Számadás
(Kertész Ákos: Zakariás. Máyer Nyomda és Könyvkiadó, 1996, 363 oldal, 588 Ft)
Másodszor jelenik meg ez az érdekes, fontos és jó regény. Amikor először, a rendszerváltozás évében napvilágot látott, jellemző módon alig övezte figyelem, holott éppen arról lehet olvasni benne, ami akkor az utcán, a politikai életben, az újságok hasábjain, az emberi lelkekben, ösztönökben, indulatokban zajlott.
Zakariás Géza, öregedő, állástalan színész, lényegében a karrierje végén, igen nehéz egzisztenciális és lelki körülmények között barátjának, az elbeszélőnek elmondja – szaggatottan, kitérőkkel, nem lineárisan – élete történetét. Nemhogy elmeséli, hanem mondja, mondja, záporozza az epizódokat, kudarcsorozatokat és rövid kivilágosodásokat a narrátor fejére, fülébe, intellektusába, érzékeibe.
Ez az élettörténet a hontalanság és az itthon-lét, a kettős azonosság és az azonosságvesztés, a választások és a döntésképtelenségek, szerelmek és csalódások dualitásaiban strukturálódik. Minden kettőssége ugyanakkor történelmi-politikai kontextusával együtt kel életre. A magyar történelem utóbbi ötven, ötvenöt évének két legmeghatározóbb korszaka ez a kontextus, az egyik 1944-gyel jelölhető, s ami oda vagy onnan vezetett máig, a másik a hosszú szocialista, különösen a Kádár János nevével jelzett időszak. Kertész Ákos nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy számot vessen egy lelkiismeret-vizsgálaton keresztül azzal, hogyan lehetett identitásokat újra meg újra megteremtve és lebontva, vállalni és elutasítani ezeket a korszakokat – és közben még életben is maradni, kreálni valamit. Zakariás Géza élete, miként mestersége, szerepjátszások és őszinte játékok sorozatából rakódik össze, illetve bomlik fel, magánélet és közélet szétszálazhatatlan egységében. Kertész Ákos a mai irodalomban ritka példaként a realista és a modem próza ötvözésével, kettősségeinek és összeegyeztethetetlenségeinek bátor megmutatásával alkot valami értékeset.
Regénye mintha azt mondaná, olyan-amilyen formájában, szerkezetében, áradatszerű írásmódjával, hogy ebben a fél évszázadban nem lehet többé sem koherens magyarságidentitásról, sem koherens zsidóságidentitásról beszélni, valami egység, valami bizalom és erő végképp elveszett az egyén számára, odakint és idebent végzetesen összekuszálódott, ugyanakkor szét is szakadt. Miképpen lehetne a hazugságokon keresztülvergődni valamilyen saját-igazságig? Hogyan lehetne nyugvópontra jutni az itthon-lét és a szökés, a megtagadás dilemmájában? Miért jelent megoldhatatlannak tűnő problémát baloldali, plebejus demokratizmus és a létezett szocializmus – egyszerre? Hogyan hasad meg ezekben az egyeztetésekben ész és szív, értelem és érzelem, érzékek és logika, könyv és személyes intuíció? Miért jelent továbbá megoldhatatlan konfliktust zsidóság és magyarság azonos súlyú, érzelmi telítettségű és belül problémátlan, kívül állandóan megkérdőjelezett egysége? Talán az utóbbiban a legszenvedélyesebb és a legújszerűbb Kertész regénye, és a ’90-es évek elején feltört szégyenletes „Kulturkampf” vagy ideológiai háborúskodás és előzményeinek egyik legfontosabb kordokumentuma, hozzászólás mindahhoz, aminek nem lett volna szabad megtörténnie. Azt mondanám, hogy mindazoknak el kellene olvasni s a felelős szakmának figyelnie rá, akik úgy gondolják, hogy Magyarországon még az említett harc és háborúskodás; ellenére sem végeztetett el egy igen fontra munka a nemzeti lelkiismeretben, a lelkek jó részében – magyarság es zsidóság katartikus megbékélésére gondolok. A hangsúly a megtisztuláson volna, a vállaláson és a kézfogáson. Kertész Ákos Zakariás című regénye ennek az előttünk álló és nehezen kiküzdhető katarzisnak egy fontos eleme, állomása, amennyiben tépettségében, dúltságában, szenvedélyes kérdezésében és tragikus eldöntetlenségeiben olyan kérdéseket tesz föl, amelyeket mostanában, nem kérdező, inkább klisészerű rövid válaszokhoz szokott korunkban bántóan, kellemetlenkedőn és idegesítőn újra meg kell kérdezni – a temetetlen holtak emlékére, akik árnyékot vetnek az élők lelkiismeretére, pontosabban önismeretére. Világos önismeretünkhöz végre az is hozzátartozna, hogy ne hallgassunk közelmúltunkról és ne egyirányúsított verdiktek, véleményszajkózások mentén temessük be azt, ahelyett, hogy tisztességesen elföldelnénk. A Kádár-korszak és a magyar antiszemitizmus valódi lelki térképének feltárása a fikcióban Kertész Ákos művészi és szellemi bátorságára vall – becsüljük meg ezt a számadást.
Címkék:1997-02