a rabbikar javaslatára épp a vallásos zsidóság képviselői hívták életre 1990 tavaszán, amikorra már végképp megrendült a korábbi vezetés iránti bizalom, és amikor mindenki számára nyilvánvalóvá lett a megújulás sürgető szüksége.
Új szellem mutatkozott meg ebben: annak a fölismerése és beismerése, hogy a zsidó élet nem korlátozódik a hitközségekre és a liturgiára, egyben azonban annak az elismerése is, hogy a vallásban élő és a vallástól eltávolodott zsidók a szó valamely értelmében mindannyian zsidók, akiknek egymásra kell találniuk.
Az új szellem a demokrácia szelleme lehet csak. Ez mutatkozott meg a módban, ahogyan a BZSH és a Hitközségek Szövetsége új alapszabályait kidolgozták és elfogadták. Ennek során messzemenőleg figyelembe vették mindazoknak – hitközségeknek és egyéneknek – a módosító javaslatait, akik a szétküldött tervezetekhez és változatokhoz ilyeneket beküldtek. A BZSH statútumához 101, a szövetség szabályzatához 73 módosító indítvány érkezett. A közgyűlésen elfogadott végleges szövegek a valóságos és teljes benső demokráciát biztosítják a hitközségek és az őket egyesítő szervezet számára.
Ezt a demokráciát az új alapszabályok szerint lebonyolítandó tavaszi hitközségi és szövetségi választások teljesítik majd be. Azt várjuk tőlük, hogy hiteles és megbecsült személyiségeket állítanak majd a vallásos zsidó közösségek élére. Így ezek a közösségek, illetve a szövetség legitim és hiteles módon vehetnek majd részt az egyetemes magyarországi zsidó életben.
Sokrétű zsidó élet
Hazai zsidóságunk élete ugyanis továbbra sem szorítkozik a hitéletre. Nemcsak azért, mert igen sokan vannak azok, akik nem vallásosak, mégis zsidónak tartják magukat, hanem azért is, mert a vallás gyakorlása a vallásos ember számára is a (közösségi) élet egyik aspektusa csupán, legyen bár a legfontosabb aspektusa. Hiszen nyilvánvaló, hogy egyidejűleg lehet például valaki vallásos és cionista, és így tagja lehet egyfelől valamelyik hitközségeknek, másfelől valamelyik cionista szervezetnek. Munkálkodhat a zsidó kulturális örökség világi értelemben vett ápolásán és népszerűsítésén, miközben lehet vallásos vagy vallástalan, és ennek megfelelően tagja a Magyar Zsidó Kulturális Egyesületnek és a hitközségnek, illetve állhat a hitközségen kívül. Tekintheti magát a zsidó nép részének és ekként tagja lehet a Zsidók Magyarországi Szövetségének, ugyanakkor lehet vallásos vagy vallástalan, cionista vagy nem cionista.
Egyetlen zsidó szervezet sem igényelheti az egész magyar zsidóság kizárólagos képviseletét, és annak sem lenne értelme, ha bármelyik tanítani akarná a többit arra, hogyan kell „igazán” zsidónak lenni. Érthető persze, ha ki-ki azt tekinti a zsidó élet legfontosabb megnyilvánulásának vagy feladatának, amelyben maga munkálkodik, de kölcsönös megbecsülés és tolerancia nélkül semmire sem juthatunk.
Vannak és lesznek intézményei a magyar zsidóságnak, amelyek a MIOK megszűntével önállósághoz jutnak, nem állnak majd hitközségi irányítás alatt. Hogy ezek gyümölcsözően működhessenek, sőt számban gyarapodhassanak, szükség van egy olyan testületre, amely az egész zsidóság javára hasznosítja ezeket, gondoskodik fennmaradásukról és ellenőrzi működésüket. Kórház, nyugdíjasotthon, ifjúsági klub, könyvtár, étterem, művelődési központ és számos más intézmény szolgálhatja a zsidó közösséget hitközségi vagy egyesületi kereteken kívül is.
Egység és önállóság
Többen javasolták már a legutóbbi két évben, mindenekelőtt a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület és a Zsidó Diákok Magyarországi Szövetsége részéről, hogy a hazai zsidóság különböző közösségei – köztük a hitközségek – fogjanak össze olyan testületben vagy szervezetben, mely lehetőséget adna közös fellépésükre a zsidóságot érintő legfontosabb ügyekben, emellett azonban biztosítaná teljes szuverenitásukat és önállóságukat. Fölmerült olyan elgondolás is, hogy az egész zsidóság egységes szervezetét kellene megalakítani.
Azt reméljük, hogy a Budapesti Zsidó Hitközség és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége megalakulásával, illetve vezető szerveik demokratikus megválasztásával lesz partnerük a világi zsidó szervezeteknek e koncepció megvalósításához. Kívánatos, hogy létrejöjjön a hazai zsidó szervezetek és közösségek szövetsége, de legalábbis olyan konzultatív szerve, mely erőfeszítéseiket összehangolja és a legfontosabb közös célok tekintetében megjeleníti a társadalom és a külföld előtt.
A decemberi közgyűlésnek volt egy ugyancsak szimbolikus jelentőségű határozata. Elismerését nyilvánította annak a Beer Ivánnak, akit 1970-71-ben izgatás címen börtönbüntetésre ítélt a bíróság, mert a nyilvánosság előtt védelmezte Izraelt a reá szórt rágalmakkal szemben. A közgyűlés kimondta, hogy ebben az ügyben és minden hasonlóban törvényességi óvásra van szükség, meg kell semmisíteni az ítéleteket, amelyeknek az volt a céljuk, hogy a vádlottakat zsidó mivoltukban megalázzák és elfojtsák a szolidaritást Izraellel. A MIOK annak idején semmit sem tett a vádlottak védelmére, a törvénytelen eljárások megakadályozására vagy legalább utólagos megbélyegzésére.
A közgyűlés e gesztusa is tanúsítja: fölismertük, hogy megaláztatásban, szolidaritás nélkül tovább nem élhetünk.
Gadó György
Címkék:1991-01