„A diaszpórával való kapcsolat erősíti Izraelt”
Interjú Elan Ezrachival, a Melitz Intézet diaszpóra osztálya vezetőjével
Régi villa a Hananya dombon, a Cion heggyel átellenben. Jeruzsálem egyesítése előtt ebben az utcában húzódott a határ Jordánia és Izrael között. Itt-ott még ma is látni az egykori szögesdrót-kerítés rozsdás darabjait. A házban szolid méretű kutatói szobák, könyvespolcok, dossziétárolók, számítógépek, ez a Melitz Intézet, a cionista nevelés egyik izraeli központja. A diaszpóra-osztály vezetője dr. Elan Ezrachi, ő mondja:
- Néha olyan képzettel lehet találkozni, hogy zsidónak lenni Izraelben nem probléma, hiszen mindannyian héberül beszélünk, történelmi országban élünk, a lakosság többsége zsidó, nincs asszimiláció, nincs vegyes házasság. A kívülállók tehát azt gondolhatják, hogy minden egyszerű. De mi másképpen vélekedünk: egy nagyon bonyolult szituációban élünk, nagyon sok problémával kell foglalkoznunk, és megpróbáljuk kialakítani a kultúrák keveredésének, a vallási különbségeknek, a gazdasági különbségeknek, a palesztinokkal kapcsolatos izraeli-arab konfliktusnak egy lehetséges megközelítését.
- Milyen tevékenységet fejtenek ki a világ különböző országaiban élő zsidók körében?
Az intézet mintegy tízévnyi fennállása után elkezdtünk a diaszpórával is foglalkozni – addig a szabrék első generációja számára készítettünk iskolán kívüli oktatási anyagot -, bár nem a diaszpórában dolgozunk. Itt, Izraelben teremtünk kapcsolatot a csupán látogatóba érkezőkkel. A diaszpórában ma a zsidó nevelés általában abból áll, hogy a fiatalok és az érdeklődő felnőttek valamelyest megtanulnak héberül, ismerkednek a vallási tradícióval, a Bibliával, a történelemmel. De szerintünk a zsidó nevelés egyik kulcseleme látni és megtapasztalni az országot és megérteni a különbséget az Izraelben és a diaszpórában való zsidó élet között.
- Miért olyan fontos önök szerint, hogy mondjuk egy Magyarországon élő zsidó többet tudjon a cionizmusról és a judaizmusról, a zsidó kulturális tradícióról?
A cionizmus olyan ideológia volt a korai éveiben, amelynek fő célja az volt, hogy minél több zsidót hozzon ide véglegesen. Ma már kevésbé várjuk el a távolban élő zsidóktól, hogy megváltoztassák a státusukat és izraeliekké váljanak. Ugyanakkor a különböző országokban élő zsidó embereknek tudniuk kell, milyen szerepet játszik Izrael az életükben. Először is Izrael a zsidó emlékek színhelye, a zsidó kultúra egy nagy szegmensének az emlékei innen származnak. Van itt egy hely például, nem messze Tel-Avivtól, ahol kialakítottak egy bibliai parkot. Egy nagy területen, alapul véve a Bibliát, valaki elültetett fákat, virágokat, mindenfajta vegetációt, olyan növényeket, amelyekről a Biblia ír. És ott minden teljesen konkrét, a maga fizikai valójában érzékelhető. Szóval a diaszpóra számára az első nagyon fontos dolog, hogy a klasszikus zsidó emlékek itt vannak. És ez centrális eleme a zsidó nevelésnek: mindenkinek, aki itt megfordul, központi élmény a történelemmel, az ősi zsidósággal való találkozás. A másik elem az, hogy a judaizmus itt nem absztrakt tudás, amelyet csak könyvekből és intellektuális körökben lehet megismerni, hanem mindennapi tapasztalat. A judaizmus itt tulajdonképpen próbát állt ki: az, amiben hiszünk, valóban működik-e? Itt mi a hét minden napján zsidók vagyunk. Ez a többségi kultúra.
A harmadik elem a zsidó politikai tapasztalat jelentősége.
Izrael nemcsak olyan hely, ahol héberül beszélnek és szombaton tartanak pihenőnapot, de ez a zsidó hatalom realitása is. A saját életünkért való felelősségé, az állampolgári kötelezettségeké. Egy egész ország önálló fenntartásáé, a hadseregé, a közigazgatásé, az egészségügyé. A negyedik ok pedig, hogy a demográfiai számításokat figyelembe véve Izrael hamarosan a legnagyobb zsidó közösség lesz a világon. Ötven éven belül a világ zsidóságának legnagyobb része itt fog élni. Ma is már majdnem annyi zsidó él itt, mint az USA-ban, itt kb. 4,7 millióan, ott talán 5,5 millióan. Az amerikai szám csökkenőben van, az izraeli növekvőben. Ötven év múlva a világ 13 milliónyi zsidóságából mintegy 7 millió izraeli lesz. Tehát e szempontok határozzák meg Izrael centrális szerepét, a diaszpórabeli zsidók életében még akkor is, ha pl. a magyar zsidók úgy döntenek, hogy Magyarországon szeretnének élni. És az izraeliek ezt egyre inkább respektálják.
- És hogyan gondolkodnak Önök a diaszpórabeli asszimilációról?
Tudom, hogy ma különösen a liberális országokban – én leginkább Amerikát ismerem – a zsidó család alapelemei felbomlottak, a zsidó kultúra, a zsidó identitás fenntartásának esélyei minimálisak. Ebből a szempontból ellene vagyok az asszimilációnak. Ugyanakkor a legkevésbé vágyom egy olyan rendszerre, amely erőszakkal, az emberek terrorizálásával akarja fenntartani az identitást. Nem látom semmi morális és gyakorlati értelmét annak, hogy arra neveljük a gyerekeinket, hogy ne legyenek kapcsolatban nem-zsidókkal. Liberális személyiségeket kell nevelnünk, akik az emberi lények respektálását tartják elsődlegesnek, meg kell engednünk, hogy egyenlő kapcsolatot tartsanak fenn az autonóm személyiségekkel, mindaddig, amíg respektálják egymást. Magyarországon, azt gondolom, most egy nagyon érdekes dilemma merül fel. Megpróbálnak létrehozni egy közösséget ott, ahol a zsidó tradíciók nagyon halványak, és megpróbálják motiválni az embereket, hogy zsidóbbá váljanak. Zsidó anélkül is lehet az ember, hogy zsinagógába járna. Jelentheti azt is a zsidósága, hogy időnként elmegy Izraelbe, és kapcsolatot tart fent vele. Ha a magyar kultúra toleráns ezzel kapcsolatban, megengedi ezt, akkor minden rendben. Annak állítása viszont, hogy a kettős lojalitás nem lehetséges, az, véleményem szerint antiszemitizmus.
Másrészt Izrael felelősnek érzi magát az egész világ zsidó életének fejlesztéséért, mert az izraelieknek is szükségük van arra, hogy tudják, hogy a világon a zsidók gondolnak rájuk. Sok éven át – ma már ez változóban van – Izrael izoláltnak érezhette magát, egyedül a világ egy feszültségekkel teli pontján, folytonos harcban. A diaszpórával való kapcsolat egyike azoknak a dolgoknak, amelyek erősítik Izraelt. Ha viszont megkérdezzük az izraelieket, mi a fontosabb: segíteni az arab falvakat ebben az országban vagy a magyar zsidókat Magyarországon, akkor sokan azt fogják mondani, hogy az arabokat. Mert ők velünk élnek!
Címkék:1994-10