Szombat előfizetés 2017

A Bild bemutatta az európai antiszemitizmusról készített dokumentumfilmet…

Írta: MTI - Rovat: Hírek - lapszemle

Schiller-Szombat_banner-02_700x100px_Corsa_20160223

…amit a német és a francia köztévé elutasított.

Jelenet a filmből

Teljes egészében közzétett a hírportálján kedden a legnagyobb példányszámú német lap, a Bild egy dokumentumfilmet az antiszemitizmusról, amely vitákat váltott ki, mert a megrendelő közszolgálati csatornák nem tűzték műsorra.

Németországban hetek óta vitatkoznak a politika legfelső szintjein a készülékhasználati díjból – közpénzből – finanszírozott filmről, anélkül, hogy a díjat befizető polgárok véleményt alkothatnának róla – írta a hírportál főszerkesztője, Juian Reichelt, hozzátéve: felmerül a gyanú, hogy az alkotást azért nem tűzik műsorra a megrendelő csatornák, mert “politikailag nem kényelmes, mert bemutatja a társadalom széles rétegeiben elterjedt antiszemita világképet”.

Azonban “Németország egész biztosan nem az az ország, ahol az antiszemita előítéleteket szépítgetni, elhallgatni, elkendőzni kellene” – emelte ki a főszerkesztő, aki szerint Németországot a “történelmi felelőssége” arra kötelezi, hogy következetesen fellépjen a filmben ábrázolt szörnyűségekkel szemben. Ehhez “tudnunk kell, hogy mivel van dolgunk”, ezért a Bild 24 órán keresztül hozzáférhetővé tette az alkotást – olvasható az állásfoglalásban.

Sophie Hafner és Joachim Schröder Auserwählt und Ausgegrenzt – Der Hass auf Juden in Europa (Kiválasztva és kizárva – zsidógyűlölet Európában) című 90 perces filmje a Westdeutscher Rundfunk (WDR) regionális közszolgálati médiatársaság megrendelésére készült. A társaság az első sugárzás jogát átadta az Arte német-francia közszolgálati kulturális csatornának, amely nem fogadta be a filmet. A Bild hírportálján is idézett magyarázat szerint azért, mert Európa helyett főleg a Közel-Kelettel foglalkozik, ami nem felel meg az eredeti koncepciónak.

Az Arte programigazgatója, Alain Le Diberder a Bild által ismertetett nyilatkozatában kiemelte, hogy az alkotást elutasító álláspontjuk “nem jelent értékelést a film minőségéről vagy a benne kifejtett gondolatokról”.

Az Arte a Bild lépésére egy közleményben is reagált, miszerint ugyan sajátosnak tartják a lap eljárását, de nincs kifogásuk az ellen, hogy a nyilvánosság véleményt alkosson a filmről.

Hozzátették: “egyszerűen abszurd” az a vád, hogy politikai okokból nem tűzik műsorra a filmet. A műsor összeállításával foglalkozó testület javaslatában kifejezetten az Izraellel szembeni kritikába rejtett antiszemitizmus témája szerepel, de az Arte mint európai csatorna szerkesztési alapelveinek megfelelően “nem a Közel-Keleten, hanem Európában”.

A WDR közölte: miután az Arte elutasította az általuk egyszer már elfogadott filmet, újból megvizsgálták és szakmai hibákat fedeztek fel benne. Jelenleg “intenzíven vizsgáljuk, hogy a dokumentumfilm megfelel-e a WDR újságírói szabályainak és műsorszerkesztési alapelveinek” – tették hozzá.

A Die Welt című német lap a napokban arról írt, hogy az Arte eredetileg más indoklással dobta vissza a filmet. Az alkotókkal és a WDR felelős szerkesztőjével, Sabine Rollberggel – aki tavaly év végén elfogadta az alkotást – Strassburgban, az  Arte franciaországi központjában közölték, hogy a dokumentumfilm “egyoldalúan Izrael-párti”, és a franciaországi terrorveszély közepette “olajat önt a tűzre”, mert a palesztinpárti körök “anticionizmusának” bemutatásával felingerelheti a szélsőséges iszlamistákat.

A Die Welt szerint a filmben valóban sokat foglalkoznak a Közel-Kelettel, ami azonban indokolt. A dokumentumfilm készítői abból a tételből indulnak ki, hogy a modern európai antiszemitizmus alapját elsősorban a zsidó állam tevékenységéről szóló hazugságok jelentik, amelyekbe becsomagolják az ősrégi zsidóellenes előítéleteket.

Ezért a film készítői igyekeztek utánajárni az Izraellel szemben megfogalmazott bírálatoknak. A többi között kimutatták, hogy az Izrael blokádja alatt álló Gázai övezetben uralkodó rettenetes állapotokról szóló palesztinpárti propagandával, illetve az ebben a propagandában gyökerező, és a nyugati médiában gyakran megjelenő klisékkel szemben Gáza nem romhalmaz, hanem olyan város, amely összevethető a muzulmán világ sok más városával, és leginkább radikális iszlamista Hamász totalitárius uralma alatt elharapódzó korrupció miatt szenved. Bemutatták azt is, hogy a születéskor várható élettartam 74 év, amivel az övezet megelőzi a világ 127 országát, a gyermekhaladóságot tekintve pedig 97 országot utasít maga mögé.

*

A német nyelvű dokumentumfilm jelenleg a youtube-on megtekinthető.

 

Címkék:antiszemitizmus, ARTE, Bild zeitung

  • Fényt az éjszakába

    Jellegzetes baloldali és liberális hozzáállás ami nem tűri a “szegény elnyomott palesztin nép” képét kétségbevonó tényeket, amivel évtizedek óta tömik a népeket. Ha nem mutatjuk be akkor nincs filozófiával.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás

Nemzetekkel az iszlamista terror ellen

A tekintélyes konzervatív francia filozófus szerint tévesnek bizonyult az az elképzelés, hogy az emberiség egyetlen nagy közösségben egyesülhet, vissza kell...

Megjelent a Szombat nyári száma!

Megjelent a 2017. júniusi Szombat! Keresse a jobb könyvesboltokban és a nagyobb újságos standokon, vagy válassza a könnyebb megoldást: Fizessen elő...

Close