Nézz vissza haraggal?
Zsidó Híradó, 1896. évi 4. szám
Az orsz. rabbiképző-intézet éppen megjelent értesítője első helyen a mil- leniumról és az ezen alkalomból tartott ünnepélyről szól… A díszülésen Balog Ármin tanár méltatta a nap eseményét; több tanuló hazafias költeményeket szavalt és az egyik szabad előadást tartott. A milleniumi ünnepségekre számos hitközség fordult az intézethez ünnepi szónokért… Az intézetnek a lefolyt iskola-évben 18 hallgatója és 53 tanulója volt. Rabbivizsgát tett 6 jelölt, kik közül eddig három van állásban. Ösztöndíjakban és segélyekben kerek összegben 3500 forint osztatott ki a növendékek között. – E helyütt megemlítjük, hogy egy orosz író a „Hamelicz” cz. héber újságban, egy Oroszországban felállítandó rabbiképző alkalmából az európai és amerikai szemináriumokról czikket ír. Részletesen ismerteti valamennyit és végül a budapestit ajánlja mintául, a melyben a jelölteket nem csak szónokká, hanem tudósokká is képezik… Az orosz író a közvéleménynek adott kifejezést. Minden beavatott tudja, hogy az egész külföld a magyar rabbiképzőt tartja elsőnek.
A bécsi rabbiszemináriumnak az utolsó Értesítő kimutatása szerint 37 hallgatója (2 rendkívüli) és 12 tanulója volt A 49 növendék közül 27 galícziai és 7 magyar származású. Az intézet alaptőkéjén kívül kerek összegben 13 000 forint évi járulék fölött rendelkezik, melyhez a kormány 5000 és a bécsi hitközség 4000 forinttal járul. Segélyekben és ösztöndíjakban a tanulók között majdnem 10 000 forint osztatott ki a lefolyt iskolaévben.
Új Kelet, 1921. október 11.
Botrányos verekedés a sportpályán
Páratlan és megnyilatkozásában undorító botránynak volt színhelye tegnap a sportpálya. A minden képzeletet fölülmúló céltudatos uszítás és gyűlölködés, amely Kolozsvár sportéletét egy esztendő óta jellemzi, tegnap valóságos csatatérré változtatta a sétatéri footballpályát…
Verőfényes szép délután volt, amikor az Universitatea és a Haggibbor legénysége bevonult a pályára, hogy erejüket összemérjék… A kolozsvári footballélet egyik hangadója már a mérkőzés kezdete előtt nagy nyomatékkal tette meg azt a gyűlölködő megjegyzést, hogy jó lesz, ha a Haggibbor vigyáz magára. Ez a hangos megjegyzés úgy látszik jel gyanánt hatott. Mikor a Haggibbor második gólját rúgta be a hálóba, a tribünön nyílt dulakodás keletkezett.
A mérkőzés befejezte után a több ezer főnyi közönség mit sem sejtve távozott… Körülbelül ötven egyetemi hallgató, a hozzájuk csatlakozott csőcselékkel mintegy kétszázötven főnyire növekedve, megtámadta a pályáról levonuló Haggibbor-játékosokat. A teljesen magukra maradt haggibboristák dulakodva törtek utat maguknak az öltözőig. A csőcselék ekkor ostrom alá fogta az öltözőt. A tüntetőknek Rosenberg és Bornstein ellen volt kifogásuk, minthogy főleg nekik tulajdonították, hogy a Haggibbor megnyerte a meccset… Közben megérkezett a rendőri kirendeltség, mely tíz lovas rendőrből állott. A Haggibbor szorongatott legénysége már azt hitte, hogy … végetér fenyegetett helyzete. Azonban csalódott ebben a feltevésében. Az öltözőt ostrom alatt tartó csőcselék valóságos népgyűlést tartott, melyben kiadták a parancsot, hogy rendőri beavatkozásra szükség nincsen. A parancs kiadása után a lovas rendőrök, mint akik jól végezték dolgukat, visszafordultak és elhagyták a sportpályát. Közben Meszesán rendőrkapitány és egy aktív katonatiszt… a zavargók nyomása alatt letartóztatásba helyezte a Haggibbor két játékosát, Rosenberget és Bornsteint… Meszesán rendőrkapitány… úgy nyilatkozott, hogy Mitter, a kolozsvári footballélet egy másik korifeusa követelte tőle, hogy tartóztassa le az egész Haggibbort és ő csak a súlyosabb következmények elkerülése céljából engedett a követelésnek.
Új Élet, 1946. október 3.
Hitközség és demokrácia
Dr. Földes István előadása
Az Ichud-Mapaj szocialista cionista csoport heti összejövetelének keretében szeptember 30-án dr. Földes István, a Pesti Izraelita Hitközség elnökhelyettese, mint vendég, tartotta meg „Hitközség és demokrácia” cím alatt hirdetett előadását.
A hitközségi élettel kapcsolatban kifejtette, hogy teljesen demokratikus alapra kell a hitközségi választásokat és a választói jogot fektetni, hogy szóhoz és befolyáshoz jussanak mindazok, akik még a zsidósághoz tartozónak érzik magukat és részt kívánnak venni a közösségi életben. A Pesti Izr. Hitközség elöljárósága ebben a szellemben alkotta meg az új választójogot, amely minden 20 éven felüli férfinak és nőnek választójogot fog biztosítani és így most már a közösségen múlik, hogy a képviselő-testület tagjaiul és ennek keretén belül a vezető állásokba olyan egyéneket válasszon, akiket zsidó érzésük, rátermettségük és demokratikus felfogásuk erre méltóvá fog tenni. Új lelkiséget kell a Pesti Izr. Hitközségben tömörült zsidóság részére teremteni, új ideálokat, áldozatkészséget, mert mostanában eltolódás történt a kitartottságra, a külföldi zsidóság alamizsnájára, holott a zsidóságnak a szörnyű megpróbáltatásból emelt fővel és emelt lélekkel kellett volna kikerülnie.
Új Élet, 1971. október 15.
Börésisz
Írta: dr. Schweitzer József pécsi főrabbi
És látta Isten, hogy amit teremtett, jó. A XX. század embere, valljuk meg, kétségekkel olvassa ezt a bibliai híradást. Hiszen a mi évszázadunk nagyon sok e megállapítással fájóan ellentétes tényt fog majd az utókor számára hagyni. Mert igaz az, hogy a mi korunk a nem remélt, csodálatos tudományos eredmények kora, a rakéták, a komputerek, a penicillin, de Auschwitz és Hirosima évszázada is!
Aligha lehet elmondani, hogy mindaz, amit a világban tapasztalunk, egyértelműen jó! A probléma nem a mi korunk sajátja. Felveti, de meg is feleli már maga a Tóra is. Mire a most megkezdett Öt Könyv zárófejezeteihez érünk, megtaláljuk a megoldást Mózes búcsúbeszédében, ahol ezt olvassuk: a romlás az övé? Nem! Fiai hibája. (M. V.32.5.)
A felelősség az emberé, hogy mit tesz a világból, amely Isten szemében jónak tűnt az alkotás idején.
Címkék:1996-10