Szombat előfizetés 2017

A Jobbik pártján a médiahatóság

Írta: nepszava.hu - Rovat: Hírek - lapszemle

Schiller-Szombat_banner-02_700x100px_Corsa_20160223

Elmarasztalta a médiahatóság az ATV-t, miután a Jobbikot egyik novemberi híradójukban szélsőjobboldali pártként említették. A jelzőt a Jobbik sérelmezte, ezért jelentette fel a televíziót. A médiahatóság a pártnak adott igazat, szerintük ugyanis az ATV megsértette a “hírolvasói vélemény fűzésére vonatkozó törvényi tilalmat”

Egyelőre csak figyelmeztették a csatornát, ám ha újra ilyen jogsértést követnek el, akkor már pénzbüntetésre számíthatnak. Az ATV viszont kijelentette: nem engedik, hogy megfélemlítse őket a párt, a Jobbik ideológiája pedig továbbra sem kívánatos a televízió épületében. A végsőkig küzdenek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság döntése ellen, és nem engedik, hogy a Jobbik bármilyen módon megfélemlítse az ATV-t. A többi között így reagált Németh Szilárd, a televízió hírigazgatója arra, hogy a médiahatóság első fokon elmarasztalta a televíziót a Jobbik miatt. 2012. november 29-én a 17:55 órakor sugárzott Híradóban a hírolvasó a következőt olvasta be: “Minden eddiginél jelentősebb összefogás készülődik vasárnap a parlamenti szélsőjobboldal megkülönböztető kijelentései ellen. A vasárnapi tüntetésen ugyanis, amelyet a Jobbikos Gyöngyösi Márton hétfői felszólalása ellen szerveznek, Rogán Antal, Bajnai Gordon, és Mesterházy Attila is színpadra lép és felszólal…”

A Jobbik szerint a hírolvasó szélsőjobboldalinak minősítette őket, így véleményt formált róluk. “A szélsőjobboldali kifejezés a nézőkben negatív hatást kelt, a hírolvasó ezzel egy olyan pártnak titulálta a Jobbikot, amely a rasszista, antiszemita és kirekesztő magatartást helyesli. Szerintük a modern szélsőjobboldali ideológiák legismertebb formái a nemzeti szocializmus és a fasizmus. A Jobbik nem vállalja ezen eszméket. A Jobbik Magyarországért Mozgalom értékelvű, konzervatív, módszereiben radikális, nemzeti-keresztény, de nem szélsőjobboldali párt.” Egyebek között ezt írták abban a feljelentésben, amelyet a médiahatóságnak címeztek. A médiahatóság pedig helyt adott a kifogásuknak, és úgy döntött, az ATV megsértette a politikai hírhez “hírolvasói vélemény fűzésére vonatkozó törvényi tilalmat”. Arra figyelmeztették a televíziót, hogy a jövőben jogszerű magatartást kövessen. Arra is felhívták a figyelmet, a következő hasonló lépés után pénzbüntetésre számíthat az ATV.

Németh Szilárd viszont kijelentette: nincs az a bírósági ítélet, vagy hatósági büntetés, amely miatt változtatnának azon az álláspontjukon, hogy a Jobbik ideológiája továbbra sem kívánatos az ATV épületében. A beszélgetős műsorokban ezután sem kapnak helyet, nem akarnak antiszemita, rasszista megnyilvánulásoknak felületet adni. A hírigazgató úgy fogalmazott: hisznek a szerkesztői szabadságban. Megjegyezte, a Jobbik hasonló kifogással az RTL Klubot és a Hír tv-t is feljelentette.Az ATV nyilatkozatban is tiltakozott a médiahatóság elmarasztaló döntése ellen. Más mellett azzal érveltek, hogy a Jobbik szélsőjobboldaliságát több tény is alátámasztja. Például az, hogy 2009. októberében az Európai Nemzeti Mozgalmak Szövetsége néven alapított szervezetet a Jobbik vezetésével öt olyan európai párt hozta létre, amelyek nem vitatathatóan szélsőjobboldaliak. Közéjük tartoznak a svéd Nemzeti Demokraták, a szervezet – 2004 kivételével – minden évben részt vesz az úgynevezett salemi meneten, amely a svéd neonácik legjelentősebb megmozdulásának számít. A belga Nemzeti Front egyik elnökét pedig rasszista szórólapok terjesztése és gyűlöletkeltés miatt ítélte el a bíróság.

Az ATV hazai tényeket is ismertetett. Mint beadványukban fogalmaztak, több magyarországi tanulmány is foglalkozik a Jobbik szélsőjobboldali mivoltával. Példaként említették Filippov Gábor, az MTA Politikai Tudományok Intézete által kiadott Politikatudományi Szemlében “A név kötelez” című, “A szélsőjobboldal kutatásának terminológiai problémái” alcímű tanulmányát. Ebben Filippov úgy fogalmazott: “a jelenkori magyar szélsőjobboldal legjelentősebb (…) politikai képződménye, a Jobbik Magyarországért Mozgalom jobboldali radikális, illetve nemzeti radikális pártként határozza meg magát… Filippov szerint azonban a Jobbik szélsőjobboldali, azon belül is rendszerkritikus (…) fajvédő jellegű vagy szélsőjobboldali – populista párt. Szélsőjobboldali, mivel politikusai és tömegkommunikációs eszközei (…) nem esetlegesen, hanem rendszeresen adnak hangot olyan nézeteknek, amelyek sértik a nyugati civilizáció egyes alapnormáit. A Policy Solutions “A szélsőjobboldal Magyarországon” című politikai elemzése a Jobbikot szintén szélsőjobboldali pártnak nevezi.

A Jobbik érzékenysége arra is kiterjed, hogy álláspontjukat, a sajtótájékoztatójukon elhangzottakat ismerteti-e egy-egy televízió, rádió. Ennek elmaradása miatt feljelentették már az RTL Klubot és a TV2-t is. A Mérték médiaelemző műhely (mértékblog) is rámutatott vizsgálatában, hogy a kiegyensúlyozottsági eljárás gyakolatilag a Jobbik panaszfórumaként működik. A műhely két elemzést készített, tavaly április végéig a Jobbik 46 panaszt nyújtott be arról, hogy az adott médium nem tájékoztatott valamilyen párteseményről. Az elmarasztaló döntések kizárólag a Jobbik panaszaihoz kapcsolódtak. Májustól sem változott a helyzet, a második elemzésből kiderül, az elbírált ügyek majdnem négyötöde a Jobbik által benyújtott panasz alapján indult. A párton kívül csak néhány magánember és civil szervezet nyújtott be kiegyensúlyozottsági kifogást. Ezekben az ügyekben azonban nem volt elmarasztalás.

A teljes cikk itt olvasható.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás

HÖK-listák: az ELTE vezetése vizsgálatot indít

Így listáztok ti (a teljes ELTE BTK-lista)

Close