Deutsche Welle: alkalmazottaink nem tagadhatják Izrael létjogosultságát

Írta: Szombat - Rovat: antiszemitizmus, Politika, Történelem

Az ország közszolgálati tévés műsorszolgáltatója nemrég fölülvizsgálta magatartási kódexét. Ennek értelmében az Izrael létezéshez való jogát tagadó munkatársak elbocsáthatók.

A szeptember 1-től életbe lépett szabályt követően a DW visszahelyezett állásába egy olyan alkalmazottat, akit korábban azért bocsátottak el, mert megállapították, hogy kommentárjai antiszemitának minősíthetők. Összességben a DW arab nyelvű adásai hét munkatársának mondtak föl az elmúlt évben; közülük kettőt vettek vissza bírósági döntés nyomán.

Az új magatartási kódex megjelentetése a vállalati érdekérvényesítés megerősítését célozza. Vera Tellmann, a DW szóvivője a Jewish Telegraphic Agencynek küldött emailben tájékoztatott arról, hogy a cég „egy esetben döntésre vár, és fönntartja magának a jogot, hogy további jogi lépéseket tegyen.”

A DW nem az egyetlen német médiacég, amely nyíltan kiáll Izrael létjogosultsága mellett. 1967-ben az Axel Springer médiaóriás (jelenleg a Politico és az Insider tulajdonosa) olyan „testületi alapelveket” léptetett életbe, amelyek „támogatják a zsidó népet és a zsidó állam jogát a létezéshez”.

A mostani viselkedési kódex kapcsolatban áll „Németország történelmi felelősségével a Holokausztért”. Hozzáteszi: „bármilyen diszkrimináció így a szexizmus, rasszizmus és antiszemitizmus… munkajogi következményekkel járhat, beleértve az elbocsátást is”.

Tellmann nyilatkozata szerint Izrael létezéshez való tagadása jogsértésnek minősül Németországban, amely öt évvel ezelőtt iktatta törvénybe az IHRA meghatározását az antiszemitizmusról. A német törvények ugyancsak tiltják náci propagandát és a Holokauszt tagadását, amelyek börtönnel büntethetők. Bizonyos progresszív körök (zsidókat is beleértve) úgy vélik, hogy az IHRA definíció gátat vet a szabad vélemény-nyilvánításnak.

Nathan Gelbart berlini ügyvéd, zsidó érdekvédelmi csoportok képviselője rámutatott, hogy törvénybe iktatták az Izrael eltörlésére uszító transzparensek eltávolítását és az ilyen beszédek betiltását Izrael ellenes tüntetéseken. „A világon egyetlen nép van, aminek jogát az önrendelkezéshez folyamatosan megkérdőjelezik. Ezért helyénvaló a DW magatartási kódexszel kapcsolatos lépése.”

A European Legal Support Center (ELSC) a palesztinok érdekeit képviselő szervezet nyilatkozatot adott ki Farah Maraqa, a DW újságírójának állásába történt visszahelyezéséről.

„Az eset jól példázza azt a németországi trendet, amely a palesztin hangok elhallgattatására és rosszindulatú gyakorlatok alkalmazására törekszik” – olvasható az ELSC Al-Dzsazírának adott nyilatkozatában. „Mutatja, hogy a palesztin-ellenes érzelmek és az IHRA definíció intézményes használata sértik a szólás- és sajtószabadságot.”

A DW szeptember 7-én honlapján az antiszemitizmus lakonikus meghatározását tette közzé. „Az antiszemitizmus – a nacionalizmuson, szociál-darwinizmuson és rasszizmuson alapuló zsidóellenesség. Ez volt a nemzetiszocializmus központi gondolata, és végül a Holokauszthoz vezetett.”

Tellmann a JTA-nak nyilatkozva rámutatott, hogy a DW a döntés meghozatala előtt civilszervezetekkel, valamint a németországi zsidó élet felügyeletével megbízott kormánybiztossal konzultált.

Tellmann JTA-nak címzett emailjében az áll, hogy a DW működésének alapjául szolgáló szabályok és előírások akkor is érvényesek, ha nincsenek kifejezetten megemlítve a magatartási kódexben.

Maraqa egyike a hét alkalmazottnak, akiket 2021 februárjában bocsátottak el a csatorna arab adásától, miután külső vizsgálat megállapította, hogy, mind a képernyőn, mind pedig a magánszférában elhangzott nyilatkozataikkal átlépték a határt. A Bild c. lap szerint közülük az egyik Izraelt „olyan rákos daganatnak nevezte, amelyet ki kell vágni”. Másikuk egy 2018-ban megjelent véleménycikkben írta, hogy „a zsidó lobbi gyakorol ellenőrzést számos német intézmény fölött” abból a célból, hogy elnyomja a zsidó államról szóló bírálatot. 2019-ben a DW akadémiáján egy szabadúszó és oktató a zsidókat hangyákhoz hasonlította, akik „gyönge pontjainkon keresztül árasztottak el bennünket”. A cikkben nevek nem szerepeltek.

A DW 2021 decemberében bejelentette, hogy megszakítja kapcsolatait a TV Roya jordániai műsorszolgáltatóval. Tellmann szerint „új vizsgálati eredmények alapján az együttműködés felújítható lesz – amennyiben nem sérti a DW szabályait.”

A csatornán belül „Antiszemitizmus, zsidó élet és Izrael és a palesztin területek” néven belső csapat alakult hét szerkesztővel. Az izraeli iroda további személyzettel bővül.”

Maraqa — Maram Salem után — a második alkalmazott, akit a DW visszahelyez állásába.

Giovanni Fassina, a ELSC igazgatója azt nyilatkozta az Al-Dzsazírának: reméli, hogy Maraqa győzelme világos üzenet a Deutsche Wellének: ideje fölhagyni a cenzúrázás gyakorlatával.

JTA – Bassa László

támogatás
Pop up banner1

Címkék:Izrael-ellenesség

[popup][/popup]