A Dreyfus-ügy színpadon
– Soha el ne feledd ezt a nevet! – mondta kisfiának a papa abban a pesti zsidó családban, amelyben a ma Londonban élő színpadi szerző és rendező, George R.Whyte született. Dreyfus kapitányról volt szó, az 1894-ben kémkedés hamis vádjával elítélt francia tisztről.
A pesti zsidógyerek hétéves korában, 1939-ben került Angliába a szüleivel. A világraszóló botrányt kavart ítélet centenáriumára színpadi trilógiát írt az „Ügy”-ről. Sajátságos trilógia ez: három műfajban valósul meg.
„Dreyfus: az Ügy”– ez az opera címe; Whyte szövegéhez a svájci Jost Meier komponált zenét, és 1994 tavaszán volt az ősbemutatója a berlini Deutsche Operban. „Dreyfus: J’Accuse” – ez a balett címe, Whyte szövegét Valerij Panov, a bonni operaház jelenlegi balettigazgatója koreografálta, zeneszerző az orosz származású Alfred Schnittke (ma Hamburgban él). Ez a bonni operában került közönség elé. Whyte kabarészínpadra is alkalmazta a témát – ez a trilógia harmadik része -, a songok zenéjét Luciano Berlo szerezte és Ute Lemper német énekesnő adta elő tavaly áprilisban, az angol Channel Four műsorában.
Whyte trilógiájával egy rókáról nem akart három bőrt lenyúzni. Dreyfusról szóló alkotásait egyfajta missziónak tekintette. A párizsi ítélet óta megtanultuk – mondja -, hová vezethetnek az efféle dolgok, és mégsem vesszük tudomásul a tanulságot. A volt Jugoszláviában zajló etnikai horrorra, a kommunizmus összeomlása után bekövetkezett nacionalista fellángolásokra, a neonáci szélsőségesek németországi terrorcselekményeire utal.
Mindamellett Whyte bízik Németországban. Az elmúlt ötven évben a németek megpróbáltak leszámolni bűneikkel – vélekedik -, míg a franciák igyekeznek a szőnyeg alá söpörni a kellemetlen történelmi tényeket. – Való igaz, hogy a franciák közül sokan mindmáig nem fogadták el az igazságot a Dreyfus-ügyben, amely egykor annyira megosztotta társadalmukat. A vichyi rendszer idején az ellentétek nyíltan kiújultak, és azóta sem tűntek el egészen. Ezek után talán nem is annyira különös, hogy Whyte trilógiájának egyes részei a centenárium alkalmával több helyütt színre kerültek, csak épp Franciaországból nem érkezett meghívás.
A kétfelvonásos opera másfél óráig tart, szünet nincs. Meier zenéje fokozza a történet drámai erejét, ami a siker fontos eleme, hiszen a cselekmény nem tartalmazhat váratlan fordulatokat. Nagy szerepe van a kórusnak, amely egykori antiszemita gúnydalokat is megszólaltat, az egyiket épp a Marseillaise dallamára (!). Az opera befejezéséül a szerző a gyermek Dreyfust állítja színpadra, aki ezt mondja: Papa, ha nagy leszek, katona akarok lenni…
– Nem voltam elégedett, amikor elkészültem az operával – vallja a szerző. – Az emberi test minden szónál ékesebben képes megszólaltatni a szenvedést, és tudtam, hogy Panovot érdekelné a téma feldolgozása balettre. Ismertem őt, és azt is tudtam, hogy meggyűlt a baja a Szovjetunióban, amikor 1972-ben kivándorlásért folyamodott Izraelbe. (Panov a leningrádi Kirov Balett szólótáncosa volt.) Panov beszélt a dologról Schnittkének, aki nyomban felajánlotta, hogy zenét ír a baletthez.
Schnittke zenéjéből aztán Panov kiválasztott tizenhat részt, a háromórás balett alatt élőben és felvételről szólalnak meg ezek a kompozíciók. A két felvonás során a táncosok a Dreyfus-ügy teljes történetét előadják, időrendben. Közben a színpad hátterében függő hatalmas tükörben vetített képek láthatók egykori francia és német antiszemita képeslapokból.
Whyte a témán nyolc éve kezdett el dolgozni, de a balett gondolata csak 1993-ban született meg. Németországban roppant nagy támogatást ígértek neki, és ezt meg is kapta, elsősorban Berlinben, ahol a Deutsche Oper főintendánsát, Götz Friedrichet hamarosan megnyerte az opera gondolatának. Friedrich és a város vezetősége jó alkalmat látott ebben egy rendkívüli színpadi produkcióra. Bonnban viszont, ahol a pénzügyi lehetőségek szerényebbek, a balettet nem tudták oly teljes jelmezben színpadra vinni, amint a szerző szerette volna.
Az opera októberben Bázelben is színpadra került, s rövidesen a New York City Opera produkciójaként lesz látható.
Címkék:1995-09