Progresszív korholás és machiavellista szép szavak

Írta: Veszprémy László Bernát - Rovat: Vélemény

Schiller-Szombat_banner-02_700x100px_Corsa_20160223

A magyar demokrácia iránti elkötelezettség és a zsidó állam kiegyensúlyozott ábrázolása nem feltétlenül jár együtt. Erről szól szerzőnk elemzése.

 

Ebben a cikkben a 444.hu és a 888.hu Izraelről szóló írásait és híreit vesszük szemügyre, elsősorban azért, mert olvasótáboruk jórészt a 25-35 éves fiatalok közül kerül ki, nagy hatást gyakorolva így a jövő közéletére is, illetve mert alapítási dátumukat tekintve (2013. április és 2015. szeptember) a legfiatalabb szereplők között vannak a magyar médiapiacon. Egy tavaly novemberi Medián felmérés szerint a progresszív 444 az internetezők 16%-át éri el, a kormánypárti 888 pedig 8%-át. A Századvégnél ezek az adatok 18 ill. 14%. Uj Péter főszerkesztő a 444 induláskor közölt interjúja szerint a Huffington Post és a Gawker példáját akarja követni, a 888 pedig deklaráltan kormánypárti, legerősebben láthatóan a Breitbart inspirálja.

Az összehasonlításnál persze észben kell tartani, hogy miközben Izraelt jelenleg sokszor nagyon szeretik a magyar jobboldalon, attól a magyar kormánnyal szemben kritikus, Izrael-barát olvasók számára még nem fog szerethetőbbé válni hazánk jelenlegi vezetése. S noha a progresszív média saját narratívája szerint egyedül küzd a korrupció ellen, a közel-keleti helyzetet és a népvándorlás problémáját sokszor mechanikus kisebbségvédelmi szemüvegen át nézik, nem lényeglátó realista módon.

Jeremy Havardi történész frissen megjelent könyve szerint a józan Izrael-kritika (mikor is a zsidó államot ugyanazon elvárások elé állítják, mint más államokat) elfogadható egy demokratikus diskurzusban, ám az ország legitim önvédelmét „apartheidnek” vagy „elnyomásnak” minősíteni Izrael-ellenes, antiszemita retorikaként értelmezendő.[1] Más megnyilvánulásokhoz – mint Izrael nácikhoz való hasonlításához – nem kell a szakirodalmat fellapoznunk: az ilyesmi egyértelműen a modern antiszemitizmus megnyilvánulása.

 

Progresszív korholás: a 444 és Izrael

A 444 hozzáállását a közel-keleti konfliktushoz és azon belül is Izrael kérdéséhez röviden talán „progresszív korholásként” írhatnánk le. A portál kétségkívül hisz a progresszív és demokratikus ideálokban. Az itt leírt jelenségnek a gyökere tehát semmiképp sem a hagyományos antiszemitizmus – melyet nem vélünk felfedezni a 444-ben -, és ezért megértéséhez jobban kell ismerni azt a világnézeti rendszert, ami befolyásolja a 444 Közel-Kelettel kapcsolatos narratíváját is: az általa iránymutatónak tekintett nyugati baloldali portálok és mozgalmak az emberi jogok és az „elnyomott palesztin nép” ügyének felvállalása nevében egyre több antiszemitizmusba torkolló Izrael-ellenes megnyilvánulást tolerálnak. Gondoljunk például a brit baloldal közegében elszabadult antiszemitizmusra.

Ebben a miliőben a közel-keleti konfliktus hétköznapi eseményeit egy „elnyomási rendszerben” értelmezik: itt nem a palesztin terrorista lövi le az izraeli rendőrt, hanem az „elnyomott” lázad fel az „elnyomóval” szemben. Az izraeli oldal érveinek megismerése után azonban nehéz lenne elfogadni, hogy a progresszió ügye egyet jelent a palesztin terrorizmus iránti apológiával. Sajnos a 444 egyes írásaira is igaz lehet, amit a Szombat magazin már 2014 novemberében – más összefüggésben – megállapított: a „progresszív” anticionizmus valójában a zsidóellenes érzületek haladó nyelvezeten történő újrafogalmazása.[2]

Az alábbiakban néhány példával illusztráljuk a fentieket.

 

  1. „A zsidó felsőbbrendűség”

A 444 kommentár nélkül közölte újra Nir Baram szocialista izraeli író álláspontját, miszerint „amíg a zsidók felsőbbrendűnek érzik magukat, nem lesz béke”, és hogy Izrael a holokausztot használva a „félelem propagandáját gerjeszti”[3] (erre a cikkre akkor a Szombat is reagált[4]).

A cikk szövege egyértelművé teszi, hogy “a politika” itt az izraeli politikára utal

 

  1. „Mindennapi apartheid”

Máshol szerkesztői kommentárok adnak egészen ellenséges légkört az Izraellel kapcsolatos híreknek. Egy cikkből[5] például megtudhatjuk, hogy van valami közös a tömeggyilkos Dutertében, a fehérorosz Lukasenkóban, illetve Putyinban és Netanjahuban: mind a négyen várták Trump elnökségét. Az olvasóban persze megmarad a szubjektív lecke: Netanjahut a diktátorok sorában szokás emlegetni.

Egy másik cikk alá – mely a palesztin munkások biztonsági okokból való[6] külön buszon utaztatásáról jelentett, s melyhez minden józan újságírónak legalább egy oldalas kommentárt kellene írnia a palesztin terrortámadások friss eseteiről a „kontextusban való értelmezés” elve szerint – ezt írta a 444 újságírója egysoros leadnek: „Mindennapi apartheid”.

 

  1. Izrael és a sárga csillag

A portál egy másik – a holokauszt ENSZ-emléknapján publikált -, írásban egy olyan erősen vitatott civil szervezet tagjával közölt interjút,[7] mely híres arról, hogy nem hajlandó a Hamászt terrorszervezetként kezelni,[8] illetve kritikusai szerint civil áldozatokként azonosít palesztin terroristákat.[9]

A cikkben szerepel az a sor is – ismét, az ENSZ holokauszt-emléknapján -, miszerint a civilek ellenőrzését erősítő izraeli törvénykezésről „sokaknak az jutott eszébe . . . amikor a nácik kötelezték sárga csillag viselésére a zsidókat”.

 

  1. „Csirkesz*r Netanjahu”

Egészen öncélúnak kell tekintetnünk azt a megjegyzést, mikor az izraeli miniszterelnököt „csirkesz*r („chickenshit”) Netanjahunak”[10] nevezik a portálon. Netanjahuról az oldal máshol azt sugalmazza, hogy felelős a franciaországi zsidók kivándorlásáért, mivel (szigorúan idézőjelben!) „haza” hívja az európai zsidókat.[11]

 

  1. A palesztin menekült

A következő cikk is azt illusztrálja, hogy a narratíva olykor fontosabb, mint a tények. Kisebb botrányt kavart az Izrael ügye iránt érzékeny közösségi-média felhasználók között az a tavaly szeptemberi budapesti tüntetés, melyen a résztvevők a menekültek befogadása mellett szólaltak fel. Ennek jegyében egyebek között színpadra lépett egy Bazil Harara nevű menekült, (az ATV felvételén 1 óra 13. perctől[12]), aki mindjárt első mondatában palesztin gyerekek ok nélküli lemészárlásával vádolta Izrael államot. Az eseményen elszavalták Mahmoud Darwish palesztin költő egy versét is: a költő arról ismert, hogy egyik versében arról fantáziál, hogy „a bitorlók (értsd: az izraeliek) húsa lesz ételem”.[13] Nem kell sokat keresgélni Harara facebook-oldalán sem, hogy antiszemita bejegyzéseket találjunk: egy arab nyelvű hírt – melyben Erdogan török államfő „hazugnak” nevezte „a zsidókat” – például mindenfajta kommentár nélkül osztott meg.[14]

Mindez kimaradt a 444 riportjából, mely az eseményről készült.[15] S noha egyetlen, az eseményről tudósító baloldali portál sem kifogásolta Harara fellépését, mindez nem mentség a 444 mulasztására.

 

„Machiavelli” szép szavai: a 888 és Izrael

A fentiekkel egészen ellentétes képet adnak a 888 cikkei, ám tartsuk észben a következőket: ahogyan a 444-et is előre meghatározott progresszív narratívája befolyásolja az Izraelről való híradásban, úgy a deklaráltan kormánypárti 888-at is a migránsválság és a terrorizmus kérdéseinek politikai okokból való előtérbe helyezése befolyásolja. Izrael is általában így jelenik meg pozitív kontextusban az oldalon: az izraeli miniszterek ujjongtak Trump megválasztásakor (értsd: mint mi is),[16] Netanjahunak elege van Obamából (értsd: mint nekünk is),[17] vagy „Izrael megleckézteti a civil szervezeteket” (értsd: épp, ahogy mi).[18]

 

  1. „Izrael fővárosa Jeruzsálem!”

Az a lehetőség is fennáll, hogy a 888 a „jobboldali = antiszemita” képletet akarja megtörni, s talán az olyan cikkcímek és leadek is erre utalnak, mint az „Ennyit arról, hogy Trump antiszemita”, majd alatta: „Akit Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök a zsidó állam igaz barátjának hív, arról nemigen lehet azt állítani, hogy antiszemita lenne”.[19] Ám vitathatatlan, hogy a portál pozitív hangnemben számol be Izraelről: a lap evidenciaként tekint a zsidó állam létjogosultságára, és nagy teret ad az izraeli kormány véleményének. Persze itt sem marad el az aktuálpolitikai töltet: a 888 pozitívan számolt be a júdeai építkezésekről, mert Trump is Jeruzsálembe költöztetné az USA követségét,[20] egy másik cikket pedig – mely a párizsi béketárgyalásokról szólt – a következő tömör felirattal osztott meg a Facebookon a 888: „Izrael fővárosa Jeruzsálem!”

 

  1. Hírek a terrorról

Szintúgy érdemes megtekinteni, hogy mekkora helyet szentel egy jeruzsálemi merényletnek – például a legutóbbi kamionos mészárlásnak – a két újság. A 444 kereken 5 mondatot szánt az ügynek, mindössze a legvégén említve meg, hogy „merényletről” van szó, s hogy a kamionsofőr „elkövető” lenne, ám cikkcímben emelve ki, hogy az áldozatok katonák[21].

Ezzel szemben a 888 sok bekezdést tartalmazó, percről-percre frissített tudósítást közölt az esetről (kiemelve, hogy „terrortámadás” történt „a tömeg” ellen), számos külföldi forrást és twitter-üzeneteket is idézve,[22] illetve később még videót[23] és újabb cikket[24] is közölt az esetről.

Hasonló képet mutatott a 2015 szeptembere és 2016 októbere között zajlott „kések intifádájának” bemutatása is. A 444 és a 888 is számos cikkben tudósított a – főleg késes – támadások sorozatáról, melyek megrázták Izraelt. A tények kedvéért: csak 2015. október 3-a és 10-e között 19 palesztinok által elkövetett támadásban 32 izraeli sérült meg, illetve két izraeli vesztette életét.

Egy 2015. október 10-i cikknek azonban így is ezt a címet adta a 444: „Már húsz palesztint megöltek októberben az izraeli katonák”. A főszöveg sehol sem említi, hogy a lelőtt palesztinok támadók lettek volna, noha a hivatkozott cikkek az „assailant”, azaz „támadó” kifejezéssel élnek. Mindössze az egyik lelőtt késes merénylő temetésének fotója alá került oda a halvány, apró betűs megjegyzés, melyből megtudhattuk, hogy a palesztin „késsel támadt izraeli katonákra”.[25]

Ezzel szemben áll a 888 decemberben publikált összefoglalójának az eredeti szövegben is kiemelt helyen szereplő része 2015 októberéről: „Az országban szinte mindennapossá váltak a késsel, lőfegyverrel vagy járművel végrehajtott merényletek: október óta 19 izraeli és 1 amerikai vesztette életét. A hatóságok, valamint a fegyveres civilek 118 palesztinnal végeztek, közülük 70 támadó volt, a maradék a biztonsági erőkkel folytatott harcok során halt meg”.[26]

 

  1. Őszinteség vagy „machiavellizmus”?

Mennyi tehát a 888 narratívájából az őszinte támogatás Izrael Állam felé, és mennyi belőle a portált által gyakorolt „machiavellizmus”?[27] Ahogy a 444 esetében, úgy itt is erősen kiviláglik a cikkek és a narratíva mögött álló reálpolitika: tömören ezt úgy lehetne összefoglalni, hogy „ha a baloldal szereti a muszlimokat, akkor majd mi meg a zsidókat”. A portál saját szemszögéből logikus is, hogy ezt az űrt be akarják tölteni, és az is lehet, hogy tudatosan követik a Breitbart logikáját: felvállalják a baloldal számára kedves témák némelyikét, így okozva „zavart” az ellenfél soraiban. Ennek ellenére a személyes szimpátiákat sem lehet kizárni a kérdésben.

Utóbbi feltételezést erősíthetik Oláh Gellért, a portál újságírójának levele. Mindkét portálnak elküldtük kérdésünket[28]: „Milyen szempontok szerint elemzik a közel-keleti konfliktust és Izraelt?” A 444 cikkünk közléséig nem küldött választ, a 888 újságírója ellenben kérdésünkre felelve kifejtette, hogy szerkesztőségük sokszínű:

„Vannak benne »rendes« konzervatív jobboldaliak, progresszív-jobboldaliak, zsidók, palesztinok, liberálisok, melegek, migránsok. Talán a legliberálisabb szerkesztőség, a szó nemes értelmében. Erre büszkék is vagyunk! Egy ideje, jómagam is a szerkesztőség tagjaként, erdélyi magyarként figyelemmel kísérem Izrael politikáját – személyes érintettség okán, hiszen édesanyám ott él -, valamint a magyarországi zsidó közösség tevékenységét. A MAZSIHISZ immáron két éve megszervezi a »Határtalan Kultúra« nevet viselő rendezvényét Kolozsvárott, melynek az egyik főszervezője vagyok. Fontosnak tartom a magyar zsidóság kultúrájának a bemutatását, megismertetését a szélesebb közönséggel. Hiszen a kultúra hidakat épít. Azonban a magyar zsidó közösséget némiképp megbélyegzi a múlt, a történelemből fakadó sérelmek. Jobboldali barátaim gyakran felróják a zsidóság baloldaliságát, mely átalakulásban van, főleg ha Izrael politikáját vesszük alapul. Erről a szerkesztőségben is élénk pezsgő vitákat folytatunk. Izrael az elmúlt időszakban nemzetállamként definiálja magát. Önmagára lelt. Megtalálta a hangját – mondjuk ehhez kellett egy ellenséges Obama-adminisztráció. Izrael modern jobboldalisága minden tekintetben példaértékű számunkra is. Az amerikai nagykövetség Jeruzsálembe való áthelyezése felborítaná a mostani status quo-t, ám radikális időkben radikális megoldásokra van szükség. A zsidóságról heti szinten írunk, általában a nemzetiségi és a nemzetállami paradigmát is figyelembe vesszük. Izrael, az egyetlen működő közel-keleti demokráciájával példamutató minden tekintetben é s én példaként tekintek rá. Mind közösségszervező, mind gazdasági hagyományaival a magyarság számára is példát mutat”.

Mindössze egy kérdés marad: miképp fogadja ezt majd a 888 jobboldali olvasótábora? Nem meglepő, hogy már most igen heves csaták dúlnak a cikkek alatti kommentekben, ahol az olvasók egyik része a klasszikus antiszemitizmusból fakadó palesztinpártiságot, a másik része pedig Izrael-barát álláspontot képvisel (igaz, gyakran alpári moszlimellenes kirohanásokkal megfűszerezve) lásd az alábbi hozzászólás-váltást).

 

Utólag nehéz lenne vitatkozni Novák Attila történész 2004-es véleményével – aki akkor a Hit Gyülekezetéről írt, mely az Izrael-barát amerikai neokonzervativizmus hazai megfelelőjének látszott -, miszerint „a magyar »zsidós« neokonzervativizmust pár filozófus és újságíró, valamint – bibliai alapon – a Hit Gyülekezete képviseli. Nekem itt komoly fenntartásaim vannak, mert aktuálpolitikai együttállásra építi az ideológia teljes vázát…”[29]

Ám bármilyen aktuálpolitikai együttállás tartja is a 888 narratívájának vázát, tény, hogy barátiabb hangnemben kezeli a zsidó államot, mint progresszív konkurenciája.

Míg a 444 archívumában 2013 májusáig visszatekerve egyetlen pozitív hangvételű cikket sem találni Izrael Államról, addig a 888 – jóval rövidebb – pályafutása alatt számos pozitív hangvételű írást közölt, eközben átvéve néhány az izraeli kormánnyal szemben kritikusabb cikket is (főleg az MTI-től).[30]

 

Mit hoz a jövő?

A jövőbe tekintve a 444 számára egyre komolyabb kihívást látszik jelenteni a progresszív narratíva és a valóság reális ábrázolásának összehangolása közel-keleti viszonylatban. Ezt bizonyos ideig még lehet maszkírozni a tények nem jelentésével – például úgy, hogy a riportból korábban is kihagyták Bazil Harara palesztin menekült Izrael-ellenes kirohanását  –, ám felmerül, hogy a két portál alapvetően azonos korosztályból kikerülő olvasótábora idővel nem fog-e arra jutni, hogy Izrael és a palesztinok esetében a valós világ eseményeiről pontosabban számol be a jobboldal fiatalos oldala.

Megtörténhet, hogy a jövőben belpolitikai hírek terén sok olvasó a 444-et preferálja majd, míg külpolitikai hírek terén a 888-at – már csak azért is, mert az utóbbi oldal a jelenleg „sikkes”, és sajnos nagyon is létező terrorizmus témáját lovagolja meg, míg a 444 igyekszik tompítani, nyugalomra inteni az utóbbival kapcsolatban.

Eközben vajmi kevéssé feltételezhetjük, hogy a 888 Izrael-barát retorikája okán egyhamar bármi meg fog változni a jobboldalon antiszemitizmust észlelő zsidó és nem zsidó olvasókban, mint ahogy az is kérdéses, hogy a bevándorlás-ellenes hangulat majdani alábbhagyásával mennyire fog megmaradni ez a hirtelen feltámadt együttérzés a zsidó állam folyamatos küzdelmei iránt. Azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy pusztán az izraeli oldalt pozitívan bemutató hírek jelenléte is járhat kiegyensúlyozó hatással az olvasók körében, illetve az európai terrorcselekmények okán is eszébe juthat egy-két hazai olvasónak, hogy Izrael is valami egészen hasonló problémával vív meg nap, mint nap.

Jegyzetek, hivatkozások

[1] Jeremy Havardi: Refuting the anti-Israel narrative: a case for the historical, legal, and moral legitimacy of the Jewish State (Jefferson, NC: McFarland & Company, 2016), 8. skk.

[2] http://www.szombat.org/politika/a-progressziv-antiszemitizmus-europaban

[3] http://444.hu/2014/08/05/amig-a-zsidok-felsobbrendunek-erzik-maguk-nem-lesz-beke/

[4] http://www.szombat.org/politika/hulye-liberalis-firkaszok-haha-ez-vicc-volt

[5] http://444.hu/2016/11/09/orbanon-es-putyinon-kivul-netanjahu-lukasenka-le-pen-es-duterte-is-lelkes-trump-miatt

[6] http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Yaalon-denies-Lefts-charges-of-separating-Jews-Arabs-on-buses-in-territories-403674

[7] http://444.hu/2017/01/27/ahol-mar-pontosan-lehet-latni-milyen-karokat-okozott-a-civilek-elleni-politikai-hadjarat

[8] http://www.jewishpress.com/news/breaking-news/watch-btselem-spokeswoman-refusing-to-call-hamas-a-terrorist-organization-video/2016/09/06/

[9] http://mida.org.il/2014/08/19/btselem-hamas-mouthpiece/

[10] http://444.hu/2015/03/17/a-444-szerkesztosegeben-nem-felunk-kulpolitikai-kerdesekben-hatarozott-allaspontot-kepviselni

[11] http://444.hu/2015/01/11/netanjahu-szerint-az-europai-zsidoknak-haza-kene-menniuk-izraelbe-a-novekvo-antiszemitizmus-elol/

[12] http://www.atv.hu/belfold/20160930-nepszavazas-nezze-az-atv-n-a-civilek-tunteteset/

[13] http://www.judeanrose.com/2016/08/14/mahmoud-darwish-poetry-lies-left/

[14] Basil Harara facebook-bejegyzése 2014. szeptember 7-ei dátummal, screenshot és fordítás a szerző birtokában.

[15] http://444.hu/2016/09/30/ideje-hogy-megmutassuk-mi-megsem-vagyunk-ennyire-borzalmasak

[16] http://888.hu/article-igy-ujjonganak-az-izraeli-miniszterek-trump-elnokke-valasztasa-miatt

[17] http://888.hu/article-istennek-hala-hogy-obama-befejezi-elnoki-palyafutasat

[18] http://888.hu/article-izrael-megleckezteti-a-civilszervezeteket

[19] http://888.hu/article-ennyit-arrol-hogy-trump-antiszemita

[20] http://888.hu/article-meghirdettek-az-izraeli-uralom-kiterjeszteset

[21] http://444.hu/2017/01/08/a-katonak-koze-hajtott-egy-teherauto-jeruzsalemben

[22] http://888.hu/article-terrortamadas-jeruzsalemben-kamion-hajtott-a-tomegbe

[23] http://888.hu/article-elokerult-egy-felvetel-a-jeruzsalemi-merenyletrol

[24] http://888.hu/article-a-jeruzsalemi-merenylet-elkovetoje-az-iszlam-allam-tamogatoja-lehet

[25] http://444.hu/2015/10/10/mar-husz-palesztint-megoltek-oktoberben-az-izraeli-katonak

[26] http://888.hu/article-terrortamadas-jeruzsalemben

[27] http://888.hu/article-tgm-a-888-rol

[28] Január 23-án ment el az e-mail Oláh Gellért (888) és Horváth Bence (444) munkacímére, külön kérve őket, hogy reflektáljanak két általuk jegyzett szövegre („Mindennapi apartheid” és „Jeruzsálem Izrael fővárosa!”).

[29] http://www.szombat.org/archivum/novak-attila-az-a-harc-lesz-a-vegso-1352774063

[30] Lásd például: http://888.hu/article-veszelyre-figyelmezteto-okostelefon-alkalmazast-fejlesztett-ki-izraelben és http://888.hu/article-eliteltek-a-palesztin-terroristat-lelovo-izraeli-katonat

Címkék:444, 888, Izrael, Izrael-kép, palesztinok, tudósítás

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás

Gyereknap a Goldmark teremben – Tu Bi’svat

  A nagy sikerű újévi rendezvény után újra várja a MAZSIHISZ a gyerekeket február 19-én valami egészen meglepővel: ez lesz...

Természet. Tudat. Zsidóság. Tu Bisvat a Bálint Házban

    Fát ültetni? Februárban? Megőrültek ezek a zsidók? Nem, nem őrültek. Csak egy olyan naptárt követnek, mely más földrajzi...

Close