Zavarba ejtő megállapodás
Zavarba ejtő megállapodás
Szerkesztőségünk megszerezte a magyar állam és a Mazsihisz között, a többi egyházzal kötött szerződés mintájára megkötött megállapodás szövegét. Abban a kivételezett helyzetben vagyunk, hogy a már aláirt szöveget a Mazsihisz elöljáróival csaknem egy időben kaptuk kézhez, akiknek – eszerint – a dokumentumba, annak aláírása előtt, nem állt módjukban betekinteni. A Bzsh és a Mazsihisz képviselő-testületének tagjai a szöveget még utólag sem láthatták, arról – mint bárki más – legfeljebb a Magyar Közlönyből és a sajtóból értesülhetnek. Az alábbiakban szakértőnk kommentálja a megállapodást.
Zavarba ejtő az első fejezet 1. cikkelye, a Mazsihisznek az az állítása, hogy saját szervezete „tekintetében” törvényhozói, végrehajtói és bírói hatalommal rendelkezik. A Mazsihisz alapszabálya ugyanis egy paragrafust sem pazarol ezekre. Miről lehet szó? A Mazsihisz hozza a zsidó törvényeket? Kollektív szmichával (rabbioklevéllel) rendelkezik? Ők írták a Sulchán Áruchot? Annál inkább tanácstalan vagyok, mert az emlékezetes Schweitzer József országos főrabbi és Feldmájer Péter Mazsihisz-elnök közötti, Feldmájer vereségével végződött konfliktus is azon robbant ki, hogy a Mazsihisz kebelén belül egy egyszerű getet (válólevelet) sem tudnak megírni, mert nincs hozzáértő ember. Az 1998-ban fölavatott két rabbi okleveléből – amelyet amúgy sem ismernének el külföldön – hiányzik a törvények elmélyült ismeretét tanúsító Jadin Jadin kitétel – amint arról a Szombat is tudósított.
A bírói hatalom említésekor ugyan mire gondolhattak? Ténylegesen működik a Bész Din (rabbinikus bíróság) a Mazsihisz keretein belül? Aki tud róla, jelentkezzen!
Az első fejezet 2. cikkelye sem árulkodik sem túlzott magabiztosságról (ha mégis létrehozna „szervet”, akkor irányíthatná és felügyelhetné a Mazsihiszt?!), sem a demokrácia jövőjébe vetett szilárd hitről, hogy ilyen írásbeli Ígéretet kémek a kormánytól…
A 3-8. cikkely részben törvényekben biztosított alapjogok rövid összefoglalása, részben semmire sem kötelező hangzatos deklaráció.
A 9. cikkelyben szintén törvényben biztosított jogokat ismételnek meg, illetve konkrétumok nélküli ígéreteket tesznek. Figyelemre méltó, hogy a Mazsihisz csak a „polgárság” „széles rétegeivel” (azért a pártszeminárium sem múlt el nyomtalanul) óhajtja megismertetni a zsidóság tradícióit. És mi célból? Mert ez „ad lehetőséget” a magyarországi zsidóság „további integrálódására”, az „antiszemitizmus és az ehhez kapcsolódó negatív és tudománytalan nézetek visszaszorítására”. Nocsak! A magyar zsidóság nincs eléggé integrálódva? A Mazsihisz feladata az integrációra „lehetőséget adni”? Az antiszemitizmushoz „negatív és tudománytalan nézetek” kapcsolódnak, és ezeket a zsidó történelmi és vallási tradíciók megismertetésével lehet visszaszorítani? Ezek a megállapítások bizony a naivitás feneketlen kútjába engednek bepillantást…
A 10. cikkelynek megint csak nincsen tartalma. Stílusa, szóhasználata viszont valami kényszeres túllihegésről, ideológiai igazodási vágyról tanúskodik. A 11. cikkely ki is bontja ezt az ideológiát: A Mazsihisz erősíteni akarja a határon túli magyarság identitását, támogatja kultúrája megőrzésére tett erőfeszítéseit. El tudjuk képzelni, amint a spanyolországi zsidó hitközség Ígéretet tesz a spanyol kormánynak, hogy a franciaországi baszkok identitástudatát igyekszik erősíteni? Az olasz hitközséget, amint az Amerikában élő olaszok kultúrájának megőrzését ígéri az olasz kormánynak? Esetünkben csak egy szócska hiányzik: a határon túli magyar zsidóság körében a magyar zsidó identitás, a magyar zsidó kultúra megőrzését óhajtják…
A 12. cikkelytől gyakorlatilag végig megint csak törvényben biztosított, illetve alkotmányos jogok gyakorlásáról van szó, ünnepélyes, ámde bikkfanyelven. Jobb ízlésűek kifogásolhatják a 15. cikkelyt, amelyben a Mazsihisz a törvényben megadott garancián kívül újabb garanciát kér arra, hogy az adományok kezelésével, annak szabályosságával és célszerűségével semmilyen külső hatóságnak ne kelljen elszámolnia.
A 20. cikkely csak az egyházi ingatlanokkal kapcsolatos kárpótlásra tér ki. Az egész dokumentum egyetlen mondatot sem tartalmaz a zsidóság holocausttal kapcsolatos kárpótlásáról, így például a máig magyar múzeumokban „elfekvő”, egykor az üldözöttektől elrabolt műkincsekről sem, noha ez feloldásra váró feszültség az állam és a zsidó közösség viszonyában.
A 21. cikkely valódi kakukktojás: nem kevesebbet állít ebben Zoltai Gusztáv üv. igazgató és Tordai Péter elnök, hogy felhatalmazásuk van a megállapodás aláírására. Ilyen felhatalmazást senkitől nem kaptak, hiszen sem a közgyűlés, sem az elöljárók soha nem tárgyalták a megállapodást. Ugyanúgy a sajtóból értesültek a „magyar zsidóság társadalmi, gazdasági és politikai stabilitását hosszú időre meghatározó” (Tordai Péter sajtó nyilatkozata) dokumentum aláírásáról, mint a kedves olvasó. Az aláírók nyilván a Mazsihisz alapszabályára fognak hivatkozni, miszerint a hatóságokkal és harmadik személlyel szemben az ügyvezető és az elnök együtt képviselik a Mazsihiszt. Demokratikus szervezetben nem elfogadható a képviseleti jogosultság ennyire kiterjesztő értelmezése.
Az egyezmény szövegének sajátosságaira egyébként kézenfekvő a magyarázat: a szöveg kilencven százalékban szóról szóra megismétli a református egyházzal 1998. december 8-án aláírt megállapodást. Ezért nem szerepelnek benne a zsidóság sajátos problémái, amelyek rendezésére most jó alkalom nyílott volna: például arra, hogy a kárpótlás még nyitott kérdései megoldásához legalább menetrendben állapodjanak meg. Ugyanígy, az antiszemitizmussal kapcsolatos homályos szövegen kívül a közpénzen folyó „közszolgálati” zsidózás ügyében legalább kísérletet lehetett volna tenni a kormány felelősségének érvényesítésére. A megállapodás aláírására olyan pillanatban került sor, amikor a külföldi zsidó szervezetek részéről pl. a műkincsek visszaadása ügyében Magyarországra fokozódik a nyomás. E nemzetközi szervezetekben is megütközést és zavart keltett a megállapodás aláírásának híre.
Hirsch Béla
Címkék:2001-02