Hírek
Hírek
ÉPÜL AZ ÚJ MOSZKVAI ZSIDÓ NEGYED nemrégiben munkálatok kezdődtek a moszkvai központi Korái zsinagóga helyreállítására. A közel ötmillió dollárra becsült költséget a moszkvai zsidó hitközség és adományozók mellett a városi tanács is jelentős mértékben támogatja. A Vörös tértől csak karnyújtásnyira elhelyezkedő Arhipova utcában lévő zsinagóga sétálóutca lesz, és számos zsidó intézmény is itt kap helyet. Pavel Feldblum, a moszkvai hitközség alelnöke szerint Ros Hasanára már befejezik a zsinagóga kupolájának felújítását, és az épületen belül folyó nagyobb munkálatok is véget érnek. Az 1886-ban épült zsinagóga – mely a városban lévő három történelmi zsinagóga közül a legnagyobb – állapota jelentősen leromlott az utóbbi évtizedekben. Az épület szimbolikusan is kötődik az orosz zsidóság történelméhez: itt mondott beszédet Golda Meir – Izrael Szovjetunióba delegált nagykövete volt – és itt gyűltek össze az 1960-as, 1970-es években a refuznyikok, akiknek a szovjet hatóságok nemcsak az Izraelbe történő aliját tiltották meg, de többüket be is börtönözték.
A moszkvai önkormányzat épületet és telket is adományozott a hitközségnek, ahol a tervek szerint iskola, illetve új közösségi központ épül majd. A közelben már működik egy jesiva, és a zsinagóga-komplexum otthont ad négy aktív közösségnek, egy könyvesboltnak, egy művészeti, és kézműipari központnak és egy kóser étteremnek is. A felújítások végeztével pedig – mondja Feldblum – „zsidó negyed alakul ki az Arhipova utca körül.”
VITÁK KERESZTTÜZÉBEN EGY ÚJ IZRAELI TÖRTÉNELMI SZÖVEGGYŰJTEMÉNY A változások világa címmel, az Oktatási Minisztérium Danny Jakobi vezette csoportja – Jiszrael Bartal történészprofesszor vezette akadémikusok szakmai segítségével – a kilencedik osztályosok számára írt, új történelmi szöveggyűjteményt jelentetett meg. A tankönyv a posztcionista történetírás jegyében született, így nem véletlen, hogy óriási vita bontakozott ki róla az izraeli „közvéleményformáló értelmiség” lapjában, a Haarecben. Kritikusai – főleg Joram Hazoni történész szerint – azt vetik a szemére, hogy alulbecsüli az antiszemitizmus szerepét a diaszpórában, és tudatosan deheroizálja a zsidók és az izraeliek tetteit, például említést sem tesz a varsói gettólázadásról, vagy a különféle cionista katonai szervezetek (Hagana, Écel, Lehi) tevékenységéről. A könyv – Hazoni szerint – szintén nem említi, hogy az I967-es, úgynevezett hatnapos háború előtt az egyiptomi kormány blokád alá vonta a Tiran-szorost, és hogy Izrael felkérte a jordán kormányt, hogy konfliktus esetén ne lépjen be a háborúba. Jichak Rabin, Mose Dajan, Ezer Weizmann, Simon Peresz és Menahem Begin nevei főleg a békefolyamat vonatkozásában kerülnek elő. Az Oktatási Minisztérium ellentámadásba ment át: honlapján a már említett Bartal professzor, a jeruzsálemi Héber Egyetem tanára hosszú tanulmányt tett közzé, melyben védelmébe vette a tankönyvet. Az izraeli parlament, a Kneszet Oktatási Bizottsága nemrégiben elutasította a könyvet.
AZ IZRAELI SZEXRABSZOLGAPIAC ELLEN Az Amnesty International közlése szerint a volt Szovjetunió országaiból minden évben százával érkeznek lányok és asszonyok Izraelbe, hogy a zsidó államban később prostituáltként „dolgozzanak”. A nőket sokszor már odahaza megvásárolják izraeli emberkereskedők, akik Izraelbe viszik őket, majd – rendkívül megalázó és embertelen körülmények között – lakásokon és más kisebb helyiségekben tartják fogva őket. Csak egy példa a sok közül: a 27 éves – eredeti szakmája szerint pszichológus és szociális munkás – Valentina Moldovából érkezett. Azt hitte, hogy egy cég képviselőjeként fog dolgozni, mert az az izraeli, aki munkát ajánlott a számára, ezt mondta neki. Az ajánlattevő elintézte vízumát, repülőjegyét, majd Tel-Avivba érkezése után egy szállodába vitte. Ott több ember elvette tőle a pénzét, útlevelét, visszaútra szóló repülőjegyét, és egy lakásba szállították, ahol két hónapig tartották fogva. „A körülmények borzasztóak voltak” – mondta egy Amnesty aktivistának a lány. „Az egyik lányt már nyolc hónapja tartották bezárva. Olyan nyirkos volt a helyiség hogy a végén tuberkulózist kapott. A legtöbb nő különféle, leginkább nemi betegségekkel küszködött.” Valentinát 1999 márciusában vették őrizetbe, mivel sem személyi dokumentummal, sem vízum mai nem rendelkezett. A lány annyira félt, hogy nem mert az ellen a strici ellen tanúskodni, aki eladta őt a bordélyházba, mivel az illető ismerte Ukrajnában lévő családja tartózkodási helyét.
Néhány izraeli női csoportnak elege lett ebből. Nemrégiben a Bet Beri Collegeban szemináriumot rendeztek „Prostitúció, a nőkereskedelem és az establishment” címmel, ahol a nők prostituálttá válásának folyamatát elemezték. Az Eskel Hanasszi Főiskola diákjainak egy csoportja tüntetést szervezett a Bear Sevai bíróság épülete előtt, ahol Viktoria Moldovenova perbe fogott egy pár stricit azért, mert kihasználták, eladták bordélyházba és meg is erőszakolták. A diákok – jogaik érvényesesítése végett – utcai színházat állítottak fel, ahol színjáték keretében mutatták be a szexuális rabszolgának eladott nők sorsát.
Izrael, amely az utóbbi húsz évben, életszínvonalát tekintve fejlett nyugati országgá vált, vonzza a Kelet-Európából, illetve a világ más (főleg fejlődő) országaiból származó és munkát kereső embereket. Olyan jelenségek tapasztalhatóak, melyek eleddig csak Nyugat-Európa, illetve Észak-Amerika gazdag országaira voltak jellemzőek. Az Izraelben munkát kereső lányok, és asszonyok sorsa így az ország történetének új periódusát jelzik.
Címkék:2001-04